زیبا بروفه:به مسافرت‌های زیاد من حسادت می‌کردند

زیبا بروفه بازیگر سینما و تلویزیون متولد بیست و نهم آخرین ماه فصل تابستان در تهران است.

اولین ایفای نقش او در فیلم «شب روباه» در سال 75 به کارگردانی همایون اسعدیان بوده است.

وی در بیش از ده فیلم سینمایی، مجموعه تلویزیونی و تله فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

در آستانه فرا رسیدن سال نو، با وی به گفتگو نشستیم:

 

* زیبا بروفه در این سال‌ها کمتر مقابل دوربین فیلم‌ها قرار گرفته است. از دلایل کم کاریتان بگویید.

 من بجز بازیگری شغل دیگری ندارم و کارم را خیلی دوست دارم. من نقش‌هایی که تا به حال بازی کرده‌ام را دوست دارم و نمی‌خواهم خاطره آن کاراکتر‌ها برای خودم و مخاطب خراب شود. ضمن اینکه در این سال‌ها نوع پیشنهاد‌ها و فیلمنامه‌ها ضعیف و سلیقه من نبوده است. به نظرم کم بودن و به ندرت دیده شدن، بهتر از یاد و در همه جا بودن است. دوست ندارم، ذهنیت مردم از بازیگری من مخدوش شود. در کل گزیده کار بودن را ترجیح می‌دهم.

 

* در حال حاضر به چه کاری مشغول هستید؟

برای بازی در یک مجموعه پیشنهاد داشتم که به دلیل متفاوت بودن نقش آن با آثار قبلی‌ام، بازی در آن را پذیرفتم. اگر قرار شود، اتفاق بیفتد انتخاب خوبی است. من تا به حال چنین نقشی را بازی نکرده‌ بودم. وقتی عوامل یک پروژه سینمایی یا سریال، حرفه‌ای باشند و کارشان را بلد باشند، محصول کار چاره‌ای جز خوب بودن ندارد.

بجز این مجموعه چهار سال پیش در یک اثر به نام «دشمن عزیز» بازی کرده‌ام که هنوز پخش نشده است.

 

* سال 1394 برای شما چطور بود؟

اغلب مدت در این سال در حال مسافرت بودم. سال پر رفت و آمدی برایم بود و در کل سال 94 در هیچ پروژه‌ای بازی نکردم. گاهی دوستانی که کارمند هستند و در طول سال زمان زیادی برای مرخصی ندارند، به مسافرت‌های من حسادت می‌کردند (خنده). من هم می‌گفتم این مزیت شغل من است که زمان‌هایی که دوست نداری، کار کنی؛ می‌توانی نباشی. در حال حاضر هم که با شما صحبت می‌کنم در سفر  هستم.

 

* از فضای جشنواره فیلم فجر امسال خبر دارید؟

امسال در هیچ فیلمی نبودم و در جشنواره فیلم فجر هم حضور نداشتم، اما اخبار فیلم‌ها و سینما را دنبال می‌کنم. فقط فیلم‌هایی که راجع به آن‌ها تعریف خوب می‌شنوم را تماشا و به شنیده‌ها اکتفا می‌کنم.

سال گذشته پس از دو سال به اکران خصوصی یک فیلم رفتم که خدا را شکر خوب بود و پشیمان نشدم. فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» را دیدم که فیلم خوبی بود.

اما آن طور که از محتوای فیلم‌ها و فضای سینما مطلع شدم، معادلات تولید فیلم‌ها تغییر کرده. در گذشته ساخت فیلم‌ها ضابطه‌مندتر و ساده‌تر بود، اما شرایط ساخت عوض شده است.

بحران اقتصادی و مشکلات مالی تاثیر منفی در حوزه‌های مختلف کشور گذاشته و حوزه فرهنگ و هنر نیز از این قاعده مستثنی نیست و تاثیر منفی این بحران را گرفته و این تاثیر در کیفیت و کمیت آثار مشاهده می‌شود، اما اتفاق خوب سینما ورود و درخشش جوانترها و تازه نفس‌هاست، اما در کل فضای سینما و تولید فیلم غیر قابل باور و پیچیده شده است. 

 

* تکراری شدن چند بازیگر در پروژه‌های سینمایی موضوع اعتراض بسیاری از بازیگران است، نظر شما در این خصوص چیست؟

اگر مهمان در یک خانه بیشتر از مدت معمول بماند، دیگر احترام سابق را پیش میزبان ندارد. من اعتقاد دارم مدام از این فیلم به آن فیلم و از این سریال به آن سریال رفتن و در تمام آثار حضور داشتن، بازیگر را بیات می‌کند. تکرار شدن بازیگران به سیستم مدیریتی و انتخاب‌ها برمی‌گردد و بخشی دیگر به خود بازیگران.

من 18 سال است که به ایفای نقش می‌پردازم و در این مدت هم هرگز همزمان در دو کار نبودم. حتی اگر مشکلی برای کار در پروژه نبود، من نپذیرفتم. من همیشه اعتقاد دارم که نباید یک بازیگر بیات باشم. در بازیگری باید اعتدال داشته باشیم. نه آنقدر باشم که با دیدنم خسته شوند و بگویند چقدر هستی، و نه آن قدر که اصلا نباشیم که بگویند چرا نیستی؟ البته ابراز لطف مخاطبان از طرفی خوشایند است، اما این موضوع دردناک است که چرا باید سیستمی باشد که یک عده مداوم تکرار شوند و عده دیگر اصلا نباشد.

 

* پای سفره هفت سین عید، اولین شخص یا اشخاصی که به یادشان می‌افتید چه کسانی هستند؟

پدر و مادرم. در زندگی من اولین نفرات پدر و مادرم هستند و همیشه اولین کسانی هستند که یادشان می‌افتم. ضمن این که سفره هفت سین عید را خیلی دوست دارم.

 

* بهترین و بدترین اتفاقات زندگی کاری شما؟

ورودم به حرفه بازیگری بهترین اتفاق بود. پس از گذراندن دوره بازیگری و بازی در اولین کارم را که «خانه شلوغ» بود، تجربه کردم. اما همه فکر می‌کنند اولین بازی من در «(مجید دلبندم» بود. رشته تحصیلی من حقوق بود و بازیگر شدم.

همزمان هم دانشجوی حقوق بودم و هم آموزش بازیگری می‌دیدم. بازیگری را از جای خوب و با آدم‌های خوب شروع کردم و هیچگاه در بازیگری هیچ مشکل و مسئله‌ای با هیچ کس نداشتم و همیشه از بازیگری خاطرات خوب و خوش به یادم می‌آید.

بدترین اتفاق هم، دوری چند ساله‌ام از بازیگری در اوج موفقیت و در دوران دریافت بهترین پیشنهادات بود که مجبور شدم به دلایلی از بازیگری فاصله بگیرم.

 

* آرزوی زیبا بروفه برای خودش و مردم ایران در سال 95؟

سلامتی و آرامش را آرزو دارم که پیامد سلامت زندگی کردن است. امیدوارم مردم کشورم آرامش در دل و ذهن، لبخند بر لب داشته باشند و عصبانی نباشند. آرزو دارم هوای تمیز و پاک داشته باشیم و سال جدید، سال متفاوت و خوبی باشد. در یک جمله دل‌های پاک، آسمان و هوای پاک، لبخند بر لب و جیب‌های پر از پول و تن سلامت برای مردم سرزمینم آرزو دارم.