مسعود ردایی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ با سایر آثار به رقابت می‌پردازد، در ارتباط با نحوه شکل‌گیری و ساخت این اثر سینمایی اظهار داشت: ابتدا با پرویز شهبازی طی جلساتی به این نتیجه رسیدیم که یک همکاری مشترک در سینما داشته باشیم که طی همین جلسات بر سر یک موضوع اجتماعی به توافق رسیدیم و قرار شد که وی در ارتباط با این موضوع کارش را آغاز کند.

وی در ادامه افزود: به سرعت وارد فضای نوشتن فیلمنامه شدیم که شهبازی طی 3 الی 4 ماه فیلمنامه را به پایان رساند و اواخر بهمن سال گذشته فیلمنامه تکمیل شده را برای دریافت پروانه ساخت ارائه کردیم. ابتدا یک پیش‌تولید مقدماتی داشتیم و سپس در 16 فروردین سال جاری پیش‌تولید اصلی فیلم را به صورت رسمی آغاز کردیم و در 28 اردیبهشت ماه «مالاریا» کلید خورد.

 

*شهبازی همواره بازیگر جدیدی را به سینما معرفی کرده

او در ادامه با اشاره به اینکه در اکثر مواقع با تهیه‌کننده به مشورت می‌نشستیم تا به یک نتیجه واحد برسیم، گفت: یکی از خصوصیات پرویز شهبازی این است که در اکثر کارهایی که می‌سازد تلاش می‌کند بازیگری را به بدنه سینما معرفی کند. در این فیلم سینمایی نیز این نکته رعایت شد و قرار گذاشتیم تا نقش اول فیلم سینمایی «مالاریا» را یک چهره جدید ایفا کند. همچنین به این نتیجه رسیدیم که بازیگر مردمان نیز چهره جدیدی برای اهالی سینما باشد. در ادامه این قول و قرار در فضای مجازی فراخوان دادیم و تعداد زیادی از علاقمندان به بازیگری اعلام آمادگی برای انجام مراحل تست کردند.

*1500 نفر تست دادن ساغر قناعت انتخاب شد

این تهیه کننده در ادامه افزود: نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنم این است که تقریباً تمام عواملی که با بازیگر در یک فیلم ارتباط دارند در این انتخاب سهیم بودند و در مرحله ‌آخر کارگردان نظر نهایی را با انجام تست‌هایی می‌داد. به لحاظ عددی باید بگویم 1500 بازیگر خانم تست دادند که در نهایت ساغر قناعت موفق شد که نظر پرویز شهبازی را به لحاظ کیفیت بازی جلب کند. هزار بازیگر پسر نیز تست دادند که متأسفانه هیچ کدام نظر ما را جلب نکردند و در نهایت قرار بر این شد که از ساحل سهیلی استفاده کنیم.

 

وی در ادامه افزود: اما در ارتباط با بازیگران نقش مکمل در این فیلم سینمایی که آذرخش فراهانی فرزند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بهزاد فراهانی و آزاده نامداری مجری شناخته شده تلویزیون هستند باید بگویم که به صورت اتفاقی معرفی و در این فیلم حضور پیدا کردند.

او در ارتباط با انتخاب آزاده نامداری به طور مشخص گفت: در این زمینه باید بگویم خیلی اتفاقی از طرف دوستان پیشنهاد شدند که همچنین فردی است و علاقه‌مند به این است که در این فیلم بازی کند و می‌خواهد که خودش تست بدهد.

 

او در ادامه در پاسخ به اینکه دعوت از آزاده نامداری از سمت شما بود یا وی خودش ابراز علاقه برای بازی در این فیلم کرد، گفت: هم خودشون علاقه من بودند هم پرویز شهبازی علاهقه داشت تا وی در این پروژه حضور داشته باشد چون او به دنبال یک بازیگری می‌گشت که چادری باشد و خانم نامداری این شرایط را داشتند.

ردایی در ارتباط با اینکه چقدر فیلم سینمایی «مالاریا»  به شعار سازمان سینمایی نزدیک است و می‌توان امید را در این اثر سینمایی یافت، گفت: خیلی به شعار دادن در این فیلم فکر نکردیم بیشتر بحث اصلی موضوع این بود که چگونه فیلمنامه برای مخاطب جذاب باشد و او را از ابتدای فیلم تا انتها همراه کند. به نظرم کار کارگردان موفق بوده و تماشاگر از ابتدا تا انتها با علاقه فیلم را دنبال خواهد کرد.

*مخاطبین اصلی «مالاریا» جوانان هستند

این تهیه‌کننده سینما در ادامه افزود: فیلم سینمایی «مالاریا» یک فیلم جوان‌پسند است و مخاطبین اصلی این فیلم جوانان هستند به همین جهت فکر می‌کنم در گیشه بتوانیم با موفقیت‌های خوبی مواجه شویم و می‌توانیم هزینه‌های فیلم را برگردانیم. گر چه ایمان دارم که این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی با موفقیت‌هایی روبرو خواهد شد.

وی در ارتباط با اینکه این فیلم با چه هزینه‌ای ساخته شده است، گفت: «مالاریا» به هیچ عنوان در بخش دولتی ساخته نشده و تمام هزینه‌های آن از بخش خصوصی تأمین شده است.

 

این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد در فضای مجازی برای تهیه فیلم سینمایی «مالاریا» با تعدادی کلمات و یا جمله که معرف فیلم باشد از چه کلماتی استفاده می‌کنید،‌ گفت: نمی‌توانم کلمه یا ویژگی خاصی را بگویم اما شما را ارجاع می‌دهم به تعریفی که کارگردان فیلم از «مالاریا» داشته است.

*نامداری در مالاریا پوشش همیشگی‌اش را دارد

وی در ادامه در ارتباط با حاشیه‌هایی که به دلیل پوشش آزاده نامداری که یکی از بازیگران این فیلم سینمایی است برای «مالاریا» پیش آمد، گفت: متأسفانه عکسی از وی منتشر شد که مربوط به تست گریم این بازیگر است و برخی باعث شدند تا حاشیه‌هایی به وجود آید اما نکته مهم و اساسی این است که او در فیلم سینمایی «مالاریا» همواره پوشش همیشگی‌اش را دارد. ما فیلمنامه را هیچ تغییری ندادیم و از ابتدا می‌دانستیم این مجری تلویزیون باید نقشی را بازی کند که چادر داشته باشد.

 

*بهتر است سرمایه گذاری در بخش دولتی برای جوانان باشد

ردایی در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که بهتر است سرمایه‌گذاری‌ها در بخش دولتی برای فیلمسازان جوان صورت بگیرد چرا که کارگردانان پیشکسوت در این عرصه می‌توانند در بخش خصوصی با سهولت بیشتری کار کنند، در مجموع باید اجازه دهیم بخش خصوصی با راحتی بیشتری در عرصه سینما کار کند و به آنها اعتماد بدهیم.