امیر آقایی در سریال سرزمین مادری کولاک کرد

امیر آقایی در سریال « سرزمین مادری » به مدد طراحی خوب چهره و بازی خوبی که بواسطه دریافت درست و صحیح از نقش ارائه داده بود ، توانست شمایل یک پدر، معلم والبته یک مبارز سیاسی متعلق به حزب توده که در دهه 20 زیست می‌کند را به زیبایی به نمایش بگذارد.

بازیگر نقش بهمن در سریال سرزمین مادری کیست؟

در قسمت ششم سریال «سرزمین مادری» درحالی‌که همه چیز مهیاست برای اینکه جواد اردکانی با نفوذ اقدس‌الملوک به جای اعدام، تبعید شود. اما اتفاق‌ها طور دیگری رقم می‌خورد تا همه شواهد دال بر این باشد که جواد توسط هم حزبی‌هایش کشته شده است.

در قسمت‌های ابتدایی سریال «سرزمین مادری» روی معرفی شخصیت جواد اردکانی با بازی امیر آقایی، تفکرات و رفتارش به عنوان یک معلم توده‌ای در مدرسه و همچنین جدایی‌اش از خانواده‌ای درباری تمرکز می‌شد.

نقاط مثبت بازی امیر آقایی در سرزمین مادری

امیر آقایی در این سریال نقش جواد اردکانی، معلمی توده‌ای را به عهده داشت. با مدل شانه زدن موها، سبیل‌های پرپشت و عینک دورمشکی روی چشم و سیگار گوشه‌ی لبش، در ظاهر توانسته بود بسیار زیاد به این نقش نزدیک شود اما مسئله مهمتر، شیوه رفتار و نگاه کردن و جدیت او در گفت‌وگو بود.

آقایی در قالب این نقش، با اقتدار راه می‌رفت و از موضعش کوتاه نمی‌آمد. با اینکه بارها شغلش به عنوان یک معلم به خاطر نرفتن زیر بار سازش با فرزندان خانواده‌های متصل به حکومت به خطر افتاده و بارها به انحای مختلف مورد تهدید قرار گرفته بود، اما ذره‌ای تردید در افکار و عقایدش دیده نمی‌شد. او به جای سازش، از در تهدید وارد می‌شد و از جایگاهش به عنوان یک روزنامه‌نگار و موقعیتی که برای افشاگری داشت برای حل مشکلاتش استفاده می‌کرد.

نگاهی به بازی امیر آقایی در «سرزمین مادری»

آقایی در نقش جواد، این تحکم را مقابل خواهر، بی‌بی‌، همسر و رهی هم به کار می‌گرفت. در مواجهه با اقدس‌الملوک و جایگاهش، کوچکترین تزلزلی به خرج نمی‌داد. با بی‌بی به خاطر تعلقات مذهبی‌اش شوخی می‌کرد و مدام اعتقادات او را با تمسخر زیر سوال می‌برد و نرمش چندانی مقابل همسر و فرزندانش نشان نمی‌داد.

با این حال رابطه‌اش با رهی از نوع دیگری بود. تمام تلاشش را می‌کرد که رهی راه او را ادامه دهد و افکار و عقاید خودش را مدام به او گوشزد می‌کرد. از طرف دیگر دست به هرکاری می‌زد تا رهی اطلاعاتی درباره گذشته‌اش به دست نیاورد و کماکان خودش را از خانواده آنها بداند و تمام تلاشش بر این استوار بود که او را براساس رفتار و منش خودش تربیت کند. حتی زمانی که رهی توسط پسر غلام قصاب مورد ضرب و شتم قرار گرفت دلجویی خاصی از او نکرد و حتی به این پسر تشر زد که چرا از خودش ضعف نشان داده و کتک خورده است.

امیر آقایی اواخر دهه هشتاد درحالی در این سریال بازی کرد که به خاطر آثاری مثل «خاک سرخ»، «اولین شب آرامش»، «سعادت آباد» و … بازی‌اش مورد توجه قرار داشت و برای فیلم «مرگ کسب و کار من است» از جشنواره فجر بیست‌ونهم نامزد دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده بود.

اگر سریال «سرزمین مادری» در همان سال 1392 پخش می‌شد طبیعتا تاثیر بسیار زیادی می‌توانست روی کارنامه آقایی داشته باشد. البته آقایی در دهه نود آثار مهمی بازی کرد و به جایگاه مهمی در سینما رسید اما به طور قطع پخش این سریال، می‌توانست اتفاق مهمی را برای این بازیگر رقم بزند.

سریال «سرزمین مادری» چهارشنبه از طریق پلتفرم «تلوبیون» منتشر می‌‌شود و بعد از آن پنج‌شنبه و جمعه روی آنتن شبکه سه می‌رود.