«دشمن خدا» این روزها در تئاتر شهر

کارگردان نمایش «دشمن خدا» معتقد است: «بیشتر کسانی که در زمینه تئاتر در اطرافم کار می‌کنند، متن دغدغه‌شان نیست و فقط کار می‌کنند تا کاری کرده باشند.»

عمادالدین رجبلو که این روزها از شهرستان گرگان نمایش‌اش را در پلاتوی تئاتر شهر اجرا می‌کند،با اشاره به متن نمایش‌اش با بیان این مطلب  گفت: به شخصه این نمایش دغدغه‌ام بود و از سال 94 که در مدرسه‌ای تئاتر کار می‌کردم، ذهن مرا درگیر کرد؛ به خاطر دارم در آنجا با صحنه‌ای مواجه شدم که این قصه در ذهنم شکل گرفت و ابتدا اپیزود «دختر بچه‌ها» را نوشتم، اپیزود دوم هم در دوران سربازی در ذهنم نقش بست.

نمایش «دشمن خدا» در دو بخش جداگانه به روایت داستانی در مدرسه و سرباز خانه با محوریت دروغگویی می‌پردازد که در این‌باره کارگردان نمایش با اشاره به بازتاب خوب اجرا در تئاتر شهر خاطرنشان کرد: مهمانان مختلفی در این چند شب از جمله بهزاد فراهانی مهمان ما بودند و در کل صحبت‌های  امیدوار کننده‌ای برای این نمایش داشتند.

رجبلو در ادامه افزود: نمایش «دشمن خدا» یک اپیزودیک بود که اول اتود و بعد به نمایش کوتاه درآمد، اپیزود اول 20 دقیقه و اپیزود دوم 25 دقیقه‌ای که در مجموع یک نمایش 45 دقیقه‌ای است.

او یادآور شد: اپیزود دختربچه‌ها در جشنواره سراسری «ایثار کوتاه خلاق» به اجرا درآمد و در آن جشنواره آقای شریعتی (ریاست مجموعه تئاتر شهر) به عنوان داور حضور داشت که ما را برای اجرای عمومی به مجموعه تئاتر شهر دعوت کردند و در نهایت اپیزود دوم در کمتر از یک ماه برای اجرا آماده شد و آن هم برگزیده شد.

وی با بیان اینکه بین این دو اپیزود یک سال فاصله وجود داشت،‌بیان کرد: این نمایش در یک جشنواره کوتاه و یک جشنواره نمایشنامه‌خوانی و اتودهای افتو (به معنای آفتاب) که در شهرستان برگزار می‌شود و زیر نظر حوزه هنری است، برگزیده شد که بعد از آن برای جشنواره سوره سراسری رفت و جمعاً 24 جایزه گرفته است.

وی با بیان اینکه نمایش «دشمن خدا» یک قصه یک خطی ساده است و پیچیده نیست، گفت: شاید کودکان از این نمایش لذت ببرند و بتوانند با آن همراه شوند ولی در محتوا کودک به آن حرف و نتیجه‌گیری کار در نمایش نمی‌رسد، چرا که بحث تحلیل برای بچه‌ها سخت است.

او درباره سابقه کاری کودکان بازیگر در این نمایش گفت: ملیکا البرزی حدوداً پنج کار متفاوت در سطح تئاتر داشته و یک سریال هم برای احسان رجبلو (برادرم) کار کرده است. مارال سینه سپهر هم از دوستان ملیکا است که برای این نمایش از او دعوت به همکاری کردم.

عمادالدین رجبلو با بیان اینکه برای اجرای این نمایش در سالنهای دیگر با دوستان صحبتهای کوتاهی شده است،‌ اظهار کرد: احتمالا چند شبی برای حوزه هنری اجرا داشته باشیم حتی در شهرهای دیگر مثل کیش و بجنورد هم به ما پیشنهاد شده است ولی به دلیل حضور بازیگران کودک در این نمایش، شرایط کمی سخت است.

در نمایش «دشمن خدا» به نویسندگی و کارگردانی عمادالدین رجبلو بازیگرانی چون رضا وحیدی فر، پورنیک کاوش،محدثه شیرعلی، امیر محمد درویش، محمد حسین صفایی،مارال سینهد سپهر و ملیکا البرزی حضور دارند.

ان نمایش ۵۰ دقیقه‌ای از ۲۰ مرداد در پلاتواجرا تئاترشهر روی صحنه رفته و اجرای آن تا پنجم شهریورماه در ساعت 18  ادامه دارد.

در خلاصه داستان «دشمن خدا» آمده است: «فرقی نمی‌کنه چند سالته٬ مهم اینه که دروغ بگی دشمن خدایی.»