نرگس آبیار: «نفس» فیلم صلح است

نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی "نفس" پیرامون ساخت این فیلم سینمایی گفت: فیلم سینمایی "نفس" را بر اساس رمان خود که همین نام را داشت ساختم. من در ابتدا یک رمانی را به اسم "نفس" داشتم که به یک فیلمنامه آن را تبدیل کردم که در نهایت به صورت یک فیلم سینمایی ساخته شد.

وی افزود: در مراحل نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم شرایط سختی را سپری کردیم و کار ساخت را با وسواس بسیار زیادی جلو بردیم تا در نهایت محصولی خوب و مناسب را برای مخاطبان سینما تهیه کنیم.

کارگردان فیلم شیار 143 ادامه داد: پیرامون انتخاب بازیگران این فیلم باید به این نکته اشاره کنم که خانم پانته آ پناهی ها را با توجه به توان و انرژی ایشان برای بازی در نقش "نناقا" انتخاب کردیم که بتواند این نقش را به خوبی بازی کرده و از عهده آن بربیاید. زیرا بازی در این نقش انرژی زیادی را نیاز داشت برای همین امر هم مجبور شدیم تا بازیگر جوانی را انتخاب کنیم.

آبیار خاطرنشان کرد: بازی هم که ایشان انجام داد دقیقا همان بازی بود که من می خواستم. همچنین گریم خانم پناهی ها هم بسیار خوب بود و کاملا در اختیار فیلم قرار داشت. در حقیقت تمام بازی ها خیلی خوب و روان انجام شده بود.

وی اضافه کرد: در مورد سایر نقش ها هم باید به این نکته اشاره کنم که تک تک بازیگران را بر اساس نقش هایی که در این فیلمنامه بود انتخاب کردیم تا از همه نظر حتی در چهره هم با نقش خود سازگاری خوبی داشته باشند.

این کارگردان یادآور شد: پیرامون روند انتخاب کودکانی که در این فیلم حضور پیدا کرده و بازی کردند نیز باید به این نکته اشاره کنم که برای انتخاب به مدارس زیادی سر زدیم که بچه ها را دیده و آنها را تست کنیم. بر این اساس برای انتخاب بچه های بازیگر در این فیلم از چیزی حدود 700 الی 800 بچه در دفتر خود تست گریم گرفتیم.

آبیار تصریح کرد: در نهایت از میان تمام 2 هزار بچه های که مورد تست ما قرار گرفتند "ساره نور موسوی" انتخاب شد. البته خوشبختانه بازی بسیار خوب را هم از خود در این فیلم به نمایش گذاشت.

وی متذکر شد: به این دلیل که در این فیلم به مراسم، آئین ها و بحث جنگ پرداخته شده بود خیلی نمی شد با بودجه خصوصی آن را ساخت. بر این اساس هم بخشی از فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی و بخش دیگری هم توسط شرکت نور تابان حمایت و پشتیبانی شد.

کارگردان فیلم شیار 143 پیرامون بودجه ساخت این فیلم نیز گفت: بودجه ساخت فیلم سینمایی "نفس" خیلی هم نشده بود. در واقع بودجه آن در اندازه ساخت یک فیلم معمولی بوده است.

آبیار افزود: به اکران عمومی این فیلم خیلی خوش بین هستم. زیرا زمانی که طیف های مختلف مردم را به تماشای فیلم آوردیم و آن را مشاهده کردند بازخورد بسیار خوبی را هم در میان مردم مشاهده کردیم.

وی در پایان گفت: پیرامون فیلم "نفس" می توانم به این نکته اشاره کنم که این اثر فیلم صلح است. زیرا این فیلم نشان می دهد که ما ملتی هستیم که قربانی جنگ طلبی قدرت های بزرگ در دنیا شده ایم و تخیلات و آرزوهای بسیاری از ماها در این جنگی که شروع کننده آن دیگران بوده اند از بین رفته است.