رضا داوودنژاد: زمان طنزهای قدیمی گذشته است

این بازیگر با بیان اینکه سخت‌ترین کار طنز دنیا در ایران انجام می‌شود، گفت: ما با مسائل جنسی، سیاست، شغل و لهجه نمی‌توانیم شوخی کنیم در حالی که در برنامه‌های طنز کشورهای دیگر با این مسائل شوخی می‌کنند. حتی ما اعتراضی به این محدودیت نداریم و کار طنز خود را می‌سازیم اما کار سختی است. ما در طنز باید مسائل اجتماعی را نقد کنیم و بدانیم که زمان طنز قدیمی گذشته است.

او با اشاره به تغییر وضعیت رسانه‌ها در جامعه، افزود: سریال طنز «پشت کنکوری‌ها» مناسب ۱۶ سال پیش بود. در حال حاضر که مجموعه تلویزیونی «پنچری» را ساخته‌ایم تنها رسانه مردم، تلویزیون نیست بلکه تعداد زیادی شبکه ماهواره‌ای و همچنین فضای مجازی هم به وجود آمده است. اگر عوامل سازنده یک برنامه با توجه به ریزش بیننده‌ای که در تلویزیون داریم بتوانند مردم را پای یک برنامه تلویزیونی بنشاند واقعا کار بزرگی انجام داده‌اند.

بازیگر سریال «پنچری» با اشاره به مشکل کار طنز اظهار کرد: مشکل اصلی کارهای طنز، نویسنده است. افرادی که کارهای طنز را نویسندگی، کارگردانی و تولید می‌کنند باید تخصصی کارشان طنز باشد و دراین عرصه پرورش داده شوند. ما هنوز در تولید برنامه‌ها و سریال‌ها به افراد قدیمی امید داریم.

او با اشاره به راه حلی برای بهبود وضعیت کارهای طنز خاطرنشان کرد: یک فضای کارگاهی باید ایجاد شود که از تجربیات اساتید استفاده و نیروهای متخصص و خلاق را پرورش دهند.

داوودنژاد با اشاره به برنامه‌های پربیننده تلویزیون مانند «دورهمی» و «خندوانه» بیان کرد: هر برنامه‌ای که با دست باز عمل می‌کند، بیننده بیشتری دارد. برنامه‌های «دورهمی» و «خندوانه» بیننده زیادی دارند زیرا مدل این برنامه‌ها تغییر کرده و فضایشان بازتر شده است.

این بازیگر با اشاره به برخی خط قرمزها در ساخت برنامه‌های طنز گفت: طراحان و افرادی که عوامل برنامه‌های طنز هستند باید بدانند که چگونه با خط قرمزهای موجود به شکل خلاقانه کنار بیایند و همچنین رابطه متقابلی میان افرادی که خط قرمز را ایجاد و افرادی که برنامه تولید می‌کنند، باید وجود داشته باشد.

او با تاکید بر لزوم جذب مخاطب از سوی تلویزیون، گفت: من فکر می‌کنم باید همه کار انجام دهیم تا بیننده خود را دوباره جذب کنیم. سریال‌های هزار دستان و پدرسالار پربیننده‌ترین سریال‌های زمان خود بودند اما در آن زمان ما این تعداد کانال‌ ماهواره‌ای بدون سانسور و همچنین فضای مجازی را نداشتیم بلکه تنها شبکه‌های یک و دو تلویزیون وجود داشتند. در گذشته عشق مردم این بود که در طول هفته برنامه‌های خانواده و یا سریال پدرسالار را ببینند. مخاطبان تلویزیون به راحتی برنمی‌گردنند و باید با این شبکه‌های جدید و فضای مجازی مقابله و رقابت کنیم.

رضا داوودنژاد با اشاره به مشکلات بازیگران اظهار کرد: ما چه تعداد کارگاه بازیگری داریم؟ چه میزان در حرفه بازیگری سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟ دانشگاه‌ها چه تعداد بازیگر تربیت می‌کنند؟ و چه تعداد از دانشجویان بازیگری شغل دارند؟ بازیگر باید در یک کارگاه و فضای آموزشی درست تربیت و به دنیای بازیگری وارد شود.