در پی اعلام لیست فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» (مسابقه ایران) جشنواره‌ی فیلم فجر، طبق روال هر ساله حاشیه‌ها و اعتراض برخی فیلم‌سازان نسبت به عدم انتخاب فیلم‌شان به همراه داشت.

 

انتخاب فیلم‌ها از متر و معیار خاصی برخوردار نیست

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده سینما و فیلم «آبنبات چوبی»  در خصوص روند و کیفیت عملکرد مسئولان سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر تا به امروز گفت: روند اداری تا به امروز به درستی و بدون سر و صدا انجام شده و این از نکات مثبت برگزار‌کنندگان جشنواره است اما نشان‌دهنده کلیت عملکرد آن‌ها نیست و نمی‌توان این موضوع را پیش‌بینی کرد و ثمره زحمات آن‌ها ملموس ندیدیم. پس باید صبر کرد و دید فیلم‌هایی که آن‌ها به عنوان کارنامه یک ساله سینما انتخاب کردند چه بازخورد و خروجی خواهند داشت.

وی درباره علت انتخاب شدن «آبنبات چوبی» از بین دیگر فیلم‌ها برای حضور در بخش سودای سیمرغ بیان کرد: «آبنبات چوبی» به خاطر ساختار خوب، داشتن قصه‌ای متفاوت بازی منحصر به فرد عطاران و عملکرد خوب کارگردان تا حد زیادی متفاوت است و می‌تواند مخاطب را به سمت خود جلب کند و شاید این علت باعث انتخاب فیلم برای حضور در بخش سودای سیمرغ شده است.

این تهیه‌کننده درباره نحوه اطلاع‌رسانی دبیرخانه جشنواره و گفتن اسامی بخش سودای سیمرغ قبل از موعود مقرر اظهار داشت: شاید این قضیه به خاطر شفاف‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق و سریع آن‌ها باشد و نمی‌تواند اتفاق بدی باشد اما به هر حال هر مسئولی دستور‌العمل و قوانین خاص خودش را دارند.

علیخانی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلم‌هایی که انتخاب نشدند دلیل برای بی‌کیفیت بودن آن‌ها است گفت: با وجود اینکه هیأت انتخاب افرادی کارشناس و حرفه‌ای هستند اما مقوله انتخاب فیلم‌ها بستگی به سلایق این افراد نیز دارد و از متر و معیار خاصی برخوردار نیست تا جایی که به یکباره در مقطعی نظراتشان با هم همسو است اما سلیقه‌هایشان فرق می‌کند پس نمی‌توان گفت فیلمی که به بخش مسابقه راه پیدا نکند، بی‌کیفیت است. شاید برخی از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ بی‌کیفیت هستند و آن‌هایی که حضور ندارند از کیفیت بالایی برخوردارند و در اکران عمومی با موفقیت روبرو هستند.

هر فیلمی انتخاب نشد به معنی بی‌کیفیت بودن نیست

همچنین امیر پروین حسینی تهیه‌کننده سینما درباره این اتفاق گفت: طبق اتفاقاتی که تا به امروز افتاده و نظرات دیگر همکاران برخورد‌ها، همراهی و نظم خوبی را شاهد بودیم و نسبتاً همه راضی بودند. امیدوارم این اتفاق تا پایان ادامه داشته باشد.

وی در مورد علت انتخاب «زاپاس» در بخش سودای سیمرغ بیان کرد: سعی ما این است که با وسواس، دقت و زحمت فراوان فیلمی را در خور شعور مخاطبان و منتقدان بسیازیم و انتظار داشتیم مورد توجه قرار بگیرد.

این تهیه‌کننده با بیان این مطلب که دلیل فیلم‌های انتخاب نشده بی‌کیفیت بودن آن‌ها نیست، عنوان کرد: هر فیلم‌سازی در صورت انتخاب شدن یا نشدن نباید خوشحال و یا ناراحت شود چون هر جشنواره‌ای هیأت انتخاب و سیاست خاص خودش را دارد و فیلم‌هایی که در راستای سلیقه عملکرد  و قوانین‌شان باشد انتخاب می‌کنند پس دلیل نمی‌شود که اگر فیلمی انتخاب نشد بی‌کیفیت است.

وی افزود: در کل اصل فیلم‌سازی به این صورت است که فیلمی در یک جشنواره مورد استقبال و تعریف قرار می‌گیرد اما در جای دیگر پس زده می‌شود و این موضوع در تمام جشنواره‌های دنیا اتفاق می‌افتد.

پروین حسینی در خصوص علت همکاری با پروژه «زاپاس» عنوان کرد: اگر من را به عنوان کارشناس سینما که شرایط حضور و فعالیت در حدود 8 کشور دنیا را داشتم و با آن‌ها آثار مشترکی ساختم در نظر بگیرید طبیعتاً نگاهم داخلی نیست و با کمتر فیلمی اعلام همکاری خواهم کرد پس به این نتیجه می‌رسیم «زاپاس» جدا از سختی کار، دشواری یافتن سرمایه و... مؤلفه‌های مثبت و متفاوت فراوانی داشته که من ترغیب به همکاری با آن شدم و امیدوارم مردم نیز از فیلم لذت ببرند.

پروین حسین در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تنها فیلم  ما با  سختی و مشکلات عدیده به سرانجام نرسید بلکه این دردسر‌ها شامل اکثر فیلم‌سازان ما به خصوص آن‌هایی که در بخش خصوصی کار می‌کنند، می‌شود که امیدوارم به جایی برسیم که به راحتی و با کمترین مشکل دست به فیلم سازی بزنیم.

 

چرا و چگونه برخی از فیلم‌ها وارد بخش سودای سیمرغ شده‌اند؟!

کامران قدکچیان کارگردان سینما در خصوص عملکرد مسئولان جشنواره فجر تا به این لحظه و نحوه انتخاب فیلم‌ها برای حضور در بخش سودای سیمرغ گفت: اگر به لیست فیلم‌های سودای سیمرغ نگاه کنیم می‌بینیم منتخب‌ها طبق روال معمول به صورت دولتی تقسیم شد و انگار قوانین برای همه به یکسان اعمال نشده است.

وی افزود: فیلم «دختر» و دیگر فیلم‌های این چنینی که هنوز برای رسیدن به مراحل نهایی و ارائه نسخه اصلی و قابل نمایش مستلزم زمان زیادی هستند و برخی از آن‌ها در مرحله فیلمبرداری به سر می‌برند چرا و چگونه وارد بخش سودای سیمرغ شده‌اند؟! اگر قرار است قانون به صورت یکسان برای همه رعایت شود چرا این فیلم‌ها از این قاعده و قانون مستثنی هستند؟!

قدکچیان اظهار داشت: البته باید توجه داشت فیلم‌هایی که بخش مسابقه راه پیدا نکردند دلیل بر بی‌کیفیتی آن‌ها نیست چه بسا بسیاری از آن‌ها جذاب، دیدنی و مخاطب‌پسند باشند. پس یادمان باشد در این راستا قضاوت نکنیم و همه چیز را به زمان اکران موکول کنیم.

گفتنی است کامران قدکچیان فرم جشنواره را با فیلم «انتهای خیابان مهر» پر کرده و قرار بود در بخش سودای سیمرغ شرکت کند که توسط هیأت انتخاب کنار گذاشته شد.

قضاوت درباره «مالاریا» را به زمان نمایش موکول کنیم

مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون و فیلم «مالاریا» در خصوص کیفیت عملکرد مسئولان برگزاری سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: علی‌رغم تلاش دبیر جشنواره و دست اندرکاران برخی خبر‌ها به طور غیر رسمی منتشر شد، اما در کل روندی بود که لابی‌گری‌ها را کم کرد و تا به امروز خوب پیش رفته است.

وی در مورد مؤلفه‌هایی که باعث انتخاب «مالاریا» برای حضور در بخش سودای سیمرع شده بیان کرد: «مالاریا» فیلمی اجتماعی است و سوژه آن به نحوی است که مورد توجه جوان‌ها قرار می‌گیرد اما در رابطه با کیفیت آن باید بگویم که ما تمام تلاش‌مان را در جهت بالا بردن سطح کیفیت انجام دادیم و اینکه چرا هیأت انتخاب آن را پذیرفته‌ و تا چه حد مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرد باید صبر کرد و قضاوت را به زمان نمایش موکول کنیم.از طرفی «مالاریا» طبق خبر‌های غیر رسمی جزو اولین انتخاب‌های هیأت انتخاب بوده است.

این تهیه‌کننده با بیان این مطلب که فیلم‌های راه نیافته به بخش مسابقه بی‌کیفیت نیستند گفت: فیلم‌هایی که انتخاب نشدند دلیل بر بی‌کیفیتی بودن آن‌ها نیست بلکه در رقابت با دیگر فیلم‌ها سلیقه و مؤلفه‌هایی که هیأت انتخاب در نظر می‌گیرند شامل آن‌ها نشده است. چه بسا برخی فیلم‌ها منتخب در زمان اکران در حد این 22 فیلم نبوده و نظر مخاطبان را جلب نمی‌کنند به عنوان نمونه فیلم «سه‌ بیگانه» به بخش مسابقه نگاه نو راه پیدا نکرد پس باید گفت این فیلم کیفیت لازم را ندارد؟!در صورتی که این فیلم با فضای طنز و قصه خوبی که دارد مورد مخاطب قرار می‌گیرد و اکران خوبی خواهد داشت.

ردایی در مورد اخباری که از طرف دبیرخانه جشنواره فیلم فجر و به یکباره اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ را اعلام کردند عنوان کرد: این موضوع بستگی به تصمیمات برگزار‌کنندگان جشنواره دارد و چون از جزئیات آن اطلاعی ندارم نظر نمی‌دهم اما امیدوارم فیلم‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند و به قول معروف کار می‌کنند تا سینما‌ جان تازه‌ای بگیرد.