هرکول پوآرو هفتاد ساله شد+عکس

"دیوید سوشِی" بازیگر نقش هرکول پوآرو امروز جشن تولد ۷۰ سالگی‌اش را در حالی برگزار می‌کند که همچنان در عرصه سینما و تلویزیون پرکار است.

دیوید سوچی که بین ایرانیان دیوید ساچت شناخته شده است، ۲ مه ۱۹۴۶ در محله پدینگتون لندن در کشور انگلستان به دنیا آمد.
ساچت در سن هجده سالگی به تئاتر ملی جوانان انگلستان بزرگ پیوست. سپس در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی لندن به تحصیل پرداخت. در دهه ۱۹۷۰ در قالب نقش‌های کلاسیک در نمایش‌های «رومئو و ژولیت» و «تاجر ونیزی» ظاهر شد.
 
پس از آن بود که بازی در تلویزیون را آغاز کرد. او پیش از نقش آفرینی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی، در تعدادی از مجموعه‌های تلویزیونی انگلیس در قالب نقش‌های مهمان، حضور داشت. در دهه ۱۹۸۰ در فیلم سینمایی «چیلی در زندان» و مجموعه تلویزیونی «یک داستان از دو شهر» ایفای نقش کرد.
 
دیوید ساچت
 
او در طول دهه ۱۹۸۰ حرفه اش را با بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ادامه داد. ساچت در طول دوره حرفه‌ای اش در تلویزیون و سینما چندین بار نقش کارآگاه یا باز پرس را به نمایش گذاشته است. در سال ۱۹۸۳ برای نخستین بار در فیلم سینمایی «ترنچکت» نقش یک کارآگاه را بازی کرد.
 
او در به نمایش گذاشتن شخصیت‌های متنوع و شیوه‌های گفتاری آن‌ها مهارت دارد واین موضوع در کارنامه حرفه‌ای اش به وضوح مشاهده می‌شود. به عنوان مثال تروریست خاورمیانه در فیلم «دختر طبل زن کوچک» و نماینده مخفی روسی در فیلم «شاهین و آدم برفی» که در آن با شان پن و تیموتی هاتن همبازی بود.
 
دیوید ساچت
 
استعداد او در ایفای نقش چهره‌های معروف نیز ستودنی است. از جمله می‌توان به ایفای نقش پدر علم روان شناسی در مجموعه تلویزیونی «فروید» و دیکتاتور ایتالیایی در مجموعه تلویزیونی «موسولینی: داستان ناگفته» اشاره کرد.
 
همچنین در سال ۱۹۸۵ با بازی نقش یک سرباز اروپای شرقی در مجموعه‌های تلویزیونی کمدی «بلات در دور نما» در شبکه بی بی سی توانایی بازیگری اش را بر همگان آشکار کرد. دیوید ساچت پیش از آنکه در مجموعه‌های تلویزیونی در نقش کارآگاه هرکول پوارو ظاهر شود، در سال ۱۹۸۵ در مجموعه تلویزیونی «سیزدهمین نفردر شام» نقش بازپرس جپ را ایفا کرد.
 
 
چهار سال بعد در ۱۹۸۹ بازی در نقش هرکول پوارو را آغاز کرد. بنا به گفته مخاطبان در حالی که بازیگران بسیاری نقش پوارو را ایفا کرده اند، اما بازی ساچت بهترین تصویر از این کارآگاه افسانه‌ای است. او پیش از تصویربرداری، برای به نمایش گذاشتن این شخصیت هیجان بسیار داشت و به منظور گسترش ویژگی‌های شخصیتی پوارو مطالعه می‌کرد.
 
او با مطالعه کتاب‌های جنایی و معمایی، خصوصیات اخلاقی و شیوه گفتاری این نقش را گسترش داد. بدین ترتیب حاصل تلاش و دقت نظر او کاراکتری خوش لباس با چهره‌ای قابل باور و واقعی بود. بازیگر نقش کارآگاه افسانه‌ای پوارو تا سال ۲۰۰۶ تقریباً ۶۰ مرتبه در اپیزودهای تلویزیونی این شخصیت را به نمایش گذاشت. البته ساچت در آن سال‌ها مجدداً به صحنه تئاتر بازگشت و موفقیت هایی نیز در این زمینه به دست آورد.
 
 
شایان ذکر است که این بازیگر توانای انگلیسی در دوره حرفه‌ای اش، تهیه کننده تلویزیون نیز بوده است. دیوید ساچت اکنون عضو انجمن آکادمی موسیقی و هنرهای نمایش لندن است. او در نوامبر سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که در آخرین قسمت از سریال پوآرو بازی خواهد کرد و پس از آن برای همیشه از این نقش خداحافظی خواهد کرد.
 
دیوید ساچت
 

او در مورد خداحافظی با این شخصیت گفت: خیلی غم انگیز است. من دارم با شخصیتی خداحافظی می‌کنم که در تمام این ۲۵ سال او را شناخته و به نوعی خود او بوده‌ام. مثل خداحافظی با یک دوست قدیمی است، خداحافظی با کسی که من در قالب بازیگری با او آشنا شدم. ولی هر چیزی دوره خود را دارد و فکر می‌کنم که این وقت خوبی برای پایان است. دیگر داستانی از آگاتا کریستی باقی نمانده که بتوان آن را به فیلم بدل کرد. " او که بسیاری از وسایل مربوط به پوآرو به عنوان یادگاری با خود نگه داشته است، در آخرین روز فیلمبرداری این فیلم گفت: "امروز سخت‌ترین روز زندگی حرفه‌ای من است.