از «عشق» کمال‌الملک سینمای ایران تا معجزه زندگی الهام حمیدی

حال و هوای دیگری  را تجربه کرد همه به پاس قدرشناسی از هنر پرویز پرستویی برای چهار دهه فعالیت آمدند اما آنچه در این مراسم برای پرویز پرستویی بسیار جذاب بود و او را غافلگیر کرد حضور استاد جمشید مشایخی در مراسم نکوداشت این بازیگر با سابقه و صاحب سبک بود. وقتی مشایخی وارد سالن شد همه هنرمندان در جای خود قرار گرفته بودند و مجری درباره هنر  بازیگری پرویز پرستویی در حال سخن بود . شاید اولین چیزی که باعث شد پرویز پرستویی صورت خود را برگرداند و به عقب نگاه کند صدای شاترهای عکاسان بود که به سرعت هرچه تمام تر لحظه ورود کمال الملک سینمای ایران را ثبت می کردند. اعلام یوسف مولایی (مجری برنامه) باعث شد تا حضار به احترام حضور استاد مشایخی به پا خیزند. پرستویی با خوشحالی وصف‌ناپذیری استاد مشایخی را در آغوش کشید، دستانش را بوسید و از او خواست تا در کنارش بنشیند. دو هنرمند با سابقه و صاحب سبک سینمای ایران از دو نسل مختلف در کنار هم نشستند.

 

جمشید مشایخی با کسالتی که داشت خود را به مراسم رسانده بود  اما از کسالت و بیماری هیچ نگفت و از زمانی که وارد خبرگزاری شد از پرویز پرستویی گفت و این جمله کوتاه را تکرار می‌کرد: «پرویز عشقمه» و وقتی این جمله را تکرار می‌کرد با حالتی خاص آن را ابراز می‌کرد که تمام این علاقه به مخاطب منتقل می‌شد.

کمال الملک سینمای ایران زمانی که برای سخنرانی درباره «پرویز پرستویی» پشت تریبون دعوت شد با ادای احترام به صحنه و حاضران سخنان خود را درباره پرویز پرستویی آغاز کرد.

از نکات جالب مراسم روز گذشته ، سخنان هنرمندان درباره پرویز پرستویی بود. حاتمی‌کیا در سخنانش به این مهم اشاره کرد که وقتی پرویز پرستویی در کارهایش حضور ندارد دست و پایش را گم می‌کند. الهام حمیدی به این مهم اشاره کرد علاقه بسیار زیادی برای دیدن پرویز پرستویی در نوجوانی و جوانی داشته و بازی در کنار این بازیگر صاحب‌سبک به مدت 7 ماه برای تصویربرداری «زیرتیغ» یک معجزه در زندگی خود دانست.  کمال الملک سینمای ایران پرویز پرستویی امروز معلم خود خطاب کرد و جیرانی او را تصویر آرمان‌گرایی دانست و منوچهر محمدی او را تختی خواند و به نمایندگی از جامعه‌ سینمایی کشور از بی‌حرمتی‌هایی که اخیرا به پرستویی شده بود، عذر و پوزش خواست. مریلا زارعی نیز پرستویی را ستود و او را همانند خسرو شکیابی دانست که مغناطیس فوق‌العاده‌ای دارد.

کلیپ آماده شده برای مراسم نکوداشت بخشی از گفت‌وگوی فریدون جیرانی با پرویز پرستویی درباره بازی در بید مجنون مجیدی بود و پرستویی دراین کلیپ اشاره دارد به این نکته مجیدی از خواسته به قدرت نیکلاس کیج جلوی دوربینش ظاهر شود.

فریدون جیرانی در بخشی از مراسم به تحلیل بازیگری پرویز پرستویی در چهار دهه فعالیتش پرداخت و از حاتمی کیا خواست تا شمایل این آرمانگرا را دوباره زنده کند.

 

پس از اتمام مراسم تجلیل و امضای هنرمندانی که در مراسم حاضر بودند بر تابلوی تمبر اختصاصی «پرویز پرستویی» نوبت به عکس‌های سلفی بود که به دلیل حضور پرتعداد هنرمندان بازار سلفی داغ بود و هرکس می‌خواست عکسی به یادگار با پرویز پرستویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مریلا زارعی و الهام حمیدی داشته باشد و شبکه های مختلف خبری هم به دنبال مصاحبه های اختصاصی خود بودند.

از حاشیه‌های جالب توجه دیگر هم سخنان یک دختر جوان با حاتمی‌کیا بود که در پایان مراسم به کارگردان بادیگارد گفت: من دختر یک محافظ (بادیگارد) هستم و می‌خواستم از شما تشکر کنم. ابراهیم حاتمی‌کیا در این لحظه متعجبانه گفت سلام بنده را به پدرتان برسانید!