منتظر تماشای «کلاه قرمزی» باشید

به گزارش افکارنیوز، نشست خبری معرفی ویژه برنامه های نوروزی شبکه های سیما ظهر امروز سه شنبه ۶ اسفند با حضور علی بخشی زاده مدیر شبکه دو و مسئول پروژه نوروزی سیما در سالن جلسات شبکه دو برگزار شد.

بخشی‌زاده در این نشست به سفره رنگین و گسترده سیما برای نوروز ۹۳ اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی نوروزی از حوالی مهرماه آغاز شد و ما در مرحله اول نقاط ضعف و قوت پروژه‌های نوروزی در ۲ سال گذشته را بررسی کردیم. شورای نظارت قانون اساسی بر صدا و سیما گزارش‌هایی در این خصوص آماده کرده بود که ما خودمان را با مرور این گزارش ها بازخوانی کردیم و من از آن ها برای چنین مطالب متقنی تشکر می کنم.

وی ادامه داد: همچنین مرکز نظارت و ارزیابی سازمان نیز روزانه بیش از ۱۴۷ شبکه سازمان را بررسی می کند که در کنار نتایج بررسی آنها، از گزارش های ستاد معاونت سیما نیز استفاده و تلاش کردیم به پایش روزکرد دوساله خود پرداخته و برنامه ریزی مان را دقیق تر انجام دهیم. فضای گفتمانی سیما در سال ۹۳ ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی و خانواده محوری، امیدافزایی، نشاط‌آفرینی و تعاون معنوی ذیل فضای گفتمانی ما تعریف می شود. همچنین اولویت هایی از جمله توجه به محیط زیست، صرفه‌جوی و مقوله جمعیت خواهیم داشت و به شعار سال نیز هنرمندانه می پردازیم.

همه ساعات روز برنامه نوروزی داریم

وی از راه اندازی شبکه مجازی ۲۴ ساعته آثار نمایشی خبر داد و افزود: به این ترتیب مخاطبان در هر ساعت از شبانه روز می توانند سریال ببینند. شبکه یک مجموعه «پایتخت» و طنز اجتماعی «هله هوله»، شبکه دو سریال «خوب، بد، زشت»، «قند پهلو» و «کلاه قرمزی»، شبکه سه سریال «روزهای بد در» و طنز آیتمی «سرکرده» و شبکه تهران با سریال «ما فرشته نیستیم» به میدان می آیند. مخاطبان شبکه چهار نیز سریال های خارجی خواهند دید. در شبکه قرآن و معارف دو مجموعه «گوهر جان» و «مثل من، مثل تو» پخش می شود و شبکه تماشا نیز به بازپخش هفت مجموعه ایرانی و خارجی از جمله «معلم»، «آب پریا»، «زورو»، «مسافران»، «شام»، «پایتخت ۳» و «آوای باران» می پردازد.

۱۷ فیلم انیمیشن پخش می شود

بخشی‌زاده از روی آنتن رفتن ۱۷ فیلم سینمایی انیمیشن جدید از شبکه های دو، پویا و تهران خبر داد و یادآور شد: در فیلم های سینمایی همه ژانرها از جمله درام، کمدی، هیجانی، تریلر، تاریخی، خانوادگی، پلیسی و سیاسی لحاظ شده اند. ۲۸ فیلم تولید شبکه های سیما و مرکز سیما فیلم است و ۱۷ فیلم نیز از سینمای ایران انتخاب شده اند. در مجموع ۴۵ فیلم داخلی از میان ۱۲۶ فیلم نوروزی پخش خواهد شد و برنده اسکار «۱۲سال یک برده» نیز از شبکه یک روی آنتن می رود.

وی تاکید کرد: از میان ۲۱۸ مستند، آثاری در ژانرهای حیات وحش، طبیعت، نجو، باستان شناسی، تکنولوژی و ورزشی خواهیم داشت. شبکه نمایش، «سینمای هند»، «آثار کلاسیک»، «دنباله‌دار» و «مرور آثار بازیگران» را در دستور کار دارد و از میان فیلم های سینمایی ایران نیز می توان به «ضدگوله»، «حوض نقاشی» و «آزمایشگاه» اشاره کرد.

برنامه های معارفی سیما در نوروز

مدیر شبکه دو در ادامه از فیلم های تلویزیونی شبکه های یک تا تهران نام برد و در خصوص برنامه های معارفی توضیح داد: شبکه یک بعد از اذان صبح «ترتیل قرآن» پخش می کند و ساعت ۶ «سخنرانی مذهبی» دارد. شبکه قرآن نیز روزانه یک جزء قرآن کریم را به صورت زنده از حرم امام رضا پخش می کند. «سخنرانی مذهبی» در شبکه دو، «آفتاب شرقی» از شبکه یک، «بر کرانه نور» از شبکه تهران، «ترتیل قرآن از حرم حضرت معصومه» از شبکه قرآن، «سمت خدا» از شبکه سه و «مسابقه قرآنی فردوس» از شبکه قرآن روی آنتن می رود.

همه مسابقات نوروزی سیما

مدیر پروژه های نوروزی سیما ساعات پخش سریال ها و فیلم های سینمایی را در ادامه اعلام کرد و افزود: مسابقه هایی چون «نشان برتر» و «ماز» از شبکه دو، مسابقه «صدا با بازخوانی تیراتژهای تلویزیونی» از شبکه سه، «بعد چهارم» از شبکه چهار، «سرزمین دانایی» از شبکه تهران، «فردوس» از شبکه قرآن، «مشاعره ستاره‌ها» و «قند پهلو» از شبکه آموزش، مسابقاتی در خصوص «ورزش و سلامت» از شبکه های ورزش و سلامت و «مسابقه لطیفستان» از شبکه نسیم پخش می شود.

بخشی زاده در خصوص برنامه های ورزشی نیز گفت: «افتخارات ورزشی» از شبکه یک، «ورزش از نگاه دو» از شبکه دو، «صبح نوروزی»، «رزم و نماز» از شبکه سه، «شهر ورزشی» از شبکه تهران، «تاریخ شهرآورد» از شبکه مستند، «صبح و سلامت» از شبکه سلامت، «برنامه های منتخب ورزشی» از شبکه ورزش و «صحنه های منتخب ورزشی» از شبکه نسیم روی آنتن می روند، ضمن اینکه «مسابقات برتر فوتسال دنیا» در استقبال از جام جهانی نیز از شبکه سه پخش خواهد شد.

وی همچنین به توجه ویژه شبکه های یک، دو، سه، تهران، قرآن، جام جم و مستند به موضوع راهیان نور در قالب برنامه های گوناگون اشاره کرد و یادآور شد: در میان برنامه های مستند «خانمی که شما باشی» به تهیه‌کنندگی آزاده نامداری در ایام نوروز پخش می شود.

مدیر شبکه دو همچنین در خصوص مصادف شدن نوروز و ایام فاطمیه خاطر نشان کرد: بیست و چهارم اسفند به روایت اول شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است که به پروژه نوروز مرتبط نمی شود، اما روایت دوم ۱۴ فروردین ماه است و شبکه های سیما به احترام این مناسبت تمام برنامه های طنز را در شب ۱۳ فروردین به اتمام می‌رسانند. در خصوص برنامه های سال تحویل شبکه ها نیز هنوز جزئیات مشخص نشده اند، اما شبکه یک، دو و سه هر کدام ۱۰ ساعت برنامه زنده دارند و شبکه تهران نیز ۲۰ ساعت برنامه تولیدی که با نام «گوشه دل تهرون» روی آنتن می رود. صرفا اکنون در تلاشیم هنرمندان، خوانندگان، خانواده شهدا و مسئولانی که به این برنامه ها می‌آیند، یکی نبوده تا موازی‌کاری نشود.

بخشی زاده در زمینه برنامه های کودک گفت: شبکه دو برنامه های «فیتیله»، «با ما بیا» و «کلاه قرمزی» را دارد. شبکه تهران «بچه ها بیایین تماشا» و «رنگین کمان» را در نظر گرفته است. «گل‌آموز و نوروز» و «عروسک‌های ایرانی» از شبکه آموزش روی آنتن می رود. شبکه قرآن برنامه هایی چون «نقطه اوج» و «ماجراهای سحرخانم» را پخش می کند و برنامه های «غنچه های ایران» و «بچه های ایران» از شبکه جام جم روی آنتن می رود. انیمیشن های بسیاری نیز از جمله «کلاس اولی ها»، «هر کسی کاری داره»، «مداد دانا»، «دشت تمشک»، «خانه ما»، «شهر نامرئی»، «نقاش کوچولو» و… از شبکه پویا روی آنتن می رود.

وی در خصوص حاشیه های «کلاه قرمزی» تصریح کرد: حتما دیروز اظهارات حمید مدرسی تهیه کننده «کلاه قرمزی» را دیده اید آنها دارند کارشان را انجام می دهند و نمی دانم این خبرها از کجا می رسد، گرچه سال گذشته و سال های پیش نیز این حرف ها بود. در خصوص استفاده از تصویر کلاه قرمزی نیز روی لوازم التحریر نیز جدول زمانی به تهیه‌کنندگان داده شد و آنها توانستند از برندهای سازمانی در حوزه لوازم‌التحریر استفاده کنند که اتفاق خوبی است.

من این حرف را نزدم؛ سند دارید بیاورید

مدیر شبکه دو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما در نشست خبری دیگری به پخش سریال های «معمای شاه» و «انقلاب زیبا» در دهه فجر خبر داده بودید، اما این آثار پخش نشدند، آیا ممکن است برخی از وعده های امروزتان هم محقق نشود؟، توضیح داد: من چنین چیزی نگفتم و پخش این آثار را در نشستی اعلام نکردم، اگر سند یا شاهدی دارید، بیاورید.

بخشی زاده از رویکرد برنامه عموپورنگ برای ترویج کتابخوانی و هدیه دادن کتاب به عنوان عیدی خبر داد و گفت: ایام نوروز برنامه عموپورنگ را نخواهیم داشت و به شرط حیات عموپورنگ ماه رمضان به تلویزیون برمی‌گردد.

وی در پاسخ سوال خبرنگاری که از ارائه مواضع سیاسی سازمان در برنامه های کودک انتقاد داشت، اظهار کرد: احتمالا منظور شما حاشیه سازی کلید در برنامه عموپورنگ است. من هم آن زمان از مدیرگروه کودک شبکه دو خواستم که در گفتگو با مهر این موضوع را توضیح دهد. آن روز حدیثی از امام حسن عسگری نقل شد و کارشناس برنامه از خانه ای سخن گفت که در آن صفات ناپسند وجود دارد و کلید در آن خانه را دروغگویی معرفی کرد. این ذهن مریض است که همه چیز را به همه چیز ربط می دهد. لابد اگر در برنامه سبد می آوردیم هم برداشت های دیگری صورت می گرفت، در حالی که سازمان صدا و سیما معین قوای دیگر است.

مدیر شبکه دو در خصوص حضور حامیان مالی در برنامه های کودک نیز گفت: آیا ما در این برنامه ها چیپس و پفک یا نوشابه مضر معرفی کردیم؟ یا ماکارونی که همه ما در طول هفته از آن استفاده می کنیم؟ گرچه موافقم که بهتر است پای اسپانسرها به برنامه های تلویزیون باز نشود، اما در شرایط وخیم مالی سازمان این موضوع مثل اکل میت می ماند که در شرایط طبیعی جایز نیست، اما گاهی کاربرد دارد.