اکران فیلم توقیفی «خانه دختر» بدون مجوز!

پس از رفع توقیف پنج فیلم سینمایی در چند وقت اخیر، گویا کم‌کم باید شاهد اکران برخی از این آثار روی پرده سینماها باشیم؛ فیلم‌هایی که به دلیل اشکالات مضمونی و محتوایی، طی این چندسال نتوانسته‌اند رنگ پرده سینماها را ببیند.

با این حال در همین چند ساعت گذشته پخش‌کننده «خانه دختر» که این فیلم نیز در جمع آثار رفع توقیفی قرار دارد، خبر از اکران آن از هفته آینده داده است. گرچه در همین یکی دو روز گذشته فیلم‌های تازه‌ای به جمع آثار درحال اکران پیوسته‌اند و عملا مشخص نیست این فیلم چرا و چگونه می تواند در سکوت و شاید در گروه آزاد روی پرده برود.

در همین رابطه نیز برخی سینماها هم‌اکنون تیزر تبلیغاتی «خانه دختر» را قبل از نمایش عمومی فیلم‌های درحال اکران، در دست پخش گذاشته‌اند و بدین شکل نیز می‌توان حدس زد که بزودی شاهد اکرانش باشیم.

با این وجود برخلاف خبری که پخش‌کننده فیلم داده اما انگار عوامل ترجیح می‌دهند تا زمان قطعی اکران، سکوت کنند.

* بگذارید این یک هفته هم تمام شود

چنانکه محمد شایسته تهیه‌کننده فیلم سینمایی «خانه دختر» در گفت‌وگو با آنا، با بیان اینکه فعلا ترجیح می‌دهم صحبتی نکنم، مباحث مربوط به فیلم را به هفته آینده موکول کرد و تأکید داشت: "بگذاریم این یک هفته هم تمام شود!"

با این حال تاکنون مطلبی راجع به ثبت قرارداد این فیلم در شورای صنفی نمایش رسانه‌ای نشده است. در همین راستا غلامرضا فرجی سخنگوی شورا در گفت‌وگویی با خبرنگار آنا اینطور توضیح داد: قرارداد «خانه دختر» در شورای صنفی نمایش تاکنون ثبت نشده است.

وی اشاره داشت: بطور کلی هر فیلمی اگر پروانه نمایش داشته باشد، بعد از آن است که به سمت آماده کردن تبلیغات فیلم می‌رود. در مورد «خانه دختر» نیز ابتدا باید قرارداد اکرانش به شورای صنفی بیاید تا بعدا شورا درباره زمان نمایش آن اعلام نظر کند.

* هیچ خبری از فیلم تاکنون در شورای صنفی نمایش نیست

فرجی تأکید داشت: باید دید دوشنبه که زمان جلسات شوراست، قراردادی ارائه می‌شود یا خیر. فقط اینکه تا به الان در شورا بحثی درباره زمان و تاریخ اکران «خانه دختر» نشده است.

حتی اگر این فیلم به نمایش درآید، فقط جای یک سوال جدی وجود دارد. اینکه چطور می‌شود با وجود این همه فیلمی که پشت اکران عمومی سینماها مانده‌اند، فیلمی در عرض یک هفته بتواند احتمالا روی پرده برود؟

گفتنی است «خانه دختر» برای اولین بار در جشنواره فجر سی و سوم به اکران درآمد اما همان زمان به دلیل برخی ابهامات در قصه فیلم که برخی آن را به تعرض پدر به دختر و نمایش خاصی از خانواده ... مربوط می‌دانستند، عملا به اکران عمومی دست نیافت.

تا جایی که فیلم بطور غیررسمی توقیف شد و با توجه به اصلاحیه‌های وارده بر آن، عوامل فیلم برخی سکانس‌ها را حذف و بخش‌های تازه‌ای را تصویربرداری کردند.

در این فیلم به کارگردانی شهرام شاه حسینی بازیگرانی همچون حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، پردیس احمدیه، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، رویا تیموریان، نادر فلاح و ... ایفای نقش کرده‌اند.

فیلمنامه «خانه دختر» را پرویز شهبازی نوشته که در حال و هوای کارهای قبلی همین نویسنده است. این فیلم سینمایی داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند.