پس از آنکه خانواده حسین گل گلاب(شاعر ترانه ایران) با انتشار نامه ای نسبت به برخی موارد سریال "معمای شاه" انتقاداتی را وارد کرده بودند، روابط عمومی سریال "معمای شاه" توضیحاتی را دربارهٔ این یادداشت نوشته به شرح زیر منتشر کرده است:

سریال تلویزیونی معمای شاه مقطعی چهل ساله از تاریخ کشورمان در حد فاصل سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ را به تصویر می‌کشد. سال‌هایی طولانی و پُر حادثه که در آن رخدادهای فراوانی شکل گرفته و افراد گوناگونی در صحنه حوادث آن نقش آفرینی کرده‌اند. بدیهی است امکان پرداختن به شکل کامل و مبسوط به تمامی افراد، رویداد‌ها، مقاطع و نکات این دوره، با توجه به ظرف محدود ۸۰ قسمتی سریال می‌سر نبوده و سازندگان این اثر تاریخی مجبور به رعایت ایجاز و اختصار درخصوص بسیاری از رویداد‌ها شده‌اند.»

در ادامهٔ این جوابیه آمده است: ‌» به تصویر کشیدن اجرای سرود «ای ایران‌ای مرز پُر گهر» در این سریال تلویزیونی نیز در زمانی اتفاق می‌افتد که اشغال کشورمان و حضور بیگانگان، باعث رنجش خاطر بسیاری از میهن پرستان واقعی شده که تبلور برخی از این موارد را در رفتار شخصیت‌های عادی سریال می‌بینیم. برهمین اساس، اجرای این سرود در بخش‌های پایانی قسمت نهم، فضایی به شدت ملی و حماسی را ایجاد می‌نماید که بازخوردهای مردمی مثبت نسبت به این مسئله، باعث آسودگی خیال سازندگان سریال از عمل به تعهد ملی و میهنی خود در ترسیم این سرود زیبا است. بدیهی است نه معمای شاه و نه هیچ اثر دیگری نمی‌تواند مدعی شود درخصوص چنین موضوع مهمی حق مطلب را ادا کرده و یقیناً موضوع ساخت این سرود و شخصیت ارزشمند مرحوم «حسین گُل گلاب» باید دستمایه ساخت فیلم و اثر مستقلی قرار گیرد اما معمای شاه مفتخر است در محدوده امکانات موجود و مقدورات محدود خود، بینندگان سیما را با این سرود ارزشمند و سازندگان فرهیخته آن آشنا نموده است. بدیهی است تولید هر اثری در قالب «نمایشی» اقتضاهایی دارد که یکی از آن‌ها «دراماتیزه کردن» اثر است. مشخصاً در این بخش از معمای شاه سازندگان با انتخاب استاد «حسین والی» جهت نقش استاد خالقی و «محمد نادری» جهت ایفای نقش مرحوم غلامحسین بنان، فضایی را فراهم کرده‌اند که در میزانسن اجرای این سرود، استاد بنان با چهره‌ای جوانانه و استاد خالقی با چهره‌ای جاافتاده در تعامل با یکدیگر به عنوان نمایندگان دو نسل متفاوت از جامعه ایران، این اثر حماسی را اجرا کنند حال آنکه اگر قرار بود هر دو کاراک‌تر این بخش چهره‌هایی جوان باشند، قطعاً تاثیرگذاری فعلی رخ نمی‌داد.»

روابط عمومی این سریال در پایان یادآور شده است: ‌» پروژه معمای شاه ضمن تاکید بر این مسئله که «در ساخت این اثر تحقیقات تاریخی کاملی صورت گرفته» توجه معترضان را به تفاوت ساختاری «آثار مستند» و «آثار نمایشی» جلب کرده و امیدوار است با سعه صدر بازماندگان چهره‌های مؤثر تاریخی، فضایی فراهم شود تا دیگر سازندگان آثار تاریخی نیز بدون دغدغه به چنین موضوع‌هایی نزدیک شده و درخصوص چنین موضوع‌هایی کار نمایشی مؤثر انجام دهند.

این پروژه ضمن اظهار بی‌اطلاعی از مشکلات فنی لینک‌های موجود در اینترنت درباره این قسمت اعلام می‌دارد بر روی سایت رسمی این پروژه به نشانی www.moamaeshah.ir فیلم و فایل صوتی این اجرا وجود دارد."