معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در روسیه

مسعود احمدوند رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و سرگئی شوگوروف رئیس مجموعه فرهنگی نمایشگاهی ودنخا زمینه‌های برگزاری رویداد‌های مشترک برای معرفی صنایع خلاق فرهنگی و هنر‌های ایرانی در مسکو را بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن قدردانی از همکاری‌های مجموعه فرهنگی نمایشگاهی ودنخا در برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی در هفته فرهنگی ایران در فدراسیون روسیه، برخی محور‌های تعاملات آتی را مطرح کرد.

در این دیدار، مشارکت در فروم روسیه با برپایی بازارچه صنایع دستی و هنر‌های ایرانی و برگزاری برخی رویداد‌های مربوط به معرفی سنت‌ها و مناسبت‌های ملی از جمله یلدا و نوروز در مجموعه ودنخا مورد گفتگو قرار گرفت.

در بخش دیگری از این دیدار، پیرامون تفاهم‌نامه میان دو مجموعه ودنخای مسکو و عباس‌آباد تهران گفتگو شد و طرف روس آمادگی خود را برای همکاری بخش‌های مشترک این دو مجموعه از قبیل خانه‌های خلاق، خانه‌های هنر و ادبیات و موزه‌های کیهان‌شناسی اعلام کرد.

معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در روسیه

همچنین، پیرو سفر قریب‌الوقوع هیئت ایرانی از طرف مجموعه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد به مسکو، شوگوروف ابراز علاقه کرد تا زمینه سفر کارشناسان ودنخا نیز به تهران برای بازدید از مجموعه‌های مشابه و ظرفیت‌های فرهنگی نمایشگاهی کشورمان بررسی شود.

مجموعه فرهنگی و نمایشگاهی ودنخا با وسعت ۷۰۰ هکتار در شمال شرق مسکو با برگزاری صد‌ها نمایشگاه و پذیرایی از میلیون‌ها بازدیدکننده و در اختیار داشتن موزه‌های متعدد و آثار فرهنگی تاریخی دوران شوروی و روسیه امروز، بزرگ‌ترین و منحصربفردترین مجموعه از این دست در روسیه محسوب می‌شود. ودنخا سال ۱۹۳۹ به عنوان نمایشگاه دستاورد‌های اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.

این مجموعه امروز با بیش از ۵۰۰ سالن و مرکز دائمی که ۴۹ مورد از آن‌ها جزو میراث فرهنگی روسیه هستند به هفت قلمرو مجزا تقسیم شده است؛ کوچه مرکزی (Central Alley)، پارک تفریحی موضوعی Amusement Park، پارک منظره (Landscaping Park)، پارک صنایع دستی (Park of Crafts)، پارک دانش (Knowledge Park)، منطقه نمایشگاهی (Expo) و پارک اوستانکینو (Ostankino Park) که هر کدام دارای موضوع و اهداف خاصی هستند.