نمایش معضلات فضای مجازی در «جشن دلتنگی»/عکس

محمود موسوی‌نژاد طراح صدا و صداگذار با سابقه سینمای ایران، امسال با دو فیلم «جاده قدیم» و «جشن دلتنگی» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد او درباره فعالیتش در سال 96 و دو فیلمش که در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی آید گفت: ابتدای  سال فیلم «من دیوانه نیستم» ساخته علیرضا امینی را صداگذاری کردم. این فیلم بیشتر دارای فضایی فانتزی است و طراحی صدای آن با دیگر کار‌های اجتماعی با موقعیت کمدی متفاوت است. هریک از شخصیت‌هایی که در بیمارستان روانی بستری هستند مشخصات خاص خودشان را دارند و برای دو شخصیت دیوانه فیلم به طور مشخص با طراحی صدا فضاسازی کردیم و دنیای آ‌ن‌ها را ساختیم. 

وی درباره طراحی صدا در آثار سینمایی توضیح داد: تمام فیلم‌های سینمایی در هر ژانر و گونه ای اعم از: ملودارم، اجتماعی، دفاع مقدس،ترسناک و ... همه نیاز به طراحی صدا دارد. و براساس فضا و جنس فیلم نوع کار متفاوت است.  

 

وی درباره دیگر فعالیت‌هایش در سال 96 گفت: فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» ساخته رسول صدرعاملی یکی از کارهای امسال است که مراحل فنی آن به طول انجامید و به جشنواره فیلم فجر نرسید. فیلم سینمایی «نیوکاسل» ساخته  محسن قصابیان  یک معضل اجتماعی را در قالب کمدی روایت می کند. همچنین فیلم سینمایی «به وقت خماری» ساخته محمدحسین لطیفی را در برنامه کاری دارم. 

کار صدا در فضای بسته به مراتب سخت‌تر است

طراح و صداگذار «ماهی سیاه کوچولو» درباره طراحی صدا در محیط‌های بسته گفت: کارهایی که در محیط بسته اتفاق می افتد، سخت تر است زیرا باید با صدا فضا را ایجاد کرد. این را در «نیوکاسل» و «به وقت خماری» که هر دو در محیطی بسته روایت می‌شوند خواهیم دید. در هر دو فیلم معضلات یک تعداد شخصیت را در یک محیط مثل خانه یا آپارتمان روایت می‌کند که این کار ما راسخت می‌کند. 

 

«جاده قدیم» فیلم موفقی است/ روایت معضلی فراگیر 

موسوی نژاد درباره طراحی و ترکیب صدای فیلم «جاده قدیم» توضیح داد: فیلم به لحاظ ژانر اجتماعی است اما تنوع جالبی دارد، علاوه بر این که کار اجتماعی است اما یک جاهایی فضاسازی به سمت تصویر ذهنی و روحی شخصیت می‌رود. در این آثار یک فضاهایی  ایجاد می‌شود که با طراحی صدا متفاوت می‌شود. طراحی صدا بستگی به فیلمنامه و نوع کار دارد. وقتی در یک محیط بسته باشید محیط اطراف، چیدمان صداها، پنینگ صداها در باندهای مختلف و... نیاز به کار بیشتری دارد و زمان بیشتری را باید صرف کرد. اما در فضای بیرونی صدای محیط مشخص است و کار را سخت نمی‌کند. 

وی درباره فضاسازی صدا در فیلم «جاده قدیم» توضیح داد:  «جاده قدیم»  فیلمی است که می‌تواند موفق باشد. 

«جشن دلتنگی» به روز است/ صداسازی در محیط‌های بسته

موسوی نژاد درباره فیلم «جشن دلتنگی» توضیح داد: این فیلم به مسایل دنیای مجازی اشاره دارد و این که این دنیا چه بلاهایی را برای کاربران ایجاد می‌کند و  در این دنیا چه اشتباهاتی مرتکب می‌شویم و چه  مشکلاتی ایجاد می‌کند، فیلم بسیار به روز است و موضوع خوبی است و برای هر گروه سنی قابل لمس است. فیلم بیشتر فضای داخلی می گذرد و نیاز به فضاسازی دارد و هر محیطی نیاز به صدای خاص دارد که شکل گرفته است. 

خوشحالم برج میلاد از سینماهای جشنواره حذف شد

وی درباره این مهم که کدام سالن‌ها در تهران شرایط بهتری از نظر صدا دارند گفت: از سالن‌های درجه یک ما در ایران سالن یک و دو کورش است. سالن های اصلی و کوچک پردیس مگامال هم صدای بسیار خوبی دارد البته این نکته را باید گوشزد کنم اکثر سالن‌ها دارای صدای خوب هستند.

موسوی نژاد تاکید کرد:  خوشحالم امسال در سالن میلاد نمایش نداریم زیرا هر سال به شخصه از نمایش در برج ناراضی بودم و اعتراض می کردم اما باز هم تکرار می شد. امسال این اعتراضات به گوش مسولین رسید و آن سالن را حذف کردند. برج میلاد نه تصویر و نه صدای خوبی ندارد و سالن سینما محسوب نمی شود. امسال پردیس ملت سینمای رسانه است و همین که سالن سینما است بسیار خوب است امیدوارم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.