حضور نابغه 10 ساله در برنامه "حالا خورشید" برایش دردسرساز شد

شنبه گذشته برنامه حالا خورشید با اجرای رضا رشیدپور میزبان پسربچه ١٠ساله نابغه‌ای بود.

در سوال‌هایی که از حسین عطایی با عنوان نابغه و مخترع که میهمان این برنامه بود برای معرفی پرسیده شد؛ مشخص می‌شود این کودک طراح خودروهای مفهومی است و از ٣ سالگی کار طراحی خودرو را شروع کرده و نخستین اختراعش در ٨ سالگی بوده است. حالا هم روی نرم‌افزارهای تخصصی طراحی خودرو کار می‌کند. کلاس پنجم ابتدایی است و سه سالی می‌شود که مدرسه را به‌طور غیرحضوری می‌گذراند. بیشتر وقتش را صرف طراحی خودرو و گذراندن کلاس‌های تخصصی مجتمع فنی تهران و جهاد دانشگاهی با دانشجویان می‌کند.

در قسمتی دیگر از صحبت‌های این کودک گفته می‌شود از شرکت تسلا موتورز و ولوو پیشنهاد کار داشته است، ولی شرکت‌های خودروسازی ایرانی تابه‌حال هیچ پیشنهادی شغلی به او نداده‌اند. در این برنامه عنوان شد حسین عطایی تاکنون ١٦اختراع داشته که ٦ مورد آن به ثبت رسیده و او تمام این افتخارات را لطف و عنایت خدا و تنها ١٠‌درصد را به اکتساباتی که تاکنون داشته است، مربوط می‌داند. اما مجری برنامه در قسمتی دیگر هم می‌گوید این کودک مشاور سازمان برنامه و بودجه و مشاور محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه است.

البته بعد از پخش این برنامه محمدباقر نوبخت در صفحه اینستاگرامی خود تصویری از این کودک را منتشر و اعلام کرد چندی پیش در مراسمی او را به‌عنوان مشاور افتخاری سازمان برنامه و بودجه استان البرز انتخاب کرده است. پس از پخش برنامه حالا خورشید شایعاتی مبنی بر این‌که ادعاهای این کودک کذب است و تا به حال هیچ اختراعی به نام او در سامانه ثبت اختراعات به ثبت نرسیده، به وجود آمد و این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که عده‌ای از بیننده‌های برنامه حالا خورشید به شرکت تسلا و ولوو ایمیل زدند تا متوجه شوند آیا این ادعاها درست است یا خیر.

عده دیگری هم به این موضوع بسنده نکردند و مانند همیشه نارضایتی خود از ادعاها را با نوشتن فحش و بد و بیراه به برنامه و میهمان و مجری در صفحه اینستاگرامی رضا رشیدپور اعلام کردند.

اما این نخستین باری نیست که در رسانه‌های عمومی و ملی از کودکان و نوجوانان در برنامه‌هایی که مخاطبان بزرگسال دارند، استفاده می‌کنند. کم نیستند کودکانی که در شبکه‌های مجازی یک‌شبه به شهرت رسیدند و بعد رسانه‌های عمومی یا رسانه ملی از آنها در برنامه‌های خود استفاده کرده‌اند. به گفته برخی از کارشناسان حوزه کودک استفاده از کودکان زیر سن قانونی در برنامه‌هایی با مخاطب بزرگسال باعث می‌شود این کودکان در مقطع کوتاهی به شهرت موقتی دست‌ یابند و بعد از مدتی به‌طور کل فراموش شوند. این امر باعث می‌شود کودکان دچار آسیب‌های روحی و روانی متعددی شوند و علاوه بر آن، این شهرت موقتی منجر به کنکاش و جست‌و‌جوی مخاطبان در زندگی خصوصی کودکان می‌شود که از نظر حقوقی تجاوز به حریم شخصی و نادیده گرفتن حق و حقوق کودکان است، زیرا افراد بعد از تماشای چنین برنامه‌هایی ترغیب می‌شوند به دنبال زندگی شخصی کودکی که در برنامه تلویزیونی شرکت کرده، بروند تا از صحت صحبت‌هایی که در برنامه مطرح شده، باخبر شوند و همین موضوع باز هم نقض حریم شخصی کودکان است و تبعات روانی و حقوقی بسیاری دارد.