به گزارش ايسنا، ساي تومبلي نقاش آمريكايي كه از تاثيرگذارترين هنرمندان ۵۰ سال گذشتهي كشورش محسوب ميشد، روز گذشته در بيمارستان رم بدرود حيات گفت.

«تومبلی» که مدت زیادی از بیماری سرطان رنج می‌برد‌، ۸۳ سال داشت؛ اما ماه گذشته نمایشگاهی از آثارش را در جنوب فرانسه برپا کرد.

«تومبلی» که با نقاشی‌های شبیه خط‌خطی‌های بچه‌ها روی تخته سیاه خود به شهرت رسید‌، با ابداع سبک امضای خود دست‌خط را به دنیای نقاشی وارد کرد.

وی در دهه‌ی ۱۹۵۰ همچون «رابرت راوشن‌برگ» و «جکسون پولاک» به سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی نقاشی می‌کرد.

«تومبلی» در مراحل ابتدایی حرفه‌ی هنری‌اش از پاپ آرت «اندی وارهول» و هنر گرافیتی(دیوارنگاری) تأثیر گرفت، تا آن‌که از اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ به سبک ویژه‌ی خود دست یافت و دست‌خط خود را آفرید.

«تومبلی» در تابلوهای بزرگ خود فنون گوناگون طراحی و نقاشی را درهم می‌آمیخت. رنگ‌های کمی به کار می‌برد و سطح آرام و یکنواخت تابلو را با حروف یا هاشورهای درهم تزیین می‌کرد.

به نظر بسیاری از منتقدان در کارهای اسرارآمیز «تومبلی» حسی کودکانه و لطافتی شاعرانه دیده می‌شود که هنر او را به نقاشان رومانتیک مانند «ویلیام ترنر» یا استادان امپرسیونیستی همچون «کلود مونه» نزدیک می‌کند.

نام اصلی او «ادوارد پارکر تومبلی» بود. وی در سال ۱۹۲۸ در لکزینگتون ایالت کنتاکی ایالات متحده‌ی آمریکا به‌دنیا آمد.

او در بوستون و منهتن به تحصیل در رشته‌ی هنر پرداخت. «تومبلی» اولین گالری آثارش را در شیکاگو برپا کرد.

به گزارش اس. اف. گيت، وي در طول عمرش جوايز معتبر بسياري از جمله پرميوم امپريال، كه معادل ژاپني جايزهي نوبل است، را كسب كرد. تومبلي همچنين مدال شواليهي لژيون دونور كشور فرانسه را دريافت كرد.