حجت‌الاسلام و المسلمین سید حامد علم‌الهدی، معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تفاوت‌های مذاهب اسلامی گفت: مذاهب اسلامی در ارکان و اصول با هم مشت‌ک اند به این معنی که همه آن‌ها در توحید ، نبوت و اعتقاد به قرآن اتفاق نظر دارند. 

 

وی افزود: در اصل نماز نیز همه پیروان آیین اسلام به 5 نوبت بودن آن و تعداد رکعت‌های نماز هم عقیده‌اند اما در عمل و اجرا کمی با هم متفاوت هستند. 

 

علم الهدی در رابطه با تفاوت وضو بین شیعه واهل سنت خاطر نشان کرد: از تفاوت‌های اعمال وضو در مذهب اهل سنت نسبت به شیعیان می‌توان به کشیدن مسح سر به سمت بالا، شستن پاها تا مچ به جای کشیده مسح پا و دست کشیدن بر ساعد دست بر خلاف جهت مذهب شیعه اشاره کرد. 

 

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این نکته که در اصل نماز تفاوتی وجود ندارد، تصریح کرد: به دلیل وجوب امر الهی در اصل نماز تفاوتی وجود ندارد اما در ارکان تفاوت‌ها و امتیازاتی وجود دارد مانند سجده بر سنگ و مهر که در مذهب شیعه بر آن معتقدند اما اهل سنت وجوبی بر سجده بر سنگ نداشته و بر هر سطحی اعم از فرش، زمین و حصیر سجده می‌کنند.

 

علم الهدی در زمینه تکتف گفت: بسته بودن دستها روی سینه در اصول اهل سنت مستحب است که بر انجام آن تاکید دارند اما شیعه آن را جایز ندانسته و نهی می‌کند. 

 

وی افزود: موارد دیگری همچون خواندن نماز با صدای آهسته، بیان واژه آمین در قنوت با صدای بلند، نحوه نشستن پس از سجده بر سجاده و نحوه قرار گرفتن دست‌ها در هنگام سلام دادن نماز در بین اهل سنت وجود دارد که با مذهب تشیع متفاوت است.

 

معاون امور ایران مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: اما هیچ‌کدام از این موارد به اصل دین و مذهب ضرر نمی‌رساند زیرا همه به یک خدا و یک پیامبر ایمان داشته و رو به یک قبله نماز می‌خوانیم لذا تنها تفاوت این دو مذهب در بحث امامت است. 

 

علم الهدی در پایان در رابطه با مساجد شیعه و سنی اظهاز کرد: مسجد خانه خداست و شیعه و سنی می‌توانند در کنار هم در آن حضور داشته باشند و نماز جماعت را اقامه کنند، لذا بحث مسجد اهل سنت که در تهران نیز برخی نمازخانه ها را برای اقامه نماز جمعه به خود اختصاص داده‌اند، جنبه سیاسی داشته و هدف اصلی این بحث ایجاد جدایی و فاصله بین شیعه و سنی است.