انتقاد تند میرفخرایی از اوضاع خانه سینما

یکی از اقشار سینمایی که برای عضویت در خانه سینما درگیر مشکلات اداری شدند طراحان صحنه و لباس هستند؛ افرادی که با وجود فعالیت در سریال‌ها و تله فیلم‌ها زحمات و خلاقیت‌شان دست کمی از زحمات سایر دست اندرکاران تولید فیلم‌های سینمایی ندارد. در این راستا به سراغ مجید میرفخرایی یکی از با تجربه‌ترین افراد این حوزه رفتیم و نظرش را جویا شدیم.

میرفخرایی طراح صحنه و لباس درباره فلسفه تأسیس خانه سینما گفت: تعریف این خانه از ابتدای تاسیس هنوز برای بسیاری از اعضاء و دوستداران سینما روشن نیست. به دنبال این عدم آگاهی، میزان انتظارات هم مبهم است، آیا این مرکز یک سندیکاست؟ اگر سندیکاست پس باید قوانین خودش را داشته باشد بدین صورت که کارفرما‌ یعنی تهیه‌کنندگان نباید عضو آن باشند چه برسد که عضو هیئت مدیره هم باشند. اگر خانه هنرمندان سینما است پس باید قوانین دیگری داشته باشد.

وی افزود: شوراهای مرکزی هدف واحدی را دنبال نمی‌کنند زیرا راجع به نگرانی‌هایشان با هم جلسه‌های مشترک تشکیل نمی‌دهند. به همین دلیل اولویت‌های خانه سینما مشخص نیست و پراکندگی اهداف و گفتار در بیانیه‌ها مشهود است. از سویی بیش از برگزاری جشنواره‌ها‌‌‌، گردهمایی اعضاء و همفکری شوراها در جهت پیشبرد سینمای کشورمان مورد نیاز است. امیدوارم با همفکری تمام انجمن‌ها گام‌های موثری در جهت پیشبرد صنعت سینما برداشته شود تا تکلیف انجمن‌ها با یکدیگر و در نهایت با خانه خود روشن شود.

میرفخرایی درباره اساسنامه انجمن طراحان فیلم خاطرنشان کرد: این اساسنامه به طور مشخص  ایراداتی دارد که شورای مرکزی انجمن مشغول رفع آنهاست. به عنوان نمونه برای عضویت طراحانی که غیر از فیلم سینمایی در سریال‌ها نیز کار می‌کنند و یا فارغ‌التحصیلان این رشته‌اند باید چاره‌ای اندیشید تا مجبور نباشند بدون مجوز انجمن کار کنند. چه بسیار استعدادها که با این روش از خانه سینما قهر می‌کنند و اگر در آتیه وزارت کار از فعالیت آنها جلوگیری کند ما اعضاء خانه سینما استعدادهائی را ناخواسته بیکار کرده‌ایم که با شناختی که دارم هیچ یک از ما راضی به این کار نیستیم، پس در فکر راهکار باشیم.