به گزارش واحد مرکزی خبر ، در این مراسم که آقای لاریجانی رییس مجلس شوری اسلامی و آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه حضور داشتند از ۶۰ سال خدمات فقیه قرآنی آیت الله مکارم شیرازی در عرصه تفسیر ،ترجمه و پژوهش کتاب آسمانی قرآن تکریم شد.

تالیف تفسیرموضوعی " نمونه " با همکاری چند تن از محققان حوزه و ترجمه فارسی قرآن کریم، پژوهشهای مختلف قرآنی و تربیت محققان قرآن پژوه از جمله خدمات قرآنی آیت الله مکارم شیرازی است.

رییس مجلس شوری اسلامی در این همایش با بزرگداشت خدمات قرآنی آیت الله مکارم شیرازی گفت: تجلیل از مقام ایشان تجلیل از یک شخصیت نیست بلکه نوعی تکریم از هویت جمعی ملت است.

آقای لاریجانی افزود: در هویت جمعی فرهنگ مهمترین رکن است و اینکه هدایت جامعه ما بر اساس آیین الهی بنا نهاده شده است مرهون مرجعیت دینی است که قرائت صحیح از دین را به مردم می گویند.

او گفت: پس تمرکز برروی یک شخصیت بزرگ و تکریم او تمرکز بر روی یک موضوع اساسی است که در هویت جمعی ما قِوام پیدا می کند.

رییس مجلس شوری اسلامی با بیان اینکه توصیه مرجعیت به دولتمردان همواره از روی دلسوزی و با هدف اصلاح امت بوده است افزود: آیت الله مکارم شیرازی در تکوّن حوزه علمیه نقش داشتند و مزاج اعتدالی، نگاه واقع بینانه و توصیه های ایشان همیشه اثرگذار بوده است.

آقای لاریجانی شخصیت آیت الله مکارم شیرازی را در نگارش کتاب در موضوعات مختلف مورد توجه قرار داد و گفت: تفسیر نمونه ایشان جایگاهی ویژه میان تفاسیر قرآن دارد.

او با اشاره به نقش آیت الله مکارم شیرازی در فضای سیاسی جامعه افزود: ایشان هرکجا احساس وظیفه کردند در انقلاب وارد شدند.

مدیرحوزه های علمیه هم قرآن را برنامه سعادت بشر در دنیا و آخرت و داروی شفابخش نوع بشر خواند و گفت: کسی که می خواهد از امراض روحی نجات پیدا کند، بدون شک باید به آیات نورانی وحی الهی متوسل شود تا از بند آلودگیها نجات پیدا کند.
آیت الله مقتدایی جاری شدن آیات نورانی قرآن کریم در عرصه های مختلف را از اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و از خواسته های امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب برشمرد.

او با تجلیل از شخصیت قرآنی آیت الله مکارم شیرازی گفت: ایشان ۳۰ جلد تفسیر قرآن و ۱۰ جلد تفسیر موضوعی را ارایه کرده و با اشراف ایشان قرآن پژوهان بسیاری تربیت شده اند که این اقدامات بسیار برجسته و ارزشمندی است.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه این عالم ربانی از مصادیق حاملان قرآن است افزود: آیت الله مکارم شیرازی علاوه بر تلاشهای قرآنی، فقیهی برجسته و مرجع عالیقدر جهان تشیع هستند که تألیفات ایشان در فقه و اصول و در موضوعات مختلف دارند ستودنی است.

جشنواره ۲ روزه «قرآن پژوهی و طب» با هدف تقویت و توسعه فضای معنوی مبتنی بر قرآن کریم در دانشگاههای علوم پزشکی و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی درحوزه قرآن و سلامت برگزار می شود.

معاون تحقیقات و فنآوری وزیر بهداشت ایجاد انگیزه در تولید فکر و جنبش نرم افزاری با تکیه بر آموزه های قرآن کریم و بسترسازی مناسب برای ورود و آشنایی استادان و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با مفاهیم ارزشمند قرآن کریم را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد و افزود: در این همایش ۱۱۴ مقاله برتر کشوری با موضوع قرآن و طب که در همایشهای استانی قرآن پژوهی و طب انتخاب شده اند معرفی و از صاحبان ۱۴ اثر برتر تجلیل می‌شود.

آقای قانعی با بیان اینکه روش تحقیق و بهره برداری از آیات و احادیث در کارگاههای علمی این جشنواره بحث و بررسی می شود افزود: این جشنواره برای نخستین بار در قم برگزار شده تا در هفته وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مصادیق برجسته این وحدت را پایه گذاری کنیم.