ماجرای توقیف «فهرست مقدس» چه بود؟

کارگردان فیلم فهرست مقدس در نشست خبری گفت: در لبنان اکران باشکوهی داشتیم اما بعد از چند روز دیدیم که فیلم به طرز امنیتی در سینماهای لبنان توقیف شد.

نشست رسانه‌ای انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» در فرهنگسرای رسانه با حضور محمدامین همدانی کارگردان و تهیه کننده، محمد خیراندیش طراح کاراکتر، هومن فاضل نویسنده و مصطفی شاهمردانی مدیر فنی برگزار شد.

شناختی از انیمیشن نداشتم

در ابتدای نشست هومن فاضل نویسنده فیلمنامه گفت: نکته ای که فکر می کنم باید بگویم این است که برای من به عنوان نویسنده انجام کار انیمیشن ساده به نظر می رسید و فکر می کردم انیمیشن فضایی است که می شود تخیل را در آن رها و کار کرد. من شناخت کافی از فضای انیمیشن نداشتم و ابتدا با بدبینی وارد این حوزه شدم چون فکر می کردم این اثر به مرحله تولید نمی رسد یا متوقف می شود.

وی افزود: ما در حوزه تکنیک در انیمیشن به نقاط خوبی رسیده ایم و فکر می کنم در نگارش فیلمنامه باید کار کنیم تا فیلمنامه های خوبی داشته باشیم از همین رو فکر می کنم اگر تکنیک و فیلمنامه به نقطه مشترکی برسند به محصولات خوبی می رسیم.

کم لطفی به انیمیشن

همدانی نیز بیان کرد: در این روزهای کم لطفی به انیمیشن، این رسانه ها هستند که مهمترین حامی انیمیشن هستند بنابراین به عنوان شروع از رسانه ها تشکر می کنم.

وی ادامه داد: کسانی که فیلم را دیده باشند اذعان دارند که این نوع اکران و این مقدار از سینماها حق «فهرست مقدس» نبوده است به ویژه اینکه ما در اکران های استان ها و شهرهای غیر از تهران دیده ایم که استقبال گرمی رخ داده و متوجه شده ایم هرچه از فضای پیچیده اکران در تهران فاصله می گیریم استقبال بهتر می شود.

خاستگاه انیمیشن مردم هستند

وی اضافه کرد: اکران آن‌قدر خوان‌های مختلف دارد که این موضوع کار را برای انیمیشن سخت می کند. با این وجود مهمترین خاستگاه این صنعت کم نظیر مردم هستند زیرا اگر آنها بدانند چه معدن ناب طلایی در انیمیشن است از آن بیشتر استقبال می کنند.

همدانی تاکید کرد: انیمیشن گمشده تولیدات کودک و نوجوان است آنهم در حالی که می تواند نسل آینده را بسازد و زبان ارتباط ما با آینده باشد. «فهرست مقدس» نشان داده است که فاصله زیادی با فتح بازارهای جهانی نداریم با این وجود کم لطفی هایی به این فیلم صورت گرفته است برای مثال فیلم 2 سال معطل گرفتن مجوز اکران بود و بعد سانس متناسب با کیفیت اثر به آن داده نشد از همین رو امید من به رسانه ها و بعد از آن به مردم است. به نظر من هنوز دیر نشده است که این صنعت به مردم نشان داده شود.

خیراندیش گفت: حدود 14 سال است که در حوزه انیمیشن کار می کنم با این حال وقتی با خانواده ها درباره انیمیشن صحبت می کنیم آنها می گویند چرا کیفیت کارهای ایرانی پایین است. از همین رو به نظرم افتخار ما بود که توانستیم یک انیمیشن سینمایی با استانداردهای جهانی بسازیم بنابراین دوست داریم که دیده شود. ما به دنبال این هستیم که نشان دهیم چه کارهایی می توانیم انجام دهیم. دوست داریم مردم این انیمیشن را ببینند و حمایت کنند بر همین اساس به نظرم باید محصولات فرهنگی ما دیده شود. در حال حاضر خلع سلاحی در انیمیشن رخ داده است به طوری که سینماداران فکر می کنند سینما یعنی فیلم رئال که این درست نیست و جالب این است که خانواده ها اینطور فکر نمی کنند.

شاهمردانی در ادامه بیان کرد: بازخورد این اثر را دیده و متوجه شدم«فهرست مقدس» نقطه عطفی در حوزه انیمیشن سینمای ایران است و مسایل فنی فیلم سینمایی «فهرست مقدس» قدم های بعدی در انیمیشن را هموار می کند.

فیلم در لبنان توقیف شد

همدانی درباره اکران فیلم «فهرست مقدس» در لبنان توضیح داد: در لبنان هم اکران با شکوهی داشتیم اما بعد از چند روز دیدیم که فیلم به طرز امنیتی در سینماهای لبنان توقیف شد و سپس الجزیره از پشت پرده این توقیف خبری رفت و گفت عربستان اعلام کرده که ایران در پی شرارت های خود انیمیشنی ساخته است. بعد از آن رسانه های مختلف این موضوع را منعکس کردند که عربستان نامه های ممنوعیت این فیلم را در کشورهای تحت سلطه خود زده است به همین دلیل فیلم قابلیت اکران پیدا نکرد. همین اتفاق و مشابه آن به خاطر صلاحدیدها در کشورمان رخ داد. کار تا آنجا پیش رفت که حتی به اسم فهرست مقدس هم ایراد گرفته شد.

همدانی اضافه کرد: درباره پیام فیلم باید بگویم که ما به آیه ای از قرآن برخوردیم که برای من جالب بود و آن آیه درباره پیدا کردن دشمن ترین ها بود و می‌گفت «اگر حقایق قرآن را برای عده ای بخوانید متوجه می شوند که همان چیزی است که مسیح می گفته است» به همین ترتیب این تقریب مذاهب برای من جالب بود.

وی درباره اکران آمریکا هم گفت: اکران های آمریکا هم به این صورت بود که ما با سه کمپانی تراز اول به نتیجه رسیده بودم اما به همان دلایلی که عرض کردم، انجام نشد.

وی با اشاره به نحوه اکران «فهرست مقدس» گفت: وقتی اسم انیمیشن می آید یک فیلم در شوراهای تصمیم گیرنده مهجور واقع می شود و همان مسیری که در تولید طی کرده در اکران و توزیع باید طی کند تا همه باور کنند انیمیشن می تواند مخاطبان خود را داشته باشد. درباره «فهرست مقدس» حتی تصور بر این بود که در 2 هفته اول کف فروشش را از دست می دهد به همین دلیل در ابتدا 2 سالن برای نمایش آن در نظر گرفتند اما بعدها سینماهای بیشتری به این اثر اختصاص دادند. با این وجود معضلات یکی دوتا نیست چون تبلیغات بسیار مهم است و ما تبلیغات محیطی و تلویزیونی خوبی نداریم. به هر حال مهم بازخوردهای خوب مخاطبان است که خستگی را از تن ما درآورده است به هر ترتیب به نظرم اگر تبلیغات زیادی داشتیم «فهرست مقدس» بهتر می فروخت اما حاشیه ای هایی مثل درگیری های خیابانی و فیلتر شدن ها هم بر این مسأله تاثیر گذاشته است.