خانم بازیگر: بخش اعظمی از زندگی من سینما است

ثریا قاسمی‌عنوان کرد: این روزها مشغول بازی‌ در سریال «پشت بام تهران» هستم. همان‌طور که می‌‌دانید در حال حاضر قسمت‌ها‌ی‌ از این سریال پخش شده است و هنوز فیلمبرداری‌‌اش ادامه دارد.

این بازیگر پیشکسوت تلویزیون ادامه داد: برای‌ من سینما و تلویزیون رابطه مستقیمی‌ با بنیاد زندگی‌‌ام داشته و دارد به همین دلیل بخش اعظمی‌ از زندگی‌ مرا مانند هر بازیگر حرفه‌ای‌ دیگری‌ به خودش اختصاص می‌‌دهد.

وی‌ افزود: البته برای‌ روشن شدن موضوع باید بگویم که زندگی‌ من دربرگیرنده کارم است. به عبارت دیگر همه زندگی‌ من سینما به معنای‌ بازاری‌ آن نیست؛ منظورم سینمایی‌ است که این روزها تنها از دیدگاه اقتصادی‌ رو‌یش مانور می‌‌دهند و درباره آن همه جا صحبت می‌‌کنند. به تعبیری‌ دیگر تأکید می‌‌کنم که کار در مفهوم اصیلش برای‌ من مترادف است با مجموعه زندگی‌. مثلاً اگر امروز معلم می‌‌بودم، زندگی‌‌ام چه به شکل کلان و چه با دیدگاهی‌ جزئی‌‌نگرانه در شغل معلمی‌ خلاصه می‌‌شد. ممکن می‌‌بود پزشک، پرستار یا نویسنده می‌‌شدم که در آن صورت هم طبعاً از ارزش‌های‌ چندجانبه این شغل‌ها سخن می‌‌گفتم. هر شغل و حرفه‌ای‌ روی‌ زندگی‌ هر انسانی‌ تأثیر خاص خود را دارد و به همین دلیل شخصیت فرد را می‌‌سازد. من البته درباره خودم معتقدم که کارم بازیگری‌ است و خودم را هنوز دست‌اندرکار واقعی‌ سینما نمی‌‌دانم. به گمانم این دو با یکدیگر تفاوت‌های‌ بارزی‌ دارند.

بازیگر سریال «تلخ و شیرین» ادامه داد: به هر حال کار آدم با زندگی‌‌اش عجین می‌‌شود. این واقعیت را هم باید در نظر گرفت که هر بازیگری‌ در متن زندگی‌ هنری‌ خود، زندگی‌ عادی‌ و متعارفی‌، مانند میلیون‌ها آدمی‌ که در کشورمان هستند، ادامه می‌‌دهد و از این منظر، زندگی‌‌اش تفاوتی‌ با آنها ندارد.

وی‌ اضافه کرد: من حدود ۵۰ سال است که کار بازیگری‌ را به شکل جدی‌ و پیگیر دنبال می‌‌کنم و چگونگی‌ ورودم به سینما داستان‌هایی‌ دارد که گفتنش به درازا می‌‌کشد.

قاسمی‌ درباره جایزه اسکار گفت: نمی‌‌دانم که اسکار سیاسی‌ است یا نه. سیاسی‌ بودن و نبودن چنین جایزه‌ای‌ هم فکر نکنم به کار و مشغله ثابت ذهنی‌ یک بازیگر سینما و تلویزیون ربط پیدا کند. از آنجایی‌ که پیوستگی‌‌ای‌ با جایزه اسکار ندارم و عضو آکادمی‌ اسکار نیستم، نمی‌‌توانم دراین باره پاسخی‌ روشن بدهم. همان‌طور که ما از پشت پرده انتخاب آنها خبری‌ نداریم آنها هم از پشت پرده جشنواره‌هایی‌ مانند جشنواره فیلم فجر خبر ندارند. هنگامی‌ که به طور دقیق چیزی‌ درباره آکادمی‌ آنها نمی‌‌دانیم چطور می‌‌توانیم درباره‌شان قضاوت کنیم؟ اگر جوایز آنها سیاسی‌ یا هنری‌ است به خودشان مربوط است. بهتر آن است که ما به عنوان بازیگر روی‌ کار خودمان متمرکز باشیم و به حاشیه‌ها توجهی‌ نکنیم.

 بازیگر فیلم سینمایی‌ «بله برون» توضیح داد: جایزه گرفتن کارگردان‌های‌ ما هم بیش و کم اتفاقی‌ استثنایی‌ است که هزار گونه شک و شبهه در آن وجود دارد. موفق بودن جریان ادبی‌ و سینمایی‌ یک کشور به گمانم به اسکار و نوبل گرفتن نویسندگان و کارگردان‌ها مربوط نمی‌‌شود. پیشرفت ادبیات و سینما به موجودیت خود ادبیات و سینما ارتباط می‌‌یابد و نه موضوع دیگری‌. به گمانم چنین نیست که اگر کشوری‌ نوبل و اسکار بگیرد به این معنی‌ باشد که ادبیات و سینمایش رشد کرده است.

وی‌ ادامه داد: از سوی‌ دیگر وقتی‌ این شبهه پیش می‌‌آید که اسکار یا نوبل سیاسی‌ است در نگریستن به عمق سینما و ادبیاتمان هم می‌‌تواند تأثیر بگذارد. قبول کنیم که سینما و ادبیات با گرفتن جایزه جهانی‌ نمی‌‌شود. معتقد نیستم که حتما اگر نوبل گرفته باشیم در عرصه ادبیات قوی‌ و غنی‌ هستیم. همین حرف درباره سینمایمان هم صدق می‌‌کند.

قاسمی‌ توضیح داد: برخی‌ از جوان‌هایی‌ که امروز وارد عرصه سینما و تلویزیون شده‌اند، خوب کار می‌‌کنند و برخی‌ دیگر نه. امیدوارم استعدادهای‌ حقیقی‌ سینمایی‌ در وضع فعلی‌ سینما و تلویزیون‌مان بتوانند رشد کنند و ببالند. من برای‌ همه‌‌شان آرزوی‌ موفقیت دارم.