پیشرفت اعجاب انگیز در تکنولوژی سینمای خانگی، صنعت سینما را از بین برده است؟
افکارنیوز

: وقتی یک تلویزیون فوق باریک ۱۰۸۰p با قابلیت پخش سه بعدی داشته باشید با سیستم صوتی پیشرفته هنری و دستگاه پخش دی وی دی های Blu - ray به همراه یک نوشیدنی دلچسب و یک پاکت پاپ کورن که فقط ۲،۳ هزار تومان برایتان هزینه برداشته، واقعا چه لزومی دارد باز هم زحمت رفتن به سینما را تحمل کنید؟
مسلما این سوالی است که اکثر صاحبان سینماهای خانگی پیشرفته مرتبا از خود می پرسند. واژه " سینمای خانگی " خود گویای همه چیز هست. شاید صفحه آن کوچکتر باشد ولی در عوض می توانید در شرایط راحت تر، بدون مزاحمت بغل دستی ها و بدون ترس از دست دادن قسمت هایی از فیلم به تماشای دی وی دی های مورد علاقه تان بپردازید.
در عصر گسترش فن آوری های صوتی و تصویری، هنوز سه عامل سینماها را زنده نگه داشته است: صفحه وسیع تر، فیلم های جدید و یک قرار شبانه برای تماشای فیلم. اما آمار فروش فیلم این روز ها نشان از این دارد که دیگر این سه فاکتور هم توانایی جذب مخاطبین را ندارند. بر اساس آمار های Hollywood. com، میزان مراجعین سینماهای آمریکای شمالی در تابستان گذشته ۵۳۳ میلیون نفر بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است و این آمار کمترین مقدار جذب مخاطب از سال ۹۳ تا کنون می باشد. حتی میزان فروش بلیط از سال ۱۹۹۳ تا کنون این قدر کم نبوده است.
اگر مقیاس آمار ها را به اندازه های جزئی تر ببریم، اوضاع از این هم بدتر دیده می شود. تا حدی که به نظر می رسد در دو دهه گذشته، صنعت سینما تا کنون تابستانی بدتر از این را تجربه نکرده است. شاید بهتر باشد بگوییم که سینما و تئاتر شدیدا در حال مبارزه اند.
یکی از دلایل این امر می تواند بالارفتن قیمت بلیط سینما نسبت به درآمد خانواده در پنج سال اخیر باشد. به گزارش انجمن ملی صاحبان تئاتر(NATO) قیمت بلیط سینما در ایالات متحده از سال ۲۰۰۷ تا کنون ۱۵ درصد افزایش یافته است. در حالیکه در همین بازه زمانی میزان در آمد ها ۱۰ درصد کاهش یافته است. اما با این وجود فروش سینمای خانگی در آمریکا بسیار بالاست.
دست اندرکاران این صنعت هم توضیح هایی برای این مسئله دارند: پاتریک کورکوران، مدیر بخش تحقیقات و رسانه NATO به دیجیتال ترندز گفت: علت این امر برمی گردد به محبویت بالای گزینه های فراوانی که سینماهای خانگی در خانه به شما ارائه می دهند و سینماها فاقد آن هستند. وی افزود که به طور کلی ظهور نوارهای ویدئویی VHS و دی وی دی، علاقه عمومی به تماشای فیلم را افزایش داده و این صنعت را مرهون خود ساخته اند.
این دیدگاه به نظر خیلی خوشبینانه می آید، چرا که آمارهایی که در خارج وجود دارد تصویر دیگری را به نمایش می گذارد!
اساسا سینما در ربع قرن گذشته، تولیدات تقریبا مشابهی را ارائه کرده است و تغییر قابل ملاحظه ای در این صنعت به چشم نمی خورد. در حالیکه سینماهای خانگی روز به روز در حال پیشرفت هستند و در حال حاضر نیز فن آوری پخش سه بعدی موج جدیدی را در این صنعت وارد کرده است. به علاوه اضافه بهایی که سینماهای سه بعدی برای پخش این گونه فیلم ها از مخاطبین می گیرند چندان صرفه اقتصادی ندارد.
با این حال شاید یک پیشرفت چشمگیر در افق این صنعت، تغییری در وضعیت امروز سینما ها حاصل کند. این تکنولوژی می تواند نسل آینده سیستم های صوتی فراگیر با احساسی واقعی، به نام Dolby Atmos باشد. این فن آوری هم اکنون به صورت بسیار محدود در صنعت سینما وارد شده است. مشکل این جاست که فراگیر شدن Atmos به زمان طولانی نیاز دارد و شاید چالشی که سینما در حال حاضر با آن درگیر است حتی با ورود این تکنولوژی هم پایان نیابد.
به هر حال اگر صنعت سینما خلاقیت و انطباق با تحولات روز دنیای فن آوری را در خود وارد نکند ، باید دیر یا زود به تماشای مرگ خود بنشیند!