گلایه خانم تهیه‌کننده از بلاتکلیفی شورای صنفی اکران

بیتا منصوری تهیه‌کننده سینما در خصوص روند تولید تا اکران آثار سینمایی و اهمیت وجود شورای پروانه نمایش و شورای صنفی نمایش گفت: ما در خصوص نمایش فیلم، با دو بخش شورای پروانه نمایش و شورای صنفی اکران روبرو هستیم که با بودن و فعالیت بخش اول موافقم البته اگر طبق قوانین وضع شده پیش برود.

وی افزود: نظارت و اعمال قوانین شورای پروانه نمایش در سینما و فیلمنامه‌هایی که از فیلتر شورای پروانه ساخت عبور کرده و بر اساس اصل فیلمنامه تبدیل به فیلم شده‌اند، نیاز است چرا که در غیراین صورت مشکلات متعددی زمان اکران آثاری که از فیلمنامه‌های خود تخطی کرده‌اند، بوجود می‌آید.

تهیه‌کننده «قهرمانان کوچک» ادامه داد: بخش بعد شورای صنفی اکران است که برای فیلم‌هایی که مجوز نمایش از شورای پروانه نمایش گرفته‌اند، جهت اکران تعیین تکلیف می‌کنند اینجا است که اگر کارها به خوبی پیش نرود فیلم‌سوزی اتفاق می‌افتد و عواقب منفی متعددی گریبانگیر صاحبان اثر و سینما خواهد شد و بحث الان ما روی این بخش از سینما است.

تهیه‌کننده «رخ دیوانه» تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از اعضای شورای صنفی نمایش تهیه‌کننده- کارگردان و یا تهیه‌کننده- سینمادار هستند و خودشان در طول سال فیلم‌هایی برای اکران دارند، بدین جهت گاهى به نظر می‌رسد قانون وضع شده، در مقطع زمانى خاص، در جهت تقویت اکران فیلمشان است. اجراى قانون، حتى اگر برخى با آن موافق نباشند، بر اساس جمله «ظلم بالسویه عدل است»، معقول به نظر می‌رسد. معمولاً در پایان سال، شوراها، قوانین سال بعد را مصوب کرده و بر اساس آن، تا پایان سال پیش می‌روند. گاهى مصوبات جلسات هفتگى، شبهه‌برانگیز است.

وی بیان کرد: مشکل بعدی این است که بیشتر تهیه‌کنندگان از قوانین شورای صنفی نمایش اطلاع و آگاهی کافی ندارند و این دستِ سینماداران را، با توجه به چشم‌پوشى اعضاى شوراى صنفى اکران از تخلفات، در تغییر زمان و تعداد سانس‌های فیلم، باز می‌گذارد. در این شرایط اگر تهیه‌کننده‌ای هم با طرح شکایت و ارائه مستندات، با کفش آهنین و اعصاب پولادین! قانعشان کند، با جمله «حریف سینمادار نمی‌شویم!» و در نهایت یک کارت زرد به سینمادار مواجه می‌شود. شورایى که نمی‌تواند بار نمایندگى صنف را بر دوش بکشد و حامی‌شان باشد، چرا باید وجود داشته باشد؟!

این تهیه‌کننده تصریح کرد: یکی از ظلم‌هایی که به عنوان نمونه از شورای صنفی نمایش و عدم اقتدارش سر زد، نسبت به اکران «زادبوم» بود. هفته اول و دوم به عنوان طلایی‌ترین زمان اکران یک فیلم شمرده می‌شود اما مصوبه مقطعی شورا، در مورد تعویض صرفاً سرگروه فیلم «اکسیدان» و ادامه سینماهای دیگر به نمایش اکسیدان، به مدت دو هفته، به دلیل تحریم حوزه هنرى و تخلفات بسیار سینماهای نمایش دهنده در هفته اول و دوم، باعث رکود فروش گردید. در صورتی که فیلم «مادر قلب اتمی» هم، فیلم تحریمی حوزه هنری بود و این اتفاق برایش صدق نکرد!

وی افزود: با توجه به اعلام تخلفات با مستندات، در مورد فیلم «زادبوم»، در هفته دوم، بعد از جابجایی آن با فیلم «نگار»، در نهایت پاسخ این بود که: مستندات بررسی شد، تخلفى روی نداده است ....و جالب اینکه نامه طرح شکایت نیز یافت نشد! در پیگیری‌هاى بعدی، بعد از دو ماه، هفته گذشته در نامه‌اى بى‌مهر و امضا، تخلفات بسیارى را پذیرفته و اعلام کردند! خسارتی بزرگ، اعتبارى و مالى روى داده، جبران آن با کیست ؟

منصوری ادامه داد: فیلمی که پس از هشت سال توقیف اکران می‌شود و حوزه هنری هم زمان اکران سینماهایش را از آن می‌گیرد آیا واقعا باید در طلایی‌ترین زمان اکران یعنی هفته اول نیز مورد ظلم واقع شود و هیچکس پاسخگو نباشد؟ من توهم توطئه ندارم اما زمانی که این اتفاقات کنار هم چیده می‌شود فکرهایی به سر خطور خواهد کرد!