نخستین همایش بین‌المللی ادبیات و سینما صبح امروز با حضور چهره‌های دانشگاهی و سینمایی از سراسر کشور و همچنین از برخی از کشورهای دیگر و ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور صبح امروز در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

مریم حق‌روستا رئیس دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تهران ابراز داشت: ادبیات و سینما رابطه تنگاتنگی از دیرباز تا امروز داشته است. بسیاری از آثار ادبی امروز بر روی پرده سینماها دیده می‌شود و شاهد نمایش این آثار در دنیا هستیم. ادبیات در طول تاریخ از کلماتی استفاده کرده است که می‌تواند سخنان لطیف را به زبان آورد و سینما نیز با زبان تصویر به این هنر پرداخته است و ارتباط بین سینما  ادبیات بسیار مفید و کارآمد است.

وی ادامه داد: امیدوارم با هم‌فکری و همکاری اساتید و بزرگان این همایش بتوانیم این راه را ادامه دهیم. این دانشکده از این قابلیت برخوردار است که با 10 زبان با دنیا سخن بگوید و می‌تواند با نزدیکی بیش از پیش سینما و ادبیات رابطه خود را با کشورهای دیگر بیشتر کند.

حق‌روستا همچنین در مورد برنامه‌های آینده این دانشکده در زمینه‌های ادبیات و موسیقی و ادبیات و محیط زیست خبر داد و خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم فرهنگ ادبیات در تمام زمینه‌ها نشر پیدا کند.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور که مهمان ویژه این همایش بود در مورد قرابت ادبیات و سینما گفت: خوشحالم که همه ما صبح خود را با ادبیات و سینما آغاز کردیم. از من انتظار سخنرانی دقیق نداشته باشید به دلیل اینکه این روزها و شب‌ها در حال برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم و شب‌ها تا سپیده سحر با فیلم‌ها و عوامل جشنواره درگیریم.

وی در مورد سینمای ایران و فضای حاکم بر آن اظهار داشت: سینمای ایران شبیه یک معجزه است که با این محدودیت شاهد خلق آثار خارق‌العاده‌ای هستیم. ایران تنها کشوری است که در سینما‌های آن فقط فیلم‌های ملی اکران می‌شود و مردم کشورمان این کالای ایرانی را دوست دارند. در دنیای امروز سینما همچون دهه 60 نیست که فقط در سالن‌های سینما بتوان فیلم دید. امروزه هر کسی در موبایل یا یارانه و لپ‌تاپ خود در حال فیلم دیدن است اما امروز ما این افتخار را داریم که شاهد آن هستیم سینمای ایران مملو از جمعیت است و جشنواره فجر نمونه بارز آن است.

وی ادامه داد: امروز سینمای ایران نفس می‌کشد و در سال شاهد تولید نزدیک به 6هزار و 500 اثر در زمینه‌های مختلف هستیم.هیچ جشنواره بین‌المللی بدون حضور سینمای ایران معنی ندارد. امسال آثار ایرانی 300 جایزه از جشنواره‌های جهانی دریافت کردند و این موضوع نشان می‌دهد که جهان سینمای ایران را به رسمیت شناخته و هنر جوانان ایران در جهان دیده شده است.

رئیس سازمان سینمایی گفت: این قدرت سینما در ایران از کجا آمده است من معتقدم این قدرت از ادبیات غنی ما گرفته شده است. سینمای ایران در فضای ادبیات ایران نفس می‌کشد. در هیچ جای دنیا شاهد آن نیستیم که اینقدر شعر و شاعری در میان مردم محبوب باشد. مردم ایران با شاعران خود زندگی می‌کنند. پشتیبانی چند هزار دیوان شعر و ادب دلیل موفقیت سینمای ایران است. طنازی و زیرکی سینمای ایران بی‌نظیر است.

ایوبی اظهار داشت: امروز در سینمای ایران شاهد آن هستیم که بدون جلوه‌های ویژه بصری و اکشن سینمای ایران پویا است و زندگی می‌کند و این هنر سینما است که به کلمات جان می‌دهد و این موضوع بسیار درخشان است. نمی‌شود از فردوسی گذشت، از مولانا گذشت از خیام و آثارش گذشت و یکی از کارهای من و همکارانم این است که ادبیات ایران را به سینما نزدیک‌تر کنیم تا شاهد موفقیت بیشتر سینما باشیم.

محمد قهرمانی معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش اظهار داشت: پیشینه ادبیات در ایران قدمت چندصد ساله دارد و قصه‌گویی در این ادبیات رواج داشته است. در دوران قدیم هنر به تصویر کشیدن کلمات برای مخاطبان آن هم با زبان شعر و شاعری بسیار سخت بوده است و همچنین امروز تبدیل یک داستان ادبی به فیلم کاری سخت است.

وی ادامه داد: سینمای ایران بعد از انقلاب خوش درخشیده است و با داستان‌های اسلامی توانسته است. جایزه‌های بی‌نظیری مانند اسکار دریافت کند این موضوع را بدانید که سینما مقوله‌ای است که فقط به سرگرمی محدود نمی‌شود.