داوری جشنواره فجر نباید درگیر جوسازی و نام‌ها شود

مهدی کریمی تهیه‌کننده سینما، در خصوص اینکه آیا جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی، هنری و سینمایی کشورمان، توانسته بر اکران فیلم‌ها در داخل و خارج تاثیر بگذارد، گفت: جواب این سوال هم بله است و هم خیر؛ چون برخی سال‌ها فیلم‌هایی که مورد نظر جشنواره بوده به توفیق هایی دست پیدا کرده و دربعضی از سال ها موفق نبوده‌اند.

تهیه‌کننده «چ» اظهار داشت: باید در جشنواره فیلم فجر، نگاه منصفانه در هیئت انتخاب و داوری‌ها باشد. از آن مهمتر همه باید به اصول، فراخوان و سیاست‌گذاری‌ها پایبند شوند و درگیر فضاسازی، جوسازی و نام ها نشوند؛ در این صورت می‌توان تأثیری مثبت داشت و اگر برخی درگیر مسائل روزمره شوند، حداقل تاثیرگذاری خود را هم نخواهند داشت.

وی درباره حضور و موفقیت فیلم‌های ایرانی در جشنواره خارجی افزود: این دلیل نمی‌شود هر فیلم یا فیلمسازی را که جشنواره فجر تایید می‌کند، مورد تایید جشنواره‌های خارجی هم باشد. آنها بر اساس سیاست‌ها، تعریف‌ها و شرایطی که دارند، فیلم‌ها را انتخاب می‌کنند. چنانچه فیلم‌هایی بودند که اینجا انتخاب نشدند اما آنجا دیده شدند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های خارجی برخی مواقع نگاه‌های متناقض و متفاوتی را اعمال کردند که جدا از بحث تکنیکی و فنی بوده و کاملا سیاسی عمل کرده‌اند. پس نمی‌توان چنین موضوعی را به ضعف جشنواره فیلم فجر و حتی جشنواره‌های خارجی نسبت داد؛ چون هرکدام سیاست و نگاه خاص خودشان را دارند.

این تهیه‌کننده عنوان کرد: در بخش اکران هم همین شرایط است؛ یعنی فیلم هایی که بهترین اثر جشنواره فیلم فجر و مردم بودند با سیاست‌گذاری اکران کشورهای خارجی همسو نبوده اند.