«بهشت» وارث اسکار سینمای روسیه

«بهشت» ساخته «آندری کونچالوفسکی»، بهترین فیلم جوایز عقاب طلایی موسوم به اسکار سینمای روسیه شد.

 مراسم اعطای جوایز «عقاب طلایی» روسیه که مهمترین جوایز سینمایی در این کشور است با اعطای جایزه بهترین فیلم و کارگردانی به فیلم «بهشت» «آندری کونچالوفسکی» جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را از آن خود کرد.

این فیلم جنگی با موضوع هولوکاست به نمایندگی از سینمای روسیه در رقابت اسکارخارجی حضور داشت اما نتوانست به جمع پنج نامزد نهایی این شاخه راه یابد.

ساخته «کونچالوفسکی» علاوه بر جایزه بهترین فیلم و کارگردانی، جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن را نیز برای «یولیا ویسوتسکایا» به ارمغان آورد.

این کارگردان روس که فیلم‌های انگلیسی زبان او شامل «تانگو و کش» و فیلم سه بعدی «فندق شکن» می‌شود، هفته گذشته و پس از حذف فیلمش از فهرست نهایی نامزدهای اسکار به انتقاد از هالیوود پرداخت و در مصاحبه‌ای گفت: هالیوود هیچ چیزی برای ارائه به کارگردانان روسی نداشته است.

جوایز "عقاب طلایی روسیه" در سال 2002 و توسط «نیکیتا میخایلوف» کارگردان سرشناس و برنده اسکار روس ایجاد شد و همراه با جوایز سینمایی «نیکا» که از سال 1989 آغاز به کار کرده از روی جوایز سینمایی اسکار مدل برداری شده است.

«میخایلوف» که ریاست اتحادیه فیلمسازان روسیه و همچنین جشنواره فیلم مسکو را بر عهده دارد، چندی پیش با اشاره به این که منطقه اوراسیا (آسیا و اروپا) بخش بزرگی از جهان را به خود اختصاص می‌دهد و شایسته توجه بیشتری نسبت به اکنون است از برگزاری یک مراسم جوایز سینمایی مشابه با اسکار با نام "اسکار آسیا-اروپا" خبر داده‌ بود که البته هدفش جنگ با هالیوود نیست.