«سرنخ» از هیچ برنامه‌ای کپی نشده بود

مهدی یارندی رئیس موسسه ناجی هنر در نشست خبری برنامه « سرنخ » گفت: موسسه ناجی هنر با دو دهه سابقه تنها مؤسسه تولیدات پلیس در کشور است. یکی از تولیدات ما مسابقه سرنخ است که در سال گذشته با ۳۰ قسمت پخش شد و اکثر مخاطبان خواهان ادامه این مسابقه بودند. از همین رو مصمم شدیم فصل دو را با ۵۰ قسمت و با آیتم‌های مختلف مانند مستند و نمایش تولید کنیم.

آریا طاهری ، مجری و تهیه‌کننده این مسابقه تلویزیونی درباره کپی نبودنِ این برنامه گفت: تغییرات ما برای این فصل بسیار زیاد بود. چراکه برنامه ما از هیچ برنامه‌ای کپی نشده بود و ایده شکل گیری آن در شبکه نسیم اتفاق افتاد. ماهیت اکثر برنامه‌های پلیسی، بخش نظامی پلیس را نمایش می‌داد، درحالی که بخش زیادی از زحمات پلیس فیزیکی نیست و کاملا منطقی و بر اساس دانش است. پس ما سعی کردیم وارد بخشی شویم که تا به حال در آن رابطه برنامه‌ای ساخته نشده است. در فصل یک، تمام مسابقه بازجویی محور بود، در حالی که در فصل دوم صفر تا صد یک پرونده جنایی باید حل بشود.

مهدی کتیراچی کارگردان این برنامه درباره مسابقه «سرنخ» گفت: با توجه با بخش مستند و نمایشی که ارائه می‌شود، تلاش می‌شود تا اطلاعاتی در رابطه با مقتول داده شود تا بیننده هم مانند شرکت کنندگان به دنبال سرنخ‌ها بگردد. بخش دوم، بخش نمایشی است که کارآگاه در قسمت‌های مختلف قرار دارد و برای حل پرونده در حال تلاش است. همچنین در تلاش هستیم تا با سؤال از بینندگان، آن‌ها را نیز در برنامه شرکت دهیم.

طاهری درباره تفاوت «سرنخ» با آثار دیگری همچون «آقای قاضی» که در آن‌ها به پرونده‌های قضایی پرداخته می‌شود گفت: «سرنخ» بر خلاف آن مجموعه، ماهیتی نمایشی نداشته و دیالوگی نوشته نمی‌شود. بلکه سرنخ و اطلاعات در اختیار تماشاگر قرار می‌گیرد و شرکت کننده‌ها به بازجویی با متهمین می‌پردازد. بخشی از برنامه بر اساس بداهه است و اینگونه خاصیت مسابقه حفظ می‌شود. در پوشش سرگرمی سازی در شبکه نسیم تلاش می‌کنیم پلیس را غالب بر جریان جاری نشان دهیم. همچنین ز پرونده‌های سخت و پیچیده استفاده در «سرنخ» استفاده شده که تاکنون در اداره پلیس حل شده‌اند. روند طراحی این مسابقه به این صورت است که چند پرونده واقعی را با هم ترکیب می‌کنیم و از آن چیزی می‌سازیم که چندین سر نخ داشته باشد تا قابلیت سرگرمی سازی مسابقه بیشتر شود.

«سرنخ» از هیچ برنامه‌ای کپی نشده بود

وی عنوان کرد: در «سرنخ» پلیس به عنوان حامی مردم نشان داده می‌شود که برای آرامش و امنیت تلاش می‌کند. پرونده‌هایی وجود دارد مربوط به قتل هستند و طبق آمار غیر رسمی، بعد از سرنخ توانستیم تا حدی در کاهش آمار تاثیر گذار باشیم و امیدواریم با افزایش قسمت‌های این مسابقه، اثرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشیم.

طاهری درباره دشواری‌های پیش رو در تولید این برنامه گفت: کار سختی در پیش داشتیم چراکه ایده این مسابقه، طرحی نو و تازه داشت. در فصل اول، با حداقل حساسیت‌ها پیش رفتیم و با مشکلی رو به رو نشدبم. با اقدامات کارشناسی و دریافت نظرات مخاطبان و صاحب نظران، بخش‌های متعددی را به این مسابقه اضافه کردیم. فصل اول، بازجویی محور بود و شرکت کنندگان اطلاعاتب را از پیش داشتند. در فصل دوم، صفر تا صد پرونده جنایی باید در قالب یک پرونده مشخص حل شود و به جواب برسد. استقبال بیننده‌ها از «سرنخ» باعث شد تا تعداد قسمت‌های این مسابقه از سی به پنجاه اپیزود افزایش یابد.

طاهری عنوانکرد: در فصل اول به عنوان تهیه کننده و کارگردان حضور داشتم و در فصل دوم، تهیه کننده و مجری این مسابقه هستم.