ادبیات در هفته‌ای که گذشت

غلامرضا شکوهی از شاعران برجسته خراسانی روز سه‌شنبه 10 مرداد ماه بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. در پی درگذشت این هنرمند، برخی اشخاص و نهادها پیام تسلیتی صادر کردند از جمله آن‌ها می‌توان به سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری اشاره کرد.

زبان فارسی عامل بقا و تداوم این سرزمین است

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی بنیاد سعدی اظهار داشت: خیلی خوشحالم که توفیق حاصل شد به دیدار شما نائل شوم و افتخار بزرگی است که با شما به زبان شیرین فارسی سخن بگویم. در ایران دو شخصیت برجسته نقش بی‌بدیلی در اشاعه زبان فارسی داشتند. شخص اول مقام معظم رهبری است که ما در این سرزمین شخصیتی را سراغ نداریم که نسبت به زبان و ادبیات فارسی تا این حد دقت و حساسیت داشته باشند. شخصیت دوم ادبیات فارسی در کشور، غلامعلی حداد عادل هستند. هر کجا از زبان فارسی سخن گفته می‌شود با حضور وی، یک معنی و بدون حضور ایشان معنی دیگری دارد.

صالحی امیری افزود: اگر از من به عنوان کسی که چند دهه در حوزه مطالعات تمدن هنر سپری کردم، بپرسید علت ماندن این تمدن چیست؟ می‌گویم زبان فارسی در تراز نخست قرار می‌گیرد. زبان فارسی به مثابه ظرف و مجموعه‌ای است که همه ایرانیان را در همه جای دنیا در کنار هم قرار داده است. اگر امروز در این سرزمین تمدنی می‌بینیم، ریشه‌های آن زبان فارسی است که به قدمت و درازای تاریخ است. زبان فارسی عامل بقا و تداوم حیات در این سرزمین است. علت حساسیت مقام معظم رهبری به این مسئله این است که زبان به مثابه تداوم حیات ملی است.

سیاست ما واگذاری همه امور اجرایی به صنوف است

آئین تقدیر از نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های نشر مرتبط با برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عصر امروز در هتل ارم با حضور رضا صالحی امیری وزیر ارشاد، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: ممکن نیست نمایشگاهی در این حجم برگزار شود، مگر آنکه مجموعه نظام و نهادهای ذیربط دست به دست هم دهند. انصاف این است پس از انتقال نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب, شرایطی مناسب برای ثبات و استقرار نمایشگاه ایجاد شود. شهر آفتاب متعلق به ملت است و باید به تدریج همه نمایشگاه‌های کشور به آنجا منتقل شود. امیدوارم در سال‌های آتی مشکلات برطرف شود و در سال 97 شاهد نمایشگاهی در سطح ایران و انقلاب باشیم.

وی افزود: نباید فراموش کنیم سیاست ما, در وزارت واگذاری همه امور اجرایی به صنوف است. سازمان سینمایی, خانه تئاتر و سازمان امور رسانه به صندوق هنر اضافه می‌شوند. در جلسه, چند روز پیش اعلام کردیم کلید نمایشگاه قرآن را به موسسات قرآنی خواهیم سپرد. هیچ کس دلسوزتر از ناشران برای نمایشگاه کتاب و مجموعه نشر نیست. رسالت معاونت فرهنگی ما واگذاری امور به صنوف مربوطه است. تلاش ما بر این است که نقایص را برطرف کنیم و دنبال خرده‌گیری نباشیم.

گردش مالی 5 طرح حمایتی از 100 نمایشگاه استانی بیشتر بود

نشست هم‌اندیشی و بررسی طرح‌های حمایتی از کتابفروشان (تابستانه کتاب) با هدف تبادل نظرات و انتقال تجربیات روز سه‌شنبه 10 مرداد از سوی خانه کتاب برگزار شد.

این طرح با شعار «این چنین دوست کتاب است از او دست مدار» از ۱۵ مرداد ماه در کتابفروشی‌های سراسر کشور آغاز می‌شود و علاقه‌مندان و خریداران کتاب می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی، از تخفیف 20 تا 25 درصدی خرید کتاب در این طرح تا سقف صد هزار تومان استفاده کنند.

در ابتدای این نشست مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، مؤسسه مجری طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها گفت: آنچه که بعد از اجرای پنج دوره طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها به دست آمده است، نشان می‌دهد نگاه عمومی و تخصصی به اجرای این طرح‌ها چه از منظر خوانندگان کتاب‌ها، چه از منظر ناشران و چه از منظر نویسندگان و پدیدآورندگان آنها، مثبت بوده است.

به گفته وی، طی مدت اجرای این پنج طرح حمایتی، بیش از 36 میلیارد و 761 میلیون تومان به عنوان گردش مالی در کتابفروشی‌های سراسر کشور ثبت شده است که این رقم بیش از گردش مالی یکصد نمایشگاه استانی کتاب بوده است.

جلیسه با اشاره به اینکه اولین طرح حمایتی که با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» در سال 94 اجرا شد، در یک بازه زمانی 10 روزه به مرحله اجرا درآمد، گفت: چهار طرح دیگری که پس از این طرح اجرا شدند، در مدت سه روز اجرا شدند.

آغاز دومین جشنواره «پویش کتاب‌خوانی تابستانی شهر تهران»

«پویش کتاب‌خوانی تابستانی کودکان و نوجوانان» امسال برای دومین سال متوالی در طول تابستان آغاز به کار کرده است. این پویش با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و با عضو کردن کودکان و نوجوانان 4 تا 15 سال در کتابخانه‌های عمومی با یاری و مشارکت علاقه‌مندان اجرا می‌شود.

بزرگسالان و کودکان می‌توانند برای شرکت در «پویش کتاب‌خوانی تابستانی کودکان و نوجوانان» به صورت داوطلبانه، کودک یا نوجوانی را عضو یکی از کتابخانه‌های عمومی‌ نمایند.

تولید محتوا در فضای مجازی یک نیاز اساسی است

اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی، صبح امروز در تالار همایش‌های کوثر با حضور رضا صالحی امیری وزیر ارشاد و جمعی از شرکت‌کنندگان این جشنواره برگزار شد.

در این مراسم سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به منحصر نبودن کتابخوانی به کتاب چاپی اظهار داشت: کتاب می‌تواند در فضای مجازی بازنشر شود. امروز تولید محتوا در فضای مجازی یک نیاز اساسی است. نمی‌توانیم سیاست تقابل و تسلیم را پیش بگیریم؛ مدیریت یعنی تولید محتوا. به جای رویکرد تقابلی به نهضت تولید محتوا در فضای مجازی فکر کنیم و این کار از عهده مساجد و مراکز فرهنگی برمی‌آید.

وی افزود: اگر امروز در منطقه، خونریزی و تعصب می‌بینیم، ناشی از جهلی است که عده‌ای بر سر مردم آوردند. ما باید فرهنگ گفتگو و تعامل را در جامعه اشاعه دهیم.

کتاب خداحافظ سالار رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب «خداحافظ سالار»، عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری با حضور حمید حسام, نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» و خانواده سردار همدانی برگزار شد.

در این مراسم سردار سرلشگر رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا درباره حسین همدانی گفت: این یک حقیقتی است که از مجاهدت‌های صمیمانه همسران شهیدان و رزمندگان کمتر سخن به میان آمده است. انصاف این است اگر همسرانی عاقل، مدیر و مومن نبودند، فرماندهانی چون حسین همدانی نیز نبودند که در هشت سال دفاع مقدس, هشت سال در جبهه‌ها بمانند و به خانه نیایند.

وی افزود: در کتاب «خداحافظ سالار» نوشته شده است که حسین همدانی به همسرش, می‌گوید تکلیف, من حسینی است و تکلیف تو زینبی, از نویسنده کتاب, حمید حسام باید تشکر کرد. خانم چراغ نوروزی بسیار زیبا و لطیف ابعاد شخصیتی همسرشان را بیان کردند امیدوارم این کتاب, به دست دختران, همسران و مادران برسد بدانند همسر چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد.

پیام تسلیت سیدعباس صالحی برای درگذشت مدیا کاشیگر

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت مدیا کاشیگر، نویسنده، مترجم و فعال فرهنگی را تسلیت گفت.

دکتر سیدعباس صالحی در پیام خود تنوع فعالیت‌های زنده‌یاد کاشیگر در حوزه‌های مختلف فرهنگ و نشر را مورد اشاره قرار داده است.

دهمین دوره جایزه جلال ‌آل‌احمد برای دهمین دوره فراخوان داد

دهمین دوره جایزه ادبی جلال‌ آل‌احمد که همه ساله در ایام زادروز این نویسنده نامدار ایرانی برگزار می‌شود، از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران دعوت کرد تا آثار خود را تا پایان شهریور و در چهار گروه داستان بلند و رمان، مجموعه داستان کوتاه، نقد ادبی و مستندنگاری به این دبیرخانه بفرستند.