مروری بر قدیمی‌ترین برنامه گفت‌وگو محور شبکه 5
برنامه «تهران 20» قدمت دیرینه در شبکه پنج دارد، چراکه از همان روزهای ابتدایی تاسیس این شبکه، این برنامه هم متولد شد. تهران 20 گرچه در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده، اما همیشه در جذب مخاطب موفق عمل کرده و مردم از طریق این برنامه پیگیر مطالباتشان هستند.
 
برنامه تهران20 بعد از یک وقفه و البته با ساختار جدید دوباره از پاییز سال گذشته روی آنتن شبکه رفت و پخش آن همچنان ادامه دارد. این برنامه در قالب یک مجله تصویری دارای بخش‌های متنوع به تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی و اجرای بهروز تشکر و محمد دلاوری شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 20 روی آنتن می‌رود.
طراحی بخش‌های متنوع

محمدحسین رضوی، تهیه‌کننده درباره پذیرش تولید این برنامه به جام‌جم گفت: تهران 20، یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های شبکه پنج است و حتی برند این شبکه در سال‌های مختلف بوده و من هم به عنوان بیننده این برنامه را دنبال می‌کردم، زیرا یک برنامه اثرگذار اجتماعی است. با تغییر ماموریت شبکه، پخش این برنامه برای مدتی متوقف شد، اما بعد از تغییر ماموریت و سیاست‌ها، پخش آن مجددا آغاز شد.

وی ادامه داد: زمانی که تهیه تهران 20 به من محول شد، تصمیم گرفتیم برنامه صرفا گفت‌وگومحور نباشد و آن را تبدیل به یک مجله تصویری کنیم. به همین دلیل بخش‌های مختلف و آیتم‌های متنوع را در کنار بخش‌های گفت‌وگو طراحی کردیم تا به جذابیت برنامه بیفزاید. بخش‌های مختلف برنامه اعم از گفت‌وگو، مستند، گزارش و... مورد توجه مردم قرار گرفته است.

این تهیه‌کننده درباره بازخوردهای مردمی نیز توضیح داد: تهران 20، برنامه‌ای برای پیگیری مشکلات مردم بوده و حتما برای آنها جالب است، زیرا سوژه‌هایی را که به ذهنشان می‌رسد، به برنامه پیشنهاد می‌دهند و ما هم از این طریق مشکلات را با حضور مسئولان مورد بررسی قرار می‌دهیم. همه سوژه‌های مردمی برحسب اولویت در برنامه مورد پیگیری قرار می‌گیرد، ضمن این‌که مردم هم دنبال‌کننده سوژه‌ها در برنامه هستند.

رضوی درباره انتخاب بهروز تشکر و محمد دلاوری برای اجرای این برنامه توضیح داد: آقای تشکر در مقطعی مجری این برنامه بودند و به خاطر سابقه فعالیتش با فصل دوم برنامه، همکاریشان را شروع کردند. آقای دلاوری هم قبل از تهران 20، برنامه «توقف ممنوع» را در شبکه پنج اجرا می‌کرد که گفت‌وگوهایش به دل مردم می‌نشست. هر دو عزیز از مجریان شناخته شده تلویزیون هستند.

وی در پاسخ به این سوال که به غیر از سوژه‌های مردمی، خودتان هم تحقیقات به‌روز دارید و آیا مشکلات مردم را برای بررسی رصد می‌کنید، توضیح داد: طبیعی است که باید تحقیقات به‌روز انجام بدهیم تا بتوانیم هرچه بهتر پیگیر مشکلات مردمی باشیم. اتاق فکری برای سوژه‌یابی داریم و سوژه‌های شهری را رصد و پیگیری می‌کنیم. تلاش داریم با بررسی مشکلات و پخش مستندها، برنامه را به‌روز نگه داریم.

چراغ‌های قرمز، زرد و سبز

بهروز تشکر، مجری با اشاره به سابقه برنامه تهران 20 گفت: سابقه این برنامه به روزهای ابتدایی تاسیس شبکه پنج برمی‌گردد و تا به امروز مجریانی همچون زنده‌یاد سیامک علیقلی، سونیا پوریامین، محمد سلوکی، مازیار ناظمی، علی درستکار و... اجرای برنامه را به‌عهده داشته‌اند. بعد از یک وقفه با توجه به تغییر ماموریت شبکه پنج، پخش برنامه با یک رویکرد جدید شروع شد. یک شب من اجرای بخش‌های مختلف برنامه را دارم و دلاوری عهده‌دار گفت‌وگوی ویژه است و شب دیگر، بالعکس دلاوری اجرا می‌کند و من بخش گفت‌وگو را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: در رویکرد جدید، برنامه شامل بخش‌های مختلف از جمله سرمقاله است که به شکل نریشن خوانده می‌شود. تصاویر ضبط شده مردم به‌واسطه تلفن‌های همراهشان در بخش حوالی امروز پخش می‌شود. در بخش گفت‌وگو، مشکلات و معضلات مردمی بررسی می‌شود و به هر مسئول سه دقیقه زمان پاسخگویی می‌دهیم تا درگیر حاشیه نشویم. وقتی مردم، مشکلاتشان را مطرح می‌کنند، در ابتدا به نهاد مربوط چراغ قرمز می‌دهیم و بعد از پیگیری ما زرد می‌شود و در صورت رسیدن به راه‌حل، سبز خواهد شد. با توجه به بخش‌های مختلف برنامه به همین دلیل دو مجری نیاز است.

این مجری با اشاره به علاقه‌مندی‌اش به اجرای برنامه‌های گفت‌وگومحور گفت: از گفت‌وگوهای انتقادی و چالشی برنامه تهران 20 لذت می‌برم، زیرا به دنبال سازندگی و ارائه راه‌حل‌های مختلف برای معضلات شهری مردم است. تخصص من هم در اجرای برنامه‌های گفت‌وگومحور است. البته در دوره قبل برنامه‌های خانواده‌محور هم اجرا می‌کردم. درمجموع سعی می‌کنیم مطالبات مردمی را در برنامه تهران 20 پیگیر باشیم.

تشکر عنوان کرد: پیگیری معضلات یکی از وظایف برنامه تهران 20 است. وقتی مردم در قالب پیامک و از طریق کانال برنامه با ما در ارتباط هستند و سوژه‌ها و تصاویر را می‌فرستند، نشان می‌دهد که اعتماد دوطرفه بین برنامه و آنها ایجاد شده است. گروه پیگیری برنامه مصرانه به دنبال مسئولان مربوط هستند تا بتوانیم مطالبات مردمی را پیگیر باشیم. به نظرم باید فرهنگ پاسخگویی بین مسئولان ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که زبان برنامه تهران 20، گویا و حال مردم است، عنوان کرد: برنامه را به‌خاطر ساختار و زبانش خیلی دوست دارم. مسلما هرچه مشارکت مردم در بخش‌های مختلف اعم از ارسال سوژه و عکس بیشتر باشد، برنامه غنی‌تر خواهد شد.

برنامه‌ای شاداب، پویا و زنده

محمد دلاوری در پاسخ به این سوال که این برنامه برایتان چه ویژگی‌هایی داشته که اجرای آن را پذیرفتید، عنوان کرد: برنامه تهران 20، خوش‌سابقه است و در این سال‌ها تبدیل به برند شده. بنابراین من هم علاقه‌مند بودم در این برنامه حضور داشته باشم و از این برند بودن بهره ببرم و کمک کنم تا بیش از گذشته بدرخشد. ویژگی مهم برنامه زنده، شاداب و پویابودن آن است که به مشکلات مردم هم می‌پردازد و هرجا لازم باشد، نوآوری و خلاقیت دارد. البته رابطه این برنامه با مردم دوطرفه است. شهرت ویژه برنامه تهران 20 به خاطر مطالبه‌گرانه بودنش است. ذات برنامه این است که رصد کند چه موضوعاتی دغدغه ذهن مردم است تا آنها را مورد بررسی قرار دهند. البته اثرگذاری یک برنامه در ارتباط با مدیریت شهری مثل کندن چاه با یک قاشق است که در طول زمان اتفاق می‌افتد.