دوره‌های 24 و 25 ؛جشنواره هایی خاطره انگیز برای اهالی سینما

جشنواره های فیلم فجر در سالهای 84 و 85 محلی برای نمایش فیلم های ماندگار سینمای ایران  بود که در گزارش زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:                                         

 بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر:

اهمیت این جشنواره به این دلیل است که یکی از کارگردانان پرتوان و آینده‌ساز  سینمای ایران و جهان را به مخاطبان معرفی می‌کند؛ اصغر فرهادی. او با فیلم «چهارشنبه سوری» در این جشنواره درخشید. یکی دیگر از فیلم های مهم این دوره «به نام پدر» ساخته ابراهیم حاتمی کیا است. حاتمی کیا در این فیلم هم به دغدغه ها و دل مشغولی های رزمندگان پس از جنگ تحمیلی پرداخت و با یک درام عاشقانه، جذابیت فیلم را بالا برد.

اما یکی از فیلمهای کمدی این سال، «چند می گیری گریه کنی» ساخته شاهد احمدلو بود که در آن برای آخرین بار تصویر مرحوم منوچهر نوذری بر پرده سینماهای کشور نقش بست. بازی حمید لولایی هم در آن سال مورد قبول هیئت داوران قرار گرفت. «چند می گیری گریه کنی» بارها از تلویزیون پخش شده است.

برگزیدگان جشنواره فیلم فجر بیست وچهارم:

اصغر فرهادی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «چهارشنبه سوری» دریافت کرد.‌ همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به هدیه تهرانی برای بازی در «چهارشنبه سوری» رسید. در جشنواره 1384 بار دیگر حاتمی کیا مورد توجه قرار می‌گیرد و «به نام پدر» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، پرویز پرستویی، برنده ‌سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و  مهتاب نصیرپور، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن می‌شود.فیلم «به نام پدر»، واکنش های متفاوتی را برمی‌انگیزد. با اینکه این فیلم در آن زمان مورد توجه قرار می‌گیرد ولی در کمتر از یک دهه از دور خارج می‌شود و شاید امروز دیگر کسی به دنبال تماشای آن نباشد.

 جشنواره بین‌المللی فیلم فجر 1385:

جشنواره فجر 1385، جشنواره جوان ها بود. بهرام رادان، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در فیلم «سنتوری» دریافت کرد؛ فیلمی که داریوش مهرجویی آن را کارگردانی کرده است. این فیلم نمایش دهنده بخشی از زندگی یک خواننده پاپ بود. در این فیلم، رضا صادقی روی تصاویر خوانندگی بهرام رادان آواز خوانده بود. هنرمند جوان دیگر، افشین هاشمی است که توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «پا برهنه در بهشت» کسب کند. این فیلم درباره بیماران آسایشگاهی است که به آخر خط رسیده‌اند.

بازیگر جوان بعدی، باران کوثری است که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای فیلم «خون بازی» به دست آورد. کوثری در فیلم خون بازی (به کارگردانی مادرش) هنرنمایی کرد و موضوع این فیلم درباره اعتیاد جوانان به مواد مخدر بود. همچنین فیلم بسیار زیبا و تأثیرگذار «روز سوم» با بازیگری پوریا پورسرخ، حامد بهداد و باران کوثری به کارگردانی محمدحسین لطیفی، اثری زیبا درباره سقوط خرمشهر بود. شاید یکی از نقش های خاطره انگیز حامد بهداد در سینمای ایران بازی در نقش افسر عراقی باشد که عاشق دختر ایرانی شده، اما عضو حزب بعث عراق است و با شروع جنگ به ارتش فراخوانده می‌شود.

جشنواره سال 85 فیلم های خاطره انگیز بسیاری دارد. یکی دیگر از این فیلم ها «اتوبوس شب» ساخته کیومرث پوراحمد با بازی خوب مهرداد صدیقیان است. این فیلم چند جایزه جهانی دریافت کرد و مورد قبول هنردوستان جامعه قرار گرفت.