هیجان مرضیه برومند/ شعرخوانی فاطمه معتمدآریا

با حضور و سخنرانی فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند در جمع کودکان سرطانی «محک»، جشنواره‌ی آیینی سنتی آغاز شد.

 در این مراسم که 5 شهریور ماه در سالن محک برگزار شد، کودکان بهبود یافته با بادکنک‌های رنگی در دست با همراهی پرسنل این بیمارستان به استقبال خبرنگاران، عکاسان و عوامل نمایش‌های آیینی و سنتی آمدند و بعد از پذیرایی مختصر در سالن آمفی تئاتر، این مراسم افتتاح شد.

بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی ویدیویی از فاطمه معتمد آریا پخش شد.

سپس سعیده قدس، بنیان‌گذار «محک» که به دلیل پخش ویدیو از فاطمه معتمد آریا اشک او را برانگیخت، گفت: این اشک من از شوق است. می‌دانیم این توفیق پیدا شده که همه دست به دست هم ایمان داشته باشیم که زیر آسمان آبی و دودی شهر هیچ کودک مبتلا به سرطان از فقر نخواهد مُرد.

او ادامه داد: تجربه چنین لحظاتی به ما انرژی می‌دهد. برای من امروز خوشحالی مضاعفی دارد چرا که مرا به دوران کودکی برد، دوره‌ای که خوشحالی ما این بود که برخی خانواده‌های ثروتمند برای جشن تولد فرزندان خود هنرمندان تئاتر را دعوت می‌کردند. در آن دوره اختلاف طبقاتی این اندازه نبود و تعادلی نسبی وجود داشت.

وی افزود: آن زمان دیدن تئاترهای سنتی نه تنها برای ما بچه‌ها بلکه برای بزرگترها هم شادی آفرین بود و باعث شادی همه می‌شد. من در این روزهای قشنگ بزرگ شده بودم و در گیر و دار این روزگار این هنر را فراموش کردم، امروز از سهل انگاری خود شرمنده و در عین حال خوشحال شدم در مملکتی که بارها زیر پای سطوران مانده، هنر با وجود همه دشواری‌ها نادانی‌ها و سهل انگاری‌ها جاودانه مانده است و ایران به کمک هنر، تفکر و اندیشه همچنان ایران باقی مانده است.

قدس در ادامه گفت: امیدوارم علی رغم اینکه آخرین نسل‌های سیاه‌بازان ما در قید حیات هستند نسل جوان و پویایی که آمده جای آنها را بگیرند و بچه‌ها هم کمی از فضای مجازی دوری و ظرافت هنر را حفظ کنند.

بنیان‌گذار محک افزود: امیدوارم این هنر باقی بماند و بازماندگان شما در سال‌های دوری که ما نیستیم همین فضای شاد را ایجاد کنند. امسال دومین سالی است که جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در محک آغاز به کار می‌کند.

داود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره‌ی آیینی سنتی هم گفت: ما این جشنواره را در شرایطی آغاز کردیم که بسیاری می‌ترسیدند بگویند ما هنرمندیم اما از آنجا که این هنر در دل مردم جای دارد این هنر آرام آرام همه گیر شد.

او ادامه داد: امسال در این جشنواره بخشی به نام «جوانه‌های نمایش» اضافه شده که ۷۵ کودک و نوجوان متقاضی شرکت در این بخش جشنواره بودند. همچنین کودکی پنج ساله از کرمانشاه نقالی می‌کند و چند گروه نوجوان نمایش‌های شادی را اجرا می‌کنند.

دبیر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با بیان اینکه با توجه به ناملایمات این هنر به همت علاقه‌مندان همه گیر می‌شود افزود: در شرایطی که هنرستان و آکادمی وجود ندارد این کار سخت است اما خوشبختانه این هنر همه گیر شده است.

وی خاطرنشان کرد: اینجا یکی از درهای بهشت است و بسیار خرسندم که این فرصت برای من به عنوان خدمتگزار جشنواره فراهم شده است.

وی با بیان اینکه تئاتر برای ما حاصلی جز انسانیت ندارد و نخواهد داشت اظهار کرد: آنچه که در این سال‌ها از بزرگان یاد گرفته‌ام این است که هنر عاری از انسانیت نیست. به امید روزی که هیچ بیماری روی این کره خاکی نباشد و آرزوی سلامتی به ویژه برای کودکان سرطانی دارم.

در ادامه فاطمه معتمد آریا، بازیگر بعد از خواندن شعر سیاه طی سخنانی اظهار کرد: اگر این چیزها را بلد نبودیم به اینکار راهمان نمی‌دادند.

وی گفت: نمایش‌های شادی‌آور حیات و هستی می‌دهد و امیدوارم کسانی که این نمایشها را زنده نگه داشته‌اند همیشه سلامت باشند.

در ادامه مرضیه برومند کارگردان با بیان اینکه "از اینکه اینجا هستم، بسیار هیجان زده‌ام"، اظهار کرد: مطمئن هستم که اگر جامعه ما هرچه بیشتر شادی کند روح و جسم این جامعه سالم‌تر می‌شود. امیدوارم بیشتر بخندید تا بیماری از روح این جامعه رخت ببندد.

در ادامه رقص آذری به سرپرستی داوود حاجی بابایی روی صحنه اجرا شد.

داوود فتحعلی بیگی، فرزانه کابلی، مریم سعادت ،هادی مرزبان، فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند،محمد حسین ناصر بخت (دبیر بخش پژوهش و سمینار) و سعیده قدسی روی سن حاضر شدند تا بچه های همیار کودکان محک نقاشی خود را به دبیر جشنواره اهدا کنند.

جواد انصافی_ بازیگر و کارگردان از ممنوعیت سه ساله حاجی فیروز در تلویزیون گفت و افزود: معتقدم که سیاه سمبل توده زجر کشیده مردم است، سپس به همراهی گروه خود سیاه‌خوانی کرد.

در ادامه نمایش حسن کچل با صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی اجرا شد.

سپس گروه‌های نمایشی با حضور در بخش‌های مختلف بیمارستان به دیدن کودکان بیمارستانی رفتند تا شادی را به پای تخت‌های کودکان سرطانی ببرند.