فیلم جعفر پناهی از طرف جشنواره فجر نامزد تندیس شد!

 فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر و نویسندگی مشترک جعفر پناهی و مجیدبرزگر در بخش هنر و تجربه از سوی جشنواره شایسته تندیس شناخته شد. پیش از این پناهی توسط قوه قضائیه از هر گونه فعالیت منع شده بود.

اسامی فیلم های نامزد دریافت تندیس و جوایز بخش هنر و تجربه بدین شرح معرفی شدند:

*چهارشنبه به کارگردانی سروش محمد زاده

*سگ و دیوانه عاشق به کارگردانی علی محمد قاسمی

*ممیرو به کارگردانی هادی محقق

*نیم رخ ها به کارگردانی ایرج کریمی

*یک شهروند کاملا معمولی به کارگردانی مجید برزگر

 

فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» که در فستیوال‌های شیکاگو و کرالا پذیرفته شده با نام «جعفر پناهی» مجرم امنیتی و کارگردان ضدایرانی به عنوان نویسنده شرکت داده شده و این امر زمانیکه فیلم با نام پناهی در خارج از کشور پروانه نمایش داشته به نوعی نقض محکومیت پناهی توسط ارشاد به شمار می‌آید، حتی اگر پروانه نمایش ایرانی و پروانه ساخت آن اسم پناهی نباشد.

مجید برزگر که علاوه بر این فیلم، کارگردانی مراسم افتتاحیه جشنواره سی‌وچهارم را برعهده دارد، فیلم خود را در تمام برنامه‌ها، تبلیغات و جشنواره‌ها با نام جعفر پناهی در مقام نویسنده همکار شرکت داده است. در ادامه برخی از پوسترها و مطالبی که در داخل و خارج کشور برای این فیلم منتشر شده را می‌خوانید:

پوستر فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» که در بالای آن نام جشنواره‌هایی که در آن حضور پیدا کرده را نشان می‌دهد

همچنین شایان ذکر است سایت هالیوود ریپورتر در مورد فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» با نام بردن از پناهی نوشته است:

 

‬‫This Iranian film co-written by Jafar Panahi takes a biting look at Alzheimer's in contemporary Tehran

One of the world premieres at this year’s Chicago International Film Festival is an intriguing personal and social drama co-written by Jafar Panaauthorities.hi, who continues to make a mark in films despite being circumscribed by Iranian

‬‫این فیلم ایرانی به نویسندگی مشترک جعفر پناهی نگاه تلخی دارد به بیماری آلزایمر در تهران امروز‬‫یکی از افتتاحیه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو امسال (2015 میلادی) یک درام اجتماعی به نویسندگی مشترک «جعفر پناهی» است که علی‌رغم محدودیت‌هایی که توسط مقامات ایرانی برای او به وجود آمده ولی همچنان به درخشش خود در عرصه فیلمسازی ادامه می‌دهد.

این فیلم با کمک کشور چک و یک شرکت هلندی ساخته شده و بر اساس قواعد این روزهای سینمای ایران «یک شهروند کاملا معمولی» یک فیلم سفارتی محسوب می‌شود، از سوی دیگر مجله فیلم‌نگارجعفر پناهی را بعنوان یکی از نویسندگان فیلم ثبت کرده است. اما آنچه در خبر قبلی در استناد به حضور و نگارش فیلمنامه این اثر آمده بود، ارگان رسمی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد یعنی مجله «فیلم‌نگار» بود. سازمان سینمایی در حالی این خبر را رد می‌کند که در نشریه‌ای به صاحب امتیازی خود در بخش فیلم‌های هنر و تجربه نیز نام جعفر پناهی را در کنار مجید برزگر بعنوان نویسنده آورده است!