فیلم های فاخر در مراحل اکران «له» می شوند

حبیب ایل بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی درباره اکران فیلم های خارجی در سینماهای کشور به صبا گفت: تعداد زیادی فیلم خارجی را مردم در طول روز می بینند، البته نه روی پرده سینماهای کشور، بنابراین اگر قرار است فیلم های خارجی روز ،روی پرده سینماها برود، به عقیده من لازم و ضروری است که با مراقبت های ویژه ای این کار انجام شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر سینمایی ملی با همین مراقبت ها توانسته سرپا بماند، اضافه کرد: قبل از انقلاب یکی از دلایلی که باعث ورشکستگی سینمایی ایران شد، ورود بی رویه فیلم های خارجی در آن  تاریخ بود. فیلم ها به مرور به سمت سطح نازلی پیش رفتند. از این رو خرید فیلم های خارجی ارزان قیمت برای  سینماداران و پخش کننده ها به صرفه تر از سرمایه گذاری در تولید فیلم ایرانی بود. این مسائل باعث شد با چالش در این زمینه مواجه شویم و سینمایی ملی در معرض خطر قرار بگیرد  که سال ۵۶  سینمای ایران ورشکست شد. 

ایل بیگی ادامه داد: با توجه به سابقه ای که کشور ما در این زمینه دارد، در کل دنیا، به غیراز محدود کشورهایی که توانستند با فیلم های سینمایی آمریکایی و هالیوودی مقابله کنند، مابقی کشورها نتوانستند جلوی این موج فیلم های هالیوودی مقاومت کنند و سینماهای شان توسط فیلم های امریکایی تسخیر شد. به همین جهت لزوم آن نیازمند کنترل و مراقبت کامل است.

معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، افزود: سال گذشته با همکاری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی کار تحقیقی درجهت بررسی چگونگی نمایش اکران فیلم های خارجی در ایران را انجام دادیم.در این راستا با بسیاری از تهیه کنندگان، پخش کنندگان و کارگردان های سینما صحبت و مشورت کردیم تا به تصمیم نهایی برای عملیاتی شدن آن   برسیم. این تحقیق به شکل یک کتاب توسط شهاب اسفندیاری در جشنواره بین المللی فجر منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه اکران فیلم های خارجی نیازمند مراقبت است، تصریح کرد: برای ارتقای سلیقه مخاطب و رقابتی که میان سینماگران کشور با فیلمساران خارجی ایجاد می شود، فیلمی ضعیف، کم ارزش، بی محتوا و سخیف ساخته نشود.

معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی با بیان اینکه متاسفانه برخی  از افراد در این زمینه استدلال شان این است که فیلم خارجی در مقابل آثار مبتذل که ساخته می شود، شرف دارد! توضیح داد: در واقع باید صورت مسئله را حل کرد و اجازه ندهیم چنین فیلم های ساخته یا به نمایش در آید. نباید بگذاریم سطح سلیقه مخاطب پایین بیاید، این درحالی است که هم اکنون فیلم های جدی و فاخر فرهنگی ما در مراحل اکران «له» می شوند. در مقابل برخی فیلم های کمدی که استاندارد سینمایی ندارند دیده می شوند، این مهم را باید در وزارت ارشاد و حوزه های شوراها مراقبت کرد و تسلیم فشارها نشویم.

وی همچنین ادامه داد: فشارهایی که برای گرفتن مجوز آثار نازل ایجاد می شود، باید جلوی این امر ایستاد. اگر این مقاومت باشد بسیاری از مردم با حضورشان در سینما نشان می دهند فیلم ایرانی را همچنان دوست دارند.به اندازه کافی تلویزیون فیلم خارجی نشان می دهد. به نظر می رسد، بس است دیگر! باید تلویزیون به این فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی گوش دهد و فیلم ایرانی خریداری و نمایش دهد. در کنار آن فیلم های خارجی هم نمایش دهد، ولی این به شرط نادیده انگاری سینمای ایران نباید باشد.