نصب علامک منقش به نام ۱۴ معصوم(ع) بر بلندای گنبد مطهر امام علی(ع)

مراسم رونمایی از گنبد مرمت شده حرم مطهر حضرت علی (ع) همزمان با 177 ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) در نجف اشرف با حضور مسئولان ستاد بازسازی عتبات عالیات و زائران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار می‌شود.

در گنبد مطهر حرم علوی که بعد از 300 سال به دست مهندسان و کارشناسان خبره بازسازی شده نزدیک به 10 هزار خشت طلا مورد مرمت قرار گرفته است.

اما یکی از آثار بسیار ارزشمند و زیبا که در سالروز 17 ربیع الاول بر روی گنبد مطهر علوی نصب می‌شود علامک 6 متری تاج خورشیدی منقش به نام 14 معصوم(ع) است که جلوه‌ای بسیار زیبا و جالب توجه خواهد داشت.

در این علامک زیبا و رفیع که از سالهای دور توسط رژیم بعثی حذف شده بود نام زیبای پنج تن آل عبا در شمایلی همانند کف دست و خورشیدی با 14 شعاع که نام زیبای 14 معصوم در آن وجود دارد مشاهده می‌شود.

این علامک بسیار زیبا که طلاکاری آن به پایان رسیده در بالاترین نقطه گنبد مطهر حضرت علی (ع) جای می‌گیرد و خورشید ساخته شده نام زیبای معصومین نور افشانی خواهد کرد.

این علامک زیبا که از دوران رژیم بعثی از گنبد مطهر حذف شده و از بین رفته بود در روز 17 ربیع الاول و در روز رونمایی از گنبد مطهر علوی نصب خواهد شد.


تمامی ساختار این علامک که شامل یک کف دست و خورشید نام 14 معصوم است همانند علامک قدیمی روی گنبد ساخته شده است و تغییری در آن مشاهده نمی‌شود.

گنبد حرم مطهر امام علی(ع) علاوه بر ویژگیهای خاص معنوی، از نظر دانش معماری نیز یک اثر کم‌نظیر محسوب می‌شود که محیطی برابر 51.5 متر و ارتفاعی برابر 5. 4 متر دارد.

پروژه ترمیم خشتهای  گنبد مطهر یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای آستان علوی طی یک سال گذشته بوده و در آن 105 کیلوگرم طلای 24 عیار به کار رفته و در هر خشت 15 تا 20 گرم طلا استفاده شده است.

تعداد رج‌ها(دورهای قطر گنبد) 76 حلقه و تعداد خشتها نزدیک به 10 هزار عدد است.