امروزه ما مردم ایران هر ساله به شکل‌های مختلف جشن «چهارشنبه‌سوری» را برگزار می‌کنیم. در جای جای ایران این جشن به صورت‌های مختلف برگزار می‌شود که نسبت به آنچه اصل آن بوده تفاوت‌های بسیاری دارد.

 

اما چند سالی است که اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. به همین مناسبت با هنرمندان در خصوص آیین چهارشنبه‌سوری گفتگو داشتیم، که در ادامه می‌خوانید:

 

 

زردی من از تو، سرخی تو از من/ هنرمندان هم آتش‌بازی می‌کنند؟!

 

آتش روشن کردن کنایه از راه یافتن معرفت و روشنی در جان و دل است

 

 

مهشید افشارزاده در خصوص «چهارشنبه‌سوری» گفت: «چهارشنبه‌سوری» شامل مراسم متنوعی است: بوته افروختن، شکستن کوزه پر از سکه، قاشق‌زنی، فالگوش‌نشینی، آش‌پختن و آجیل مشکل گشا خوردن. همه اینها دارای یک فلسفه وجودی است. مثلا آتش نماد پاکی، طراوت، روشنی، زندگی، تندرستی و سازندگی است و آتش روشن کردن کنایه از راه یافتن معرفت و روشنی در جان و دل است.

 

کارگردان «پنج ستاره» اظهار داشت: بیایید با دوری از منفجر کردن ترقه و بمب‌های دست ساز، سلامتی خود و مردم را حفظ کنیم و با ایجاد هرج و مرج آمیخته به جنون، این آیین پارسی را تحریف نکنیم و در روزهای پایانی سال، باعث بروز خسارات مالی و جانی نشویم.

 

 

زردی من از تو، سرخی تو از من/ هنرمندان هم آتش‌بازی می‌کنند؟!

 

بر هم زدن آرامش مردم، به چه قیمت؟!

 

مهران امامیه نیز در این خصوص عنوان کرد: از آداب خوب ایرانی جشن چهارشنبه‌سوری است که جزو اصیل‌ترین جشن‌ها به حساب می‌آید و دلیل اصلی این شب این است که مردان و زنان و اعضای یک کوچه و محل زمان غروب آفتاب دور هم جمع می‌شوند و آتش روشن می‌کنند. در واقع در روزهای پایانی سال از حال و احوال هم و کم و کاستی‌های همسایه‌های خودشان با خبر می‌شوند و از روی آتش می‌پرند و آن شب را با شادی جشن می‌گیرند.

 

وی اظهار داشت: اما متاسفانه چند سالی است که یک عده نا آگاه و مردم آزار با انواع مواد آتش‌زا و منفجره و صدای مهیبش، آرامش و آسایش مردم را به هم می‌زنند و موجب ناراحتی و حسرت در روزهای پایانی سال می‌شوند. 

 

امامیه در پایان عنوان کرد: تو رو خدا این ساعات و لحظه‌های قشنگ با هم بودن و لذت بردن را به لحظه‌های نگرانی و اضطراب تبدیل نکنیم. «و الّا من حسابی چشمتون می‌زنم. چهارشنبه‌سوری تون مبارک. زردی من از تو، سرخی تو از من».

 

 

 

زردی من از تو، سرخی تو از من/ هنرمندان هم آتش‌بازی می‌کنند؟!

 

چهارشنبه‌سوری، چهارشنبه‌سوزان شده

 

بهرام ابراهیمی در خصوص آیین «چهارشنبه‌سوری» عنوان کرد: زردی من از تو، سرخی تو از من. آیین دیرینه سال اقوام آریایی که به تقویم و گردش سال از خواب زمستانی، زمین، مادر و طبیعت خفته تا بهار بیدار و حیات گیاهان و رویش مجدد زندگی مربوط بود. 

 

وی ادامه داد: اما این جشن باستانی این سال‌ها با تاسف فراوان تبدیل به آزار و اذیت طبیعت و مردمان شده. چهارشنبه‌سوری دلنشین کودکی و نوجوانی ما این روزها به جشن چهارشنبه سوزان تبدیل شده .چهارشنبه سوری که با نام‌های چهارشنبه آخر سال وشب چهارشنبه سرخ نیز شناخته می‌شود.

 

 

زردی من از تو، سرخی تو از من/ هنرمندان هم آتش‌بازی می‌کنند؟!

 

دوست دارم از روی آتش بپرم

 

سمانه پاکدل نیز عنوان کرد: بعد از یک خانه‌تکانی منتظر برپایی چهارشنبه‌سوری با سبک و سیاق آریایی و کاملا ایرانی هستم. به نظرم ما هنوز مفهوم چهارشنبه‌سوری و عید نوروز و باستانی را خیلی به تعبیر واقعی درک نکردیم.

 

بازیگر «دلنوازان» ادامه داد: ترقه‌بازی این شب‌ها، باعث شده بیمارستان‌ها دکتر، پرستار، نیروی انتظامی، در شب عید درگیر مسائل اتفاقات چهار‌شنبه‌سوری شوند.

 

پاکدل در خصوص آیین «چهارشنبه‌سوری» عنوان کرد: امیدوارم آتش روشن کردن، آش رشته پختن، از روی آتش پریدن فراموش نشود. امسال خود من دوست دارم از روی آتشی که درست می‌کنیم، بپرم.

 

 

زردی من از تو، سرخی تو از من/ هنرمندان هم آتش‌بازی می‌کنند؟!

 

 

سال‌هاست در چهارشنبه‌سوری حضور ندارم

 

 

نیما کرمی هم در خصوص چهارشنبه‌سوری گفت:‌ سالهاست که در جشن چهارشنبه‌سوری با این شکل متداول حضور ندارم و از خانه بیرون نمی‌روم. بسیار از سر و صدای اضافه متنفر هستم و از فرهنگ ترقه‌بازی بدم می‌آید.

 

وی افزود‌: دوست دارم چهارشنبه‌سوری به شکل واقعی و اصیل خودش با آتیش زیبا، قاشق‌زنی، صله رحم و فرهنگ‌های مختلف سال‌های قبل برگزار شود.

 

کرمی خاطرنشان کرد: امسال برای فرهنگ چهارشنبه‌سوری بیلبوردهایی در سطح شهر نصب شده. حتی در صفحه‌های اینستاگرام هنرمندان پیام‌هایی می‌بینید که مردم را از کارهای خطرناک روز چهارشنبه‌سوری نهی می‌کند. امیدوارم آرام آرام جلوی این اتفاقات تلخ گرفته شود.