عدم موضع‌گیری به موقع سازمان سینمایی پیرامون تولیدات زیر زمینی

ابراهیم غلامپور آهنگر، پژوهشگر ارشد حوزه سینما مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش فیلم‌های زیر زمینی و ساختارشکنانه از ضعف نظارت سازمان سینمایی نشات نمی‌گیرد؟ گفت: اصلاً شکی در آن نیست. از طرفی، سازمان سینمایی به موقع موضع‌گیری منطقی نداشته است.

غلامپور آهنگر درباره پول‌های هنگفتی که برای ساخت فیلم رد و بدل می‌شود و آسیب‌هایی که به بخش فرهنگ می‌زند، توضیح داد: جریان اقتصادی می‌خواهد جریان فرهنگی مطلوب خود را به حرکت درآورد. افراد پشت این جریانات به دنبال آن هستند، که با رد و بدل کردن پول جریان فرهنگی مطلوب خود را با استفاده از ابزار‌هایی همچون بازیگران، سلبریتی‌ها و ... راه بندازند.

پژوهشگر ارشد حوزه سینما مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که معمولاً هم دست روی بازیگرانی می‌گذارند، که ممنوع‌الکار هستند و در اعتراضات مشارکت داشتند، تصریح کرد: قطعاً افرادی را انتخاب می‌کنند، که در این جریانات به آن‌ها کمک کنند و جامعه آن‌ها را باور کند، که بازیگران با جریان فرهنگی آن‌ها [آن‌ور آبی‌ها]همراه هستند.

وی درباره وظایف سازمان سینمایی پیرامون تولیدات فیلم‌های ساختارشکن که به قول معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تعدادشان در حال افزایش است، گفت: سازمان سینمایی باتوجه به جایگاه و وظایف قانونی خود باید ابزارهایش را در جهت ماموریت‌ها و مشکلات پیش آمده بکار گیرد. شناسایی عوامل تولیدی که اقدام به فیلم می‌کنند، ناممکن نیست. تعداد موسسات دارنده تجهیزات فیلمبرداری، تدوین فیلم و اتحادیه تهیه‌کنندگان و ... هم مشخص است. 

عدم موضع‌گیری به موقع سازمان سینمایی پیرامون تولیدات زیر زمینی

غلامپور آهنگر در پاسخ به این سوال که عقب‌نشینی نهاد‌های فرهنگی که منجر به ورود نهاد‌های اطلاعاتی می‌شود، چه آسیب‌هایی را برای مقوله فرهنگ دارد، بیان کرد: آن اتفاقی که برای حجاب افتاده، بخاطر چیست؟ ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه‌های فرهنگی ماست. یعنی باید متولیان فرهنگی کار فرهنگی انجام دهند، تا حجاب را به عنوان ارزش فرهنگی در سطح جامعه تقویت کنند. در نهایت مقوله حجاب به دست آخرین دستگاه یعنی انتظامی می‌افتد. یعنی اگر دستگاه‌های فرهنگی نتوانستند کار را پیش ببرند، یا تاثیرگذار نبودند، باید به سراغ نیروی انتظامی و امنیتی رفت.

به گفته پژوهشگر ارشد حوزه سینما مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، لازم نیست سازمان سینمایی مستقیماً جلوی فعالیت تولید اینگونه فیلم‌ها را بگیرد. کافی است اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع انجام شود، یا سازمان سینمایی حداقل دو کارت تهیه‌کنندگی باطل کند و ... که متاسفانه این همت از سوی دوستان دیده نمی‌شود.