هدف فیلم کوتاه انتقال پیام نهفته در دل قصه است

«بازسازی» به کارگردانی علی توکلی و تهیه کنندگی مهاجر توحیدپرست، جدیدترین محصول باشگاه فیلم رویاد است که در بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد. این فیلم داستان یک جوان متهم به قتل است و نقش او را محمدرضا سامیان بازی کرده است.

محمدرضا سامیان، بازیگر فیلم کوتاه «بازسازی» ابتدا درباره سابقه خود توضیح داد: من ورودی سال ۱۳۹۶ دانشگاه آزاد هنر در رشته بازیگری هستم که به دلیل فرارسیدن زمان سربازی مجبور شدم ترم ۵ دانشگاه را رها کنم. بعد از پایان خدمت، چون درگیر کار شدم دیگر امکان ادامه درس نبود و برای همین نتوانستم در رشته بازیگری که به آن علاقه داشتم مدرک بگیرم.

او ادامه داد: با این حال به دلیل علاقه‌ای که به بازیگری داشتم وارد این عرصه شدم و در زمینه تئاتر تاکنون یک تجربه کار جدی دارم. سال ۱۳۹۷، تئاتری به نام «۳۰/دی/۹۵» به کارگردانی احسان حاجی‌پور را کنار سام درخشانی، متین ستوده، جوانه دلشاد و سمیرا حسن‌پور بازی کردم. خوشبختانه این نمایش، مخاطب بسیاری داشت و توانست در زمان اجرا به خوبی دیده شود.

سامیان با اشاره به آغاز بازیگری‌اش در فیلم‌های کوتاه افزود: بعد از آن آشنایی و معاشرت با فعالان حوزه فیلم‌های کوتاه کمک کرد تا باب همکاری‌هایم بیشتر باز شود و در سال ۱۳۹۸ نخستین کار کوتاهم را به نام «صحنه» ساخته امیر مهندسیان بازی کردم که اتفاقا در جشنواره فیلم کوتاه مورد استقبال قرار گرفت و سپس راهی جشنواره‌های خارجی شد. بعد از آن در فیلم کوتاه دیگری به نام «رعنا» بازی کردم که آن هم به جشنواره فیلم کوتاه راه پیدا کرد و با واکنش‌های مثبتی همراه شد و بازخورد‌های خوبی داشت. به طوری که همچنان در پروسه پخش قرار دارد. «جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان نیز کار دیگری است که سال گذشته در آن حضور کوتاهی داشتم تا اینکه وارد پروژه فیلم کوتاه «بازسازی» ساخته علی توکلی شدم.

هدف فیلم کوتاه انتقال پیام نهفته در دل قصه است

سامیان درباره چگونگی پذیرش فیلم کوتاه «بازسازی» گفت: همان مواجه نخست با فیلمنامه باعث شد به آن جواب مثبت بدهم. چون موقعیت و کاراکتری که به من پیشنهاد شد برایم بسیار جذاب بود. در واقع ابتدا برای من بیشتر کاراکتر مهم است تا خود قصه، چون به نظر من باید برای هر بازیگری مقوله شخصیت در فیلمنامه بسیار مهم‌تر از خود قصه باشد. در فیلم کوتاه «بازسازی» برایم این موضوع کاملا مشهود بود.

او ادامه داد: فیلم کوتاه «بازسازی» فیلم موقعیت است تا قصه البته قصه روایت گونه‌ای دارد؛ اما عملا بیشتر موقعیت است. یعنی قتلی که در آن رخ داده موقعیتی است که ناخواسته شخصیت در آن قرار می‌گیرد. همین ویژگی باعث شد تا فیلمنامه و کاراکتر برایم جذاب شود. برای هر بازیگری جذاب است که شخصیت چالش برانگیزی را بازی کند و خود را از این طریق مورد ارزیابی قرار دهد.

این بازیگر در پاسخ به اینکه چگونه به شخصیت موردنظر کارگردان نزدیک شدید؟، گفت: برای نزدیک شدن به آن فضا و شخصیتی که کارگردان در نظر داشت، به عنوان بازیگر وظیفه خودم دیدم درباره آن تحقیق کنم. در زمان تمرین، تحقیق می‌کردم ببینم کسانی که در موقعیت قتل غیرعمد قرار گرفته‌اند دارای چه ویژگی‌هایی هستند. چالش‌هایی که چنین آدم‌هایی در آن قرار می‌گیرند چگونه است. اینکه آن افراد در جایگاهی قرار دارد که نمی‌خواهند از خودشان دفاع کنند، چون قاتل نیستند، اما اگر دفاع هم نکنند ممکن است به قتلی که می‌گویند انجام نداده‌اند متهم شوند، حس و حال خاصی است. همین دوگانگی یکسری موقعیت حسی ایجاد می‌کند که اگر به درستی نشان داده شود می‌تواند در روند روایت فیلم و جذابیت آن بسیار تاثیرگذار و کمک‌کننده باشد. سکوت‌ها، تن صدا و مسائل دیگر از جمله این نکات هستند که سعی کردم به سمت باورپذیر بودن حرکت کنم. برای رسیدن به آنچه مدنظر بود این تحقیقات بسیار کمک‌کننده بود و بعد از آن هم کمک اصلی علی توکلی بود که در این مسیر هم به قصه و هم به آنچه به عنوان کارگردان در نظر داشت اشراف کامل داشت و راهنمایی‌های لازم را انجام داد.

به عقیده سامیان فیلم کوتاه دارای یک هدف است آن هم انتقال پیام نهفته در دل قصه است. او در این باره بیان کرد: به دلیل شناختی که پیدا کرده‌ام متوجه شده‌ام مقوله فیلم کوتاه در جشنواره فراتر از قصه و بازی است. فیلم کوتاه دارای یک کارکرد مهم است و آن پیام نهفته‌ای است که در دل خود دارد. اگر این موضوع به خوبی در فیلم به نمایش گذاشته شود فیلم کوتاه کار خودش را کرده و تاثیرپذیری که باید را داشته است. وقتی این اتفاق بیافتد به نظر من فیلم موفق خواهد بود.

سامیان در جواب این سوال که آیا «بازسازی» می‌تواند در جشنواره فیلم کوتاه صاحب جایزه شود، اظهار کرد: با توجه به توضیحی که دادم از نظر من فیلم کوتاه «بازسازی» توانسته هدفی که باید یک فیلم کوتاه داشته باشد را رقم بزند بنابراین فکر می‌کنم می‌تواند حتی مدعی دریافت جایزه در جشنواره بین‌الملی فیلم کوتاه تهران نیز باشد و صرفا مورد تعریف و تمجید قرار نگیرد البته باید فیلم‌های دیگر را باید دید لذا فکر می‌کنم ظرفیت کیفی قابل قبولی در بین سایر فیلم‌ها داشته باشد.

علاوه بر سامیان، امین میری، محمد اشکان‌فر، میلاد کفایی، نگین تهمتن، سعید نادری، محمد حاجی‌زاده و زهرا برومند از دیگر بازیگران فیلم «بازسازی» هستند. چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.