حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در نخستین همایش تجلیل از ائمه جماعات ممتاز آموزشی که صبح پنج شنبه در مجتمع محراب برگزار شد، گفت: هفته دفاع مقدس برای امثال من، هفته حسرت است. امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه می‌فرمایند «خدایا به تو پناه می‌برم از حسرت عظمی» که به نظر من یکی از مصادیق این حسرت برای جامعه ما جا ماندن از قافله شهدا است که امیدوارم خداوند متعال توفیق آن را در بهترین حال نصیب ما بگرداند.

 

وی با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید، گفت: عالم، دانش‌بنیان است، انسان مؤمن شخصیتی دانش‌بنیان و جامعه تراز دارد، تمدن اسلامی دانش‌بنیان است و اسلام نیز به دانش گره خورده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، ادامه داد: جایگاه حوزه‌های علمیه شیعی از ابتدا در اقتدا به اولیای الهی آغاز شده و در آینده نیز به قله‌های این عرصه خواهد رسید و از رهگذر این آموزه‌ها و انسان بزرگ زمان ما امام خمینی (ره)، مقدمات تمدن اسلامی با تأسیس نظام اسلامی شکل گرفت و امروز رهبری حکیم و فرزانه کاملا کشور را در این جهت هدایت و رهبری می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری افزود: امروز ملاحظه می کنیم که رهبری عظیم در صدر راهبری شان کشور را در این جهت رهبری می کنند و اتفاقات بزرگی که در جهت پیشرفت علمی در کشور در حال رخ دادن است که از رهگذر این رویکرد دانش بنیان است.

 وی با اشاره به لزوم فراگیری دانایی، گفت: در روزگار کنونی مدیریت تحولات در عرصه های گوناگون از جمله اجتماعی، اقتصادی، تبلیغی و فرهنگی جز با رویکرد علمی امکان پذیر نیست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به جایگاه مسجد در سیر تمدن بشری، گفت: حضرت محمد (ص) در صدر اسلام در مسجد حلقه های علمی را ترجیح می دادند و امیرالمومنین علی (ع) نیز وقتی برای مسجد هشت خصلت معرفی می کنند، علم را مورد توجه قرار می دهند، بنابراین مساجد با دانش گره خورده اند و اینکه باید در مسجد امامت و مدیریت با عالم باشد، همین پیام را دارد که محراب و منبر را همزمان کسی اداره کند که هم اهل علم و هم اهل نماز باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: بزرگترین دانشگاه های شناخته شده در رشته های مختلف دانشگاه امام صادق (ع) بوده است و این دانشگاه در مسجد تشکیل می شده است.

 

وی اظهار کرد: علاوه بر کارکرد علمی و آموزشی هر جنبه دیگری که در مسجد تعریف شود باید با محوریت دانش باشد زیرا فعالیت های تربیتی امروز با گذشته متفاوت است و باید با نگرش علمی باشد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به شعار «مدیریت مسجد، یک تخصص است» خاطرنشان کرد: امام جماعت به عنوان مدیر مسجد با توجه به روزگار دانایی و با توجه به جایگاه امامت مسجد، باید به میدان عمل وارد شود و با نگرش تخصصی مدیریت کند، زیرا مدیریت مسجد باید با تکیه بر دانش قطب علمی، فرهنگی، تربیتی و اجتماعی یک منطقه باشد تا مومنین را در برابر آسیب ها و تهدیدات، سازماندهی، هدایت، صیانت و حفاظت کند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به دیدار اخیر ائمه جماعات با مقام معظم رهبری در روز جهانی مسجد، گفت: مسجد و امام آن از نگاه رهبری به عنوان هسته مقاومت و داروی فرهنگی هستند زیرا در این صورت است که مسجد، مسجد می شود وگرنه گرفتار پدیده شوم سکولاریسم می شود بنابراین در مورد بیانات ایشان از جمله در دستور جلسات و کار و برنامه های ما نیز باید بحث های بسیاری انجام شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: راه "میان بر" برای احیای مساجد که مساوی با احیای جامعه است، رفتن به سراغ دانش های لازم در جایگاه امامت مسجد و ارکان مسجد است، این راه، نزدیک و سریع است و مرکز رسیدگی به امور مساجد در این راستا راهبرد خود را توسعه دانش و مهارت های کارگزاران مسجد قرار داده است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: در سال های گذشته اشاره کردم که حلقه های علمی مساجد باید فعال باشند و شوراهای محلی باید شوراهای علمی مباحثه باشند، کار علمی نباید تعطیل شود و در کنار آن باید کارهای مساجد انجام شوند. به اعتقاد من یک امام جماعت به جرم اینکه هجرت کرده و آمده است در یکی از مهم ترین سنگرهای نظام و اسلام قرار گرفته است نباید از حرکت علمی محروم شود تا عده ای که بدون دغدغه ایمان و روشن کردن چراغ معنویت مردم، سال ها درس خوانده اند، به آنان فخر بفروشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد با نماز و علم متبرک شده است، گفت: از این رو مسجد محراب دارد و منبر که یکی نماد سر به خاک گذاشتن و دیگری نماد سر به افلاک برداشتن است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: مدیریت مسجد یک تخصص است و امام جماعت به عنوان مدیر مسجد باید با سپر دانایی که در جهان‌بینی توحیدی عرضه شده و در روزگاری که رقبا آن را احاطه کرده‌اند به میدان بیاید و با نگرشی تخصصی مدیریت خویش را تأسیس کند.

 حجت الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری ادامه داد: ما خیلی مانده تا حق مساجد را ادا کنیم و  تا جایگاهی که آن ها قطب علمی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و جایی که مؤمنان را ساماندهی، تقویت و به روز کنند راه بسیاری داریم.

وی بر لزوم تولید دانش «مسجدداری» تأکید کرد و گفت: در عصر کنونی مسجدداری یک تخصص است که نیازمند گذراندن دوره‌های گوناگون است پس کسی می تواند امام جماعت موفقی باشد که سررشته‌ای در روانشناسی کودک، نوجوان، بانوان و مردان داشته باشد، آیا یک امام جماعت می‌تواند بدون بهره‌برداری از ذوق شایسته، مخاطبان خود را بهره‌مند کند؟

وی خطاب به ائمه جماعات حاضر در این مراسم، گفت: مخاطبان ائمه جماعات باید بتوانند به دانش، تقوا و قداست شما تکیه کنند و شما مرجع آنان باشید، امروز علاوه بر رقبا، دشمنان ما، فرقه‌های نوظهور، تبشیری‌ها و ... همگی مشغول کار هستند و ما چاره‌ای جز ایجاد یک نهضت علمی شفاف، روشن و همه‌جانبه نداریم و حمایت و همراهی شما ائمه جماعات این انگیزه را در ما صدچندان می‌کند و موفقیت را پیش روی ما قرار خواهد داد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، با اشاره به اینکه مسئله آموزش، مسئله راهبردی مرکز رسیدگی به امور مساجد است، تاکید کرد: ما علاوه بر ائمه جماعات، در حوزه آموزش به خادمان نیز توجه کرده ایم، زیرا برای یک کار هتلداری که شخصی می‌خواهد به فردی که دو سه روز در هتل اقامت دارد، خدماتی را ارائه دهد باید چندین دوره بگذراند پس چرا درباره هتل خداوند نباید مواردی را در رعایت آداب برخورد با نمازگزار، پاسخ به نیازهای مخاطب و نظافت مسجد بدانیم؟

 وی تاکید کرد: در آینده نزدیک، حداقل در سطح کاردانی، دانشکده خدمت به مسجد باید داشته باشیم.

 

 

**************

 

 بنابراین گزارش، دراین همایش حجت الاسلام و المسلمین علی نوری، معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: ماموریت‌ و هدف اصلی این معاونت بر آموزش ائمه جماعات، خدام، هیات امنا و خانواده متولیان مساجد متمرکز شده است.

 وی بیان کرد: این معاونت با مورد توجه قرار دادن سه بخش مدیریت سنجش، محتوا و برنامه ریزی برای تحقق این اهداف تلاش کرده است.

 معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، اظهار کرد: در بخش اول آموزش به موضوع هویت طلبگی ائمه جماعات پرداختیم و در همین زمینه طرح های فیضیه، صدرا و حکمت را در راستای رشد علمی ائمه جماعات برگزار کردیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین نوری اظهار کرد: در حال حاضر امکان ادامه و تکمیل تحصیلات طلبگی ائمه جماعات در این مرکز فراهم شده است و ٧٠ نفر در سطح یک، ٤٨٤ نفر در آموزش‌های غیرحضوری، ٢٦٣ نفر در مرحله پایان نامه و ٣٠ نفر در مرحله اتمام تحصیلات یعنی مقطع دکتری در آن آموزش دیده‌اند.

 معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، خاطر نشان کرد: با توافقاتی که با حوزه علمیه قم صورت گرفت، با دریافت اطلاعات تحصیلی یک هزار نفر از ائمه جماعات از طریق این مرکز، آزمون‌های ائمه جماعات در تهران و در مجتمع محراب صورت می گیرد و دیگر احتیاجی نیست که آنان به قم سفر کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین نوری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش تامین و تولید محتوا این در معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: در بخش تامین محتوا در طول یک سال ١٨٤٤ صفحه تولیدات مکتوب، ٢٩ جلد کتاب، ٢٤٦٨ دقیقه فایل صوتی و ١٥٨٩ دقیقه فایل تصویری تولید شده است که میزان قابل توجهی است.

 وی با اشاره به عملکرد بخش سنجش و ارزیابی نیز، گفت: در این بخش استاندارد‌های برنامه های آموزشی تعیین و نظام سنجش و ارزیابی مبتنی بر آن ترسیم شده است.

 معاون آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: در کنار این موضوع بانک اطلاعات آموزشی با عنوان «سجم» هم که در بردارنده اطلاعات علمی و جامعی از ائمه جماعات است، راه اندازی شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین نوری با اشاره به اجرای طرح هادیان، گفت: این طرح با رویکرد آمادگی ائمه جماعات در بحث آموزش‌ دنبال می شود و در همین زمینه می توان به ارسال بسته های رهنمود قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی، طرح آموزشی احکام ماه مبارک رمضان و احکام مربوط به استهلال ماه اشاره کرد که در حال حاضر هم طرح هادیان با موضوع محرم و با رویکرد مسائل این ماه و هدایت و راهبرد هیات‌ها و مساجد در این ماه دنبال می‌شود.

 وی همچنین از برگزاری کلاس‌های تفسیر علوم قرآنی، امامت و مهدویت و رشته تربیت مشاوره‌ هم در مجتمع محراب خبر داد.

 در این همایش که به همت معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران و با حضور معاونین ستادی و مدیران نواحی ۱۷ گانه مرکز رسیدگی به امور مساجد و ۴۰۰ نفر از ائمه جماعات مساجد استان تهران برگزار شد، از اساتید و نهادهای همکار با برنامه‌های آموزشی معاونت آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد تقدیر به‌عمل آمد.

 همچنین در همایش از آیت‌الله ارومیان پدر سه شهید والامقام دفاع مقدس، خانواده شهید حجت‌الاسلام اخوان امام جماعت شهید منا و خانواده حجت‌الاسلام شهید تمام‌زاده از روحانیون شهید مدافع حرم نیز تقدیر شد.

همچنین  بنابراین گزارش از میان ائمه جماعات فعال در برنامه‌های آموزشی از حجج اسلام حسین شاهرودی، ابراهیم ابوالحسنی، منصور حق‌سرشت، علی متهور ملکی، کمال‌الدین خداداده، محمود شمسایی، محمدرضا تارینگو، محمدرضا سلطان‌پور، اسفندیار بهرام‌پور و سید مرتضی کریمیان تقدیر شد.

از میان اساتید همکار نیز از حجت‌الاسلام محمدی، رئیس هیئت داوران فراخوان آثار شفاهی و مکتوب ائمه جماعات، حجت‌الاسلام ابراهیمی از مرکز تخصصی تبلیغ، حجت‌الاسلام آقایی معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام کبیریان معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران، حجت‌الاسلام سجودی معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم نیز تقدیر شد.

هم‌چنین از حجت‌الاسلام حیدری مدیر ناحیه شهید اشرفی اصفهانی، حجت‌الاسلام پولادی معاون ناحیه شهید دستغیب و حجت‌الاسلام نادعلی کارشناس ناحیه شهید مطهری نیز تقدیر به‌عمل آمد.