رادیو، شگفت انگیزترین راه ارتباطی

آیا هجوم رسانه‌های نوین را باید دوران افول رسانه محبوب قدیمی، یعنی رادیو تلقی کنیم یا حیات جدیدی برای آن در عرصه مجازی متصور شویم؟ رادیو در عصر هجوم رسانه‌ها چه فرجامی خواهد داشت؟ آیا دوران کوچ صدا از رادیو به عرصه مجازی آغاز شده؟ اینها سوالاتی است که ممکن است در ذهن هر مخاطبی شکل بگیرد، اما باید گفت تکثیر پایگاه‌های رسانه‌های نوین در یک دهه اخیر، جریان عظیمی از اطلاعات را به‌وجود آورده که نمی‌توان به آسانی در مورد فرجام آن قضاوت کرد.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بیش از 70 درصد مردم در طول روز اخبار و برنامه‌های سرگرم‌کننده را از چندین منبع متفاوت دریافت می‌کنند. در این میان رادیو به‌عنوان رسانه‌ای سنتی که از دیرباز همراه مخاطبان خود بوده، در عصر جدید رسانه‌های نوپدید، با چالش‌ها و فرصت‌هایی روبه روست، زیرا علاوه بر این‌که باید در کنار سایر رسانه‌های عصر دیجیتال حرکت کند، باید بتواند امکان بقای خود را افزایش بدهد.

رادیو به‌دلیل این‌که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، باید بنا به فراخور شرایط جدید، خود را باز تعریف کند تا بتواند در عصر دیجیتال با رسانه‌های نوپدید رقابت نماید. بر همین اساس ما متولیان رسانه رادیو، تلاش می‌کنیم تا نقاط آسیب پذیر آن را در مقایسه با دیگر رسانه‌ها بیابیم و در همان نقاط، خود را تقویت کنیم. در واقع ویژگی خاص این رسانه موجب شده تا همچنان در دوره‌های مختلف مقبولیت خود را حفظ کند و در برابر رسانه‌های جدید از گردونه رقابت حذف نشود. مهم‌ترین ویژگی و خصوصیت رادیو، حاضرترین و در عین حال در دسترس ترین و رساترین رسانه است.

وجود شبکه‌های متعدد و متنوع رادیویی در سراسر دنیا از نشانه‌های اقبال مخاطبان از این رسانه شنیداری است. رادیو رسانه‌ای است که بسرعت خبر را منتشر می‌کند و مخاطبان می‌توانند به صحت اخبار اعلام شده از سوی آن اعتماد کنند. از بدو پیدایش رادیو تاکنون، این رسانه توانسته جایگاه خود را در میان مخاطبان خود تثبیت کند، زیرا رادیو شگفت انگیزترین نظام ارتباطی است که نمی‌تواند حذف شود، زیرا مبتنی بر صوت و موج است و هنوز هیچ بدیلی ندارد.

با وجود پیشرفت‌های سریع فناوری هنوز رادیو ویژگی‌های خاص خود را دارد. مانند سرعت زیاد، دامنه نفوذ گسترده و در دسترس بودن آن که قدرت خیال پردازی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. رادیو می‌تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی اخبار مختلف بین‌المللی را به سمع مخاطبان جهانی برساند و به لحاظ کم هزینه بودن تولید در آن، از محتواهای متنوع و مقبول برخوردار است. همچنین رادیو یک رسانه قابل حمل برای مردم است.