اکران پاییزی "سد معبر" و "مرداد"

فیلم سینمایی "سد معبر " به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی بهمن کامیار در بخش مسابقه بیست و دومین جشنواره جهانی بوسان کره جنوبی پذیرفته شده است.

کامیار دراین‌باره گفت: "سد معبر" در اولین حضور بین‌المللی خود به بخش مسابقه بیست و دومین جشنواره جهانی بوسان کره جنوبی راه یافت که ریاست هیئت‌داوران این دوره را الیور استون، کارگردان شناخته‌شده هالیوود بر عهده دارد.

وی درباره زمان اکران این فیلم در سینماهای داخلی نیز بیان کرد: "سد معبر" بعد از دهه اول محرم و نیمه مهرماه اکران می‌شود و پروانه نمایش آن نیز صادر  شده است.

سد معبر

حامد بهداد در نمایی از فیلم "سد معبر"

 کارگردان فیلم "نیم" در ادامه درباره "خیابان دیوار" فیلم جدید خود نیز عنوان کرد: مراحل فنی "خیابان دیوار " پایان‌ یافته و نسخه نمایش آن آماده است. به‌زودی برای دریافت پروانه نمایش اقدام خواهیم کرد، اما به دلیل اینکه صف اکران تا پایان سال شلوغ است چاره‌ای نداریم تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر منتظر بمانیم. ضمن این‌که خودمان هم دوست داریم که این اتفاق رخ دهد و  "خیابان دیوار " در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضورداشته باشد.

کامیار همچنین سال گذشته فیلم "مرداد" را کارگردانی کرد، او درباره زمان اکران این فیلم نیز گفت: زمان اکران فیلم "مرداد" هنوز مشخص نیست. در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم این فیلم را به‌زودی در سینماهای کشور اکران کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که  "سد معبر" و "مرداد"  تا چه اندازه با نسخه جشنواره‌ای تفاوت دارند، اظهار کرد: خوشبختانه هیچ اصلاحیه‌ای به این دو فیلم وارد نشده است و نسخه‌هایی که آماده کرده بودیم بدون ممیزی پروانه نمایش گرفتند و نسخه جشنواره‌ای به اکران عمومی درخواهد آمد.

مرداد

محمدرضا فروتن و رعنا آزادی ور در نمایی از فیلم "مرداد" 

کامیار همچنین این روزها مشغول نگارش اولین رمان خود است، او درباره چرایی نگارش این رمان بیان کرد: دغدغه اصلی من مربوط به مسائل اجتماعی است که در کانون خانواده می‌گذرد و بیشتر فکر من دردهای مطرح در کانون خانواده است که می‌تواند یک خانواده کوچک یا پرجمعیت را شامل شود. اساساً ریشه معضلات اجتماعی را در خانواده می‌بینم. "چای سرد" نیز روایتی است از یک زوج جوان که سیر یک دهه از زندگی این دو که از ازدواج آغاز و ادامه می‌‎یابد را بیان می‌کند. هم‌زمان درگذشته و حال دررفت و برگشت است و این دو موضوع را در موازات هم می‌توان دید.

وی ادامه داد: فکر کردم اگر داستان به این شکل روایت شود پارادوکس‌ها و معضلات که با روزمرگی پیش می‌آیند در حالت موازی تأثیر بیشتری خواهد داشت. امیدوارم نسخه نهایی آن‌طور که می‌خواهم پیش برود و به سرانجام برسد.

کامیار در ادامه درباره اینکه چطور به این ایده رسیده و آن را تبدیل به یک رمان کرده است، عنوان کرد: ایده‌ای داشتم که دوست داشتم تبدیل به فیلمنامه شود. وقتی متمرکز شدم دیدم اگر در قالب رمان ارائه شود بهتر است و تأثیرگذاری بیشتری نسبت به فیلم خواهد داشت. اگرچه شمار کتاب این روزها در کشور ما بسیار پایین و حتی خنده‌دار است، اما فضای آن اگر در سینما مطرح می‌شد خیلی توجیه مالی و اقتصادی نداشت. داستان این رمان درواقع یک سایکودرام است و در قالب کتاب خیلی مؤثرتر خواهد بود. نمی‌دانم درست است یا نه ولی احساس کردم این‌طوری بهتر است. من ادبیات را بیش از سینما دنبال می‌کنم و به همین دلیل هم خواستم گریزی به این سمت داشته باشم.

خیابان دیوار

ژاله صادقی و رعنا آزادی ور در نمایی از فیلم"خیابان دیوار"

وی در خاتمه درباره این‌که ممکن است از این رمان اقتباس سینمایی داشته باشد، گفت: خودم تمایل دارم اما فکر نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. چراکه سینما عموماً هنر و صنعت‌ گرانی است و ما که در بخش خصوصی منابع مالی سهل‌الوصولی نداریم بعید است که بتوانیم آن را کارکنیم درحالی‌که بازگشت سرمایه نخواهد داشت، اما اگر تبدیل به فیلم شود موضوع مهم و جاری از جامعه است و هرکسی به‌عنوان یک محصول فرهنگی استفاده کند خواهد دید که این اتفاق در اطرافش بسیار زیاد دیده می‌شود بنابراین از این‌سو فیلم موفقی خواهد بود، اما در سینما به لحاظ مالی که دوام و استمرار ما در آن است این اتفاق توسط من نمی‌افتد، مگر اینکه رمان آن در زمان انتشار موفق باشد و شخص دیگری بخواهد آن را بسازد.