سینمای جنگ موفق تر از دفاع مقدس!

به گزارش افکارنیوز، سینمای دفاع مقدس و سینمای جنگ همواره دو مقوله جداگانه دشوار به حساب می آیند و در مواردی با هم بسیار متفاوت هستند و نباید با هم آمیخته شوند.

رسالت سینمای دفاع مقدس با جنگ بسیار متفاوت است؛ فیلم‌هایی که از ابتدای جنگ تحمیلی و با عنوان سینمای دفاع مقدس ساخته شده به دلیل شرایط موجود در جامعه و نیاز به ایجاد حس دلاوری و شجاعت در مردم، فیلم هایی صرفاً جنگی هستند و تنها توانسته اند وجه و قسمتی از دفاع مقدس را به تصویر بکشند و آن هم یعنی سینمای جنگ نه دفاع مقدس.

اما در شرایط و وضعیت موجود جامعه این فیلم ها نمی تواند پاسخ گوی تمامی نیاز جامعه به معنویت و آشنایی مردم با موضوعاتی همچون ولایت یا جهاد و یا احکام دیگر باشد و به طور قطع یقین نمی تواند مخاطب خود را از موضوع و بحثکلیات و آنچه که در ۸ سال دفاع مقدس گذشته راضی کند.

زمانی که کارگردان یا نویسنده ای اقدام به ساختن یک فیلم در حوزه دفاع مقدس می کند باید همواره این موضوع و اصلیت را در نظر داشته باشد که بر جنبه های معنوی و قدسی در تمام فیلم بتواند تاکید داشته باشد.

همچنین با توجه به کلیشه ای شدن فیلم و سریال در این حوزه باید نهایت تلاش خود را بکنند تا با استفاده‌ی درست از تکنیک‌های هنری و بصری و جذاب کردن یک فیلم؛ نسلی که هیچ خاطره و یادی از دفاع مقدس ندارد را به سینما بکشانند که متاسفانه تا به امروز ضعیف عمل کرده اند و تا به الان هیچ اثری در این حوزه در خور مطرح کردن در مقیاس جهانی نداریم و نمی توانیم تمام جوانب و کلیت ۸ سال دفاع مقدس را به خوبی برای عموم جهان به تصویر بکشیم.


شناخت درست مخاطب و ساخت فیلمی که به ذائقه‌ی او خوش باشد، در شرایط کنونی جامعه‌ی ما بسیار دشوار است و این امر سبب شده، فیلم‌سازان دفاع مقدس، پس از ناکامی در فروش فیلم خود، توپ را در زمین دفاع‌مقدس انداخته و تصور کنند مردم از جنگ و دفاع‌مقدس خسته شده‌اند و این در حالی است که اگر اثری هنرمندانه و روی حساب ساخته شود، مطمئنا مردم از آن استقبال خواهند کرد.

اما سخن از سینمای جنگ شد، توضیحاتی در مورد کلیات این سینما در این جا خالی از لطف نیست.

در سینمای جنگ فیلم هایی ساخته می شوند با موضوع جنگ میان دو کشور و فقط جوانب و اثرات جنگ مطرح می شود نه به همراه معنویات؛ بلکه تنها جلوه هایی از اسلحه ها و نحوه جنگیدن را به نمایش در می آورند.

در پایان می توان به تفاوت عمده ای که این دو ژانر سینمایی باهم دارند در پرداخته شدن مفاهیم ایثار و شهادت و مقاومت در حوزه دفاع مقدس و عدم پرداخت این موضوعات در سینمای جنگ اشاره کرد.