اختتامیه شانزدهمین جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور

 آیین اختتامیه شانزدهمین جایزه ادبی شهید غنی‌پور با معرفی برگزیدگان این دوره برگزار شد.

محمدرضا تختکشیان در این مراسم پیرامون شخصیت فرهنگی هادی علی‌اکبری گفت: اولین برخورد من با هادی علی‌اکبری اولین سالی بود که به این محل آمده بودم. او در اولین دیدار به من گفت آیا اهل مطالعه هستی که من پاسخ دادم بله و همانجا کتابی از داخل لباسش خارج کرد که به نظرم برای صمد بهرنگی بود و از آنجا این ارتباط آغاز شد.

وی افزود: هادی علی‌اکبری معجزه دوران جوانی ما بود و او توانست نگرش و افکار ما را متحول کند. ما در کتابخانه مسجد بچه بد، بچه ترسو و هر چیز دیگری نداشتیم و ما اصلاً حق قضاوت کردن و اسم گذاشتن نداشتیم و او نکات بسیاری را در زندگی به ما یاد داد.

در بخش دیگری از این مراسم مصطفی خرامان با اشاره به مسئله تألیف و ترجمه گفت: جشنواره حبیب اگر به کتب ترجمه‌ای توجه نمی‌کند به خاطر این نیست که برایش بی‌اهمیت است بلکه به این خاطر است که معتقد است باید حرکت‌مان به سوی تألیف باشد و کتب ترجمه به اندازه کافی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: از آنجایی که ادبیات یکی از راههای گفتن حقیقت است و این امکان را به ما می‌دهد با افرادی ارتباط برقرار کنیم که هیچ وقت آنها را نمی‌بینیم از این‌رو ارزشمند است و اگر ادبیات بنویسیم در حقیقت جامعه را بازنمایی کرده‌ایم. متأسفانه امروز در کشور ما برای ترجمه آثار خارجی با هم مسابقه می‌گذارند. ما در حوزه تألیف در حال رقابت با آثار ترجمه‌ای که منتخب است، هستیم و در این بین کسی از کتاب تألیفی حمایت نمی‌کند. در کشورمان برای اینکه از ادبیات تألیفی حمایت شود باید به آن بها داده شود و جایزه حبیب هرچند ادعای متولی بودن در حوزه تألیف را ندارد اما گامی در حد خود برداشته است.

 

این نویسنده ادبیات کودک و وجوان گفت: ما اگر سراغ آثار ترجمه برویم طیف بیشتری از مخاطبان را درگیر می‌کنیم ولی به منظور حمایت از تألیف سراغ مؤلفان می‌رویم.

در بخش دیگری از این مراسم ضمن تقدیر از برگزیدگان سال 94 هر کدام به نوبت پس از دریافت جایزه سخنانی عنوان داشتند.

 

علیرضا متولی نویسنده تقدیر شده در بخش نوجوان پس از دریافت جایزه خود گفت: داشتن این جایزه برای هر کسی افتخار است اما به خاطر اینکه خودم از اعضای مسجد بودم راضی به دریافت این جایزه نبوده‌ام اما امشب بسیار خوشحالم.

جمال‌الدین اکرمی نویسنده برگزیده بخش نوجوان در این مراسم گفت: تشکر می‌کنم که خانه خدا را جایی برای افزایش کردید و من این جایزه را مدیون تلاش‌های آقای شاه‌آبادی می‌دانم و خوشحالم که در آثارم توانسته‌ام جنوب ایران را معرفی کنم.

هادی حکیمیان نویسنده تقدیر شده در بخش رمان انقلاب و دفاع مقدس گفت: سال 86 برای اولین‌بار به خاطر اولین کتابم در این مسجد برگزیده شدم من رمان برج قحطی را به پیشنهاد مرحوم امیرحسین فردی نوشتم و خوشحالم که توانسته‌ام این جایزه را برنده شوم و از حسن ظن داوران ممنونم.

 

محمدرضا بایرامی که در بخش رمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزیده شد پس از دریافت جایزه خود گفت: از هیأت داوران جایزه و بچه‌های مسجد تشکر می‌کنم و این چندمین بار است که در این مسجد برگزیده می‌شوم.

وی افزود: خیلی خوب است که داوری‌ها اسیر ملاحظات پیرامونی نمی‌شوند و تاکنون بدون حاشیه بوده است و این مسئله عالی است و سبب شده جایزه جایگاه خود را حفظ کند. متأسفانه وضعیت داستان ما مانند وضعیت هنر دچار گرفتاری‌های است که انتهای آن راحت‌طلبی است و زمینه‌ساز رشد ادبیات میان‌مایه و آپارتمانی می‌شود.

 

حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده برگزیده بخش رمان آزاد پس از دریافت جایزه‌اش گفت: برای من به عنوان نویسنده مهم بود کاری بنویسم که عامه مردم بخوانند و از اینکه توانستم جایزه یک مسجد به عنوان یک نهاد اجتماعی را برنده شوم خوشحالم و این به معنای این است که کار من را مردم دیده‌اند و به این افتخار می‌بالم. در این مراسم از دو چهره فرهنگی مسجد جوادالائمه و خانواده شهدای این مسجد تقدیر به عمل آمد.