تقدیر از بازیگر هالیوودی برای یک عمر دستاورد سینمایی

«جورج کلونی» بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده هالیوودی به عنوان چهل‌وشششمین دریافت کننده جایزه دستاورد سینمایی موسسه فیلم آمریکا (AFI)، جایزه خود را طی مراسمی در تاریخ هفتم ژوئن سال آینده در لس‌آنجلس دریافت می‌کند.

«جورج کلونی» تاکنون شش‌بار (برای بهترین بازیگری، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی) نامزد کسب جایزه اسکار شده است که یک‌بار برای فیلم «سیریانا» در سال ۲۰۰۵ موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و در سال ۲۰۱۲ نیز در مقام تهیه‌کننده در کنار «بن افلک» و «گرنت هسلا» اسکار بهترین فیلم را برای تهیه‌کنندگی به دست آورده است.

از دیگر افتخارات این سینماگر سرشناس می‌توان به کسب سه جایزه بهترین بازیگر مرد جوایز گلدن گلوب برای فیلم‌های «سیریانا»، «ای برادر کجایی» و «فرزندان» اشاره کرد.

وی در سال ۲۰۱۳ در فیلم «جاذبه» ساخته «آلفونسو کواران» در نقش یک فضانورد به نام «مت کوالسکی» درکنار «سندرا بولاک» به ایفای نقش پرداخت و در نهایت فیلم موفق به کسب هشت جایزه اسکار شد.

«جورج کلونی» تاکنون فیلم‌های «اعترافات یک ذهن خطرناک» (۲۰۰۲)، «شب بخیر و موفق باشید» (۲۰۰۵)، « کلاه‌چرمی‌ها» (۲۰۰۸)،«عید مارس» (۲۰۱۱) و «مردان تاریخی» (۲۰۱۲) را در مقام کارگردان مقابل دوربین برده است و جدیدترین ساخته وی در مقام کارگردان نیز «حومه شهر» نام دارد که امسال در افتتاحیه جشنواره ونیز رونمایی شد.

از جمله دریافت‌کنندگان پیشین جایزه دستاورد سینمایی موسسه فیلم آمریکا می‌توان به «دایان کیتون»، «جان ویلیامز»، «استیو مارتین»، «جین فوندا»، «مل بروکس»، «شرلی مک‌لین» و «مورگان فریمن» اشاره کرد.