28 فیلم  سودای سیمرغ فجر 35 در یک نگاه

پس از گذشت نزدیک به دو ماه، اسامی 28 فیلم بلند سینمایی برای حضور در بخش اصلی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری اعلام شد تا در دهه فجر و روزهای برگزاری جشنواره یه رقابت بپردازند. 

نکته جالب توجه این است که در بین آثار شاهد حضور 9 فیلم اولی، 4 فیلم دومی و مابقی بیش از چند کار سینمایی هستیم. اتفاقی که خیال فیلم اولی‌ها را تا حدودی راحت کرد؛ چرا که بسیاری از آن‌ها دغدغه عدم حضور آثارشان را داشتند. 

این نشان می‌دهد که مسئولان جشنواره و هیات انتخاب در این زمینه تا به امروز نگاه خوبی ارائه دادند و نکته بعد حضور انیمیشن «پشت دروازه بهشت» در بخش مسابقه است. 

در بین فیلم اولی‌ها نام‌های «مادری»، «ایتالیا ایتالیا»، «انزوا»، «چراغ های ناتمام»، «پشت دروازه بهشت»، «آذر»، «تابستان داغ»، «21 روز بعد» و «سد معبر» به چشم می‌خورد. 

در این میان چهار اثر کارگردان کار دومی «ویلایی ها»، «اسرافیل»، «ماجرای نیمروز» و «بدون تاریخ بدون امضاء» حاضر هستند. 

فیلم های دفاع مقدسی و انقلابی «ماجرای نیمروز» محمد حسین مهدویان هم در میان آثار برگزیده به چشم می خورد. 

آثاری چون «ایتالیا ایتالیا» و «گشت ارشاد 2» و «کمدی انسانی» رگه‌هایی از طنز دارند. 

«سوفی و دیوانه» مهدی کرم پور هم فیلمی اقتباسی است. «نگار» به کارگردانی رامبد جوان و بازی نگار جواهریان به عنوان نقش اصلی زن فیلم در ژانر پلیسی_ تخیلی خواهد بود. 

مابقی آثاری که در این میان به رقابت می پردازند، از ژانر اجتماعی برخوردارند. 
 
البته نباید از حذف نام های آشنا گذر کرد. سینماگرانی که در دوره های مختلف سیمرغ جشنواره را از آن خود کردند و در بین مخاطبان شناخته شده هستند، برخی از این سینماگران از همان ساعات اول اعتراضات خود را رسانه ای کردند و احتمال می‌رود همچنان روند اعتراض وجود داشته باشد. اتفاقی که عادی است.