وقتی سالن مجانی، برنامه جشنواره موسیقی فجر را تغییر می دهد

همه اهالی موسیقی زمانی که جدول اجرای کنسرت ها در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر را دیدند، متوجه شدند که دیگر اجراهای پاپ در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی انجام نمی شود. زمانی که علت را از حمید رضا نوربخش، دبیر جشنواره جویا شدیم، وی دو دلیل را در این باره ذکر کرد و گفت: «ما بخشی از اجراها را به سالن ایرانیان منتقل کردیم. چرا که این سالن استاندارد های لازم را دارد و بسیار سالن جدید و خوبی است. علاوه بر این بودجه ما برای جشنواره زیاد نیست. محدودیت هایی مالی از سوی وزارت ارشاد اسلامی در حوزه مصارف مالی وجود دارد. باید صرفه جویی کنیم.»

از صحبت های نوربخش مشخص است که سالن ایرانیان رایگان یا حداقل با قیمتی بسیار کمتر از سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در اختیار مسئولان برگزاری جشنواره قرار گرفته است. در این که سیاست های مالی باید به شکلی باشد که با کمترین هزینه برنامه ها با کیفیت استاندارد برگزار شوند، شکی نیست. البته از نظر نوربخش سالن ایرانیان هم استانداردهای اجرای کنسرت را  دارد، اما تغییر ناگهانی برنامه هاست که همه را متعجب کرده است.

وقتی در خصوص تغییر برنامه ها با مسئولان برگزاری کنسرت های نمایشگاه بین المللی گفت و گو کردیم به اطلاعات جالب و عجیبی رسیدیم. یک منبع آگاه از نمایشگاه بین المللی در اینباره به خبرنگار ما گفت که در مرداد ماه از سوی ستاد برگزاری جشنواره و انجمن موسیقی نامه ای به نمایشگاه ارسال شد که در آن برنامه 10 روزه جشنواره در نمایشگاه بین المللی در نظر گرفته شده بود. طی این برنامه نمایشگاه بین المللی، سالن میلاد را از روز 20 تا 30 دی ماه برای جشنواره رزرو کرده است. همه چیز مانند سال گذشته پیش می رفت و مسئولین نمایشگاه تصور می کردند که برنامه ها مانند دوره قبل انجام می شود.

این منبع آگاه همچنین مدعی شد که پس از چند ماه متوجه شده است که هیچ اقدامی از طرف مقابل برای ارسال مجوز خوانندگان حاضر در جشنواره برای اجرای کنسرت انجام نشد. مسئولان نمایشگاه بین المللی، خودشان پیگیری کردند و متوجه شدند که مسئولان برگزاری جشنواره موسیقی مکان دیگری را برای اجرا در نظر گرفتند و اجرا در سالن میلاد نمایشگاه به کلی منتفی است. در حال حاضر ده سانس خالی برای جشنواره کنار گذاشته شده است. البته که نمایشگاه فلسفه اش برای اجرای کنسرت نیست، اما از این کنسلی ها ضرر مالی متحمل شده است. سالن میلاد هر شب به جز ایام سوگواری اجرای کنسرت دارد.

بنابراین اظهارات، مشخص شد که رایگانی یا ارزان بودن سالن ایرانیان موجب برخی بی برنامگی ها در اجرای جشنواره شد که این موضوع به ضرر نمایشگاه بین المللی تمام شده است.