آواز ایرانی از رکود خارج می شود

علی شیرازی خواننده موسیقی ایرانی و مدیر برگزاری سلسله نشست‌های آیین آواز اعلام کرد: «با استقبالی که از سوی علاقه‌مندان به هنر ملی آواز در طول کمتر از یک سال و نیم گذشته از این نشست به عمل آمده، متوجه ظرفیت بالای هنرمندان و هنرجویان مستعد برای حضور در این برنامه شده‌ایم. راستش ما از اول هم پیش‌بینی چنین استقبالی را نمی‌کردیم. تا کنون در طی سیزده نشست قبلی تعدادی در حدود 50 آوازخوان جوان و میانسال اما گمنام یا کمتر شناخته شده در آیین آواز هنرنمایی کرده‌اند و فعلاً تعدادی بیشتر از این گروه افراد معرفی‌شده نیز منتظرند تا در ماه‌های آتی نوبت به اجرای آنها برسد.»

وی افزود: «البته ما به خوانندگانی از شهرستان‌ها نیز در برنامه فرصت هنرنمایی و حضور مؤثر داده‌ایم ولی از ابتدا هم قصدمان این بود که نشست‌هایی شبیه به آیین آواز و شب آواز ایرانی که خودم آن را به حوزه هنری پیشنهاد داده بودم، در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شوند تا بلکه به این طریق تکانی به وضعیت راکد آواز در این چند ساله داده شود و این هنر ملی و ریشه‌دار از رکود خارج شود.»

این آوازپژوه ادامه داد: «هر ماه، مشتاقان زیادی بعد از پایان برنامه، خودشان را به من معرفی می‌کنند و می‌گویند که مثلاً از فلان نقطه دوردست در کشورمان خود را - فقط و فقط - برای حضور و تماشای برنام آیین آواز به تهران رسانده‌اند. در واقع آنها رنج و هزینه این سفرهای ماهانه را در فصل گرما یا سرما به جان می‌خرند تا در این نشست آوازی از بخش‌های مختلف برنامه بهره‌مند شوند و تا حدی عطش خود را نسبت به هنر مورد علاقه‌شان فروبنشانند. بنابراین از هر نظر شرایط برای تکثیر برنامه و تداوم برگزاری نشست‌های استانی، شهری و حتی محلی احساس می‌شود. فقط می‌ماند همکاری مسئولان فرهنگی و هنری هر منطقه که دست کم سالنی را در هر منطقه به طور رایگان در اختیار آیین آواز قرار دهند تا به امید خدا چراغ اولین برنامه در هر استان، شهر یا محله روشن شود. از نظر اجرایی نیز نیروهای مشتاق و باانگیزه چه از نظر گرداندن برنامه‌های ماهیانه و چه از نظر اجرای آواز و حضور بر صحنه وجود دارند و در این زمینه نیز جای هیچ گونه  نگرانی نیست.»

شیرازی در پایان افزود: «خوشبختانه رایزنی‌های لازم با دوستان زنجانی انجام شده و قرار است بعد از محرم و صفر، نخستین ویژه برنامۀ شهرستانی آیین آواز که در حکم افتتاحیۀ نشست‌های آتی در این منطقه خواهد بود در زنجان برگزار شود. همچنین با دوستان مسئول یا هنرمند در شهرهای انزلی، رشت، ورامین، گلپایگان، ری، تفرش و رودهن نیز برخی صحبت‌های اولیه صورت گرفته تا در این نقاط نیز شاهد

برپایی آیین آواز باشیم.»

سلسله نشست‌های آیین آواز برنامه‌ای است از کانون موسیقی ارسباران که از مردادماه 1395 با هدف تجلیل از استادان و مدرسان قدیمی آواز و نیز معرفی چهره‌های مستعد گمنان یا کمتر شناخته شده در این هنر هر ماه برگزار می‌شود. در این نشست‌ها همچنین مباحث فنی و تئوریک مهمی از هنر آواز در قالب آموزشی و تحلیلی از سوی صاحبنظران در موضوعات مختلف ارائه می‌شود.