حضرت زهرا (س) و ایام فاطمیه؛ خط مقدم دفاع از حریم ولایت

حجت‌الاسلام ابراهیم بهاری، استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با نقش مهم  حضرت زهرا (س)  در جریان  ولایت الهی بیان کرد: مسئله مربوط به جریان حضرت زهرا (س) و حوادث بعد از رحلت حضرت محمد صل الله علیه وآله والسلم منجر به اتفاق‌های سختی شد که حضرت زهرا (س) از آن‌ها رنجیده خاطر شدند و کسانی که دنبال دنیا طلبی بودند و به هر شکلی، حاکمیت الهی و نگاه پروردگار متعال به اداره عالم هستی و خط فکری رسول الله صل الله علیه وآله والسلم نپسندیدند و خواستند در این میان، مشکلاتی را به وجود آورند حوادثی را رقم زدند که حضرت زهرای مرضیه سلام الله علی‌ها از این حادثه آسیب‌های جسمی و روحی دیدند؛ به طوری که همین حوادث منجر به شهادت بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا سلام الله علی‌ها شدند و به روایتی، حضرت سلام الله علی‌ها ۹۰ یا ۷۰ روز بعد از رحلت پدر بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی صل الله علیه وآله والسلم به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام بهاری گفت: درمورد این که امروز، چنین حوادث و اتفاقاتی چه اثرگذاری در جامعه دارند و چه خطی را می‌توانند نشان دهند باید بدانیم مسیر حقیقی که دین مبین اسلام مشخص کرده به عنوان سیره عملی اهل بیت علیهم السلام بوده است و اهل بیت علیهم السلام هرگز از سیره‌ی الهی و خط فکری که پروردگار عالم مشخص کرده نه خارج شده و نه تخطی داشته اند و آن را به عنوان یک رفتار عملی و سبک زندگی برای زندگی خود پیاده کردند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اهل بیت علیهم السلام حدود بیش از ۲۵۰ سال بلاانقطاع در بین جامعه اسلامی حضور داشتند و در مقاطع مختلف، رفتارشان ثبت و ضبط شده و به ما رسیده است. در نتیجه، مهم‌ترین چیزی که از آن دوران رحلت رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله والسلم تا زمان غیبت امام عصر ارواحنا فداه در رفتار اهل بیت علیهم السلام وجود داشته این بوده است که در عین حفظ اصول و خطوط قرمز دین و رعایت تمامی واجبات و دوری از همه محرمات و اجتناب از خطاها، به وحدت و همبستگی جامعه اسلامی نگاه ویژه‌ای داشته اند و این موضوع مهم را به جامعه هم توصیه کرده اند.
 
حجت الاسلام بهاری مطرح کرد: این که امروز برای حضرت زهرای مرضیه سلام الله علی‌ها چه کاری باید انجام دهیم و آیا فاطمیه اثرگذاری در بین جوامع بشری دارند؟ باید گفت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها و ایام فاطمیه به عنوان خط مقدم دفاع از حریم ولایت به شمار می‌آیند و جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها مسیر ولایت را نشان می‌دهد و امروز، جامعه اسلامی باید به این مسئله آگاهی پیدا کند اگر این هدایت، ولایت و قدرت الهی ولایت اهل بیت علیهم السلام در جامعه نباشد جامعه به انحطاط کشیده می‌شود و ممکن است نظرات شخصی و انحرافات فکری افراد تأثیراتی بگذارند که خط اصیل دین را از محوریت اصلی اش جدا کند. 

ایام فاطمیه

این استاد حوزه و دانشگاه درمورد نقش مهم حضرت زهرا (س) به عنوان الگوی معصومین (ع) گفت: در رفتار اهل بیت علیهم السلام و بیان آن‌ها از جمله امام حسن عسکری علیهم السلام، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام جعفر صادق علیهم السلام می‌توان متوجه شد که آن‌ها حضرت زهرا سلام الله علی‌ها را الگوی خود می‌دانند؛ به طوری که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌فرمایند: فاطمه (س) دختر پیامبر (ص) الگوی رفتاری من است. یا امام حسن عسکری علیهم السلام فرموده اند: فاطمه (س) دختر پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم حجت خدا بر ما ائمه بود و ما حجت فاطمه سلام الله علی‌ها بر مردم هستیم. این نشان می‌دهد که زندگانی حضرت زهرا سلام الله علی‌ها یک مسیر بسیار روشن و واضحی است. زیرا حضرت (س) هم برای بانوان و هم برای آقایان الگوی واقعی بوده اند؛ به طوری که وقتی امام و مقتدای ایشان به خطر افتادند برای دفاع از ایشان با تمام وجود وارد میدان شدند و فقط از علی (ع) دفاع نکردند بلکه از، ولی و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خود دفاع کردند.

 حجت‌الاسلام بهاری افزود: حضرت زهرا (س) به حضرت علی علیه السلام فرمودند اگر شما مجبور به سکوت هستید من باید از حقانیت مسیر شما دفاع کنم و مودت خود در این مسیر را ابتدا به صورت لسانی بیان کردند؛ به طوری که خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علی‌ها یک سند مستحکم برای شیعیان است و سپس، مودت جانی انجام دادند و نه تنها جان شیرین ایشان بلکه ثمره زندگیشان یعنی فرزند عزیزشان را قربانی ولایت و دین کردند و این مسئله مرتبط با تمامی انسان‌های آزادی خواه است؛ چه آن‌ها شیعه و چه سنّی، چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشند. به همین دلیل، اعلام عزای حضرت زهرا سلام الله علی‌ها و حضور در روضه و جلسات مربوط به ایشان و یاد گرفتن درس‌هایی از ایشان بسیار ضروری است.