حواشی جشنواره فجر/فقدان اینترنت مشکل‌ساز شد

اولین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر برای اهالی رسانه از بعدازظهر جمعه ۱۳ بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت آغاز شد.

در این روز فیلم های «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتویی، «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت و انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان برای اهالی رسانه به نمایش درآمدند که فیلم اول به دلیل تاخیر عوامل فیلم با ۲۰ دقیقه تاخیر آغاز شد.

از آنجایی که کاخ جشنواره از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت منتقل شده است اولین روز جشنواره برای اهالی رسانه، خبرنگاران و منتقدان با اندکی سردرگمی همراه بود و به دلیل ناآشنایی با فضای پردیس ملت بسیاری از آنها به دنبال سالن های مختلف نمایش فیلم، کافی نت و مکان های مورد نیاز دیگرشان می گشتند.

ضعیف بودن اینترنت اصلی ترین مساله روز اول جشنواره محسوب می شد به این ترتیب که اینترنت در طبقات مختلف مخصوصا طبقه منفی ۲ که سالن نشست خبری و سالن ۳ و ۴ نمایش فیلم ها در آن وجود دارد ضعیف بود و مدام قطع و وصل می شد و خط های تلفن همراه نیز آنتن نمی داد. حتی اعضای ستاد خبری و روابط عمومی هم با این مشکل مواجه بودند و در صورت آنتن دادن تلفن های همراه از اینترنت گوشی هایشان استفاده می کردند.

مشکل پارکینگ صدای خیلی ها را درآورد

مشکل دیگر روز اول که به نظر می رسد در روزهای دیگر نیز برای اهالی رسانه مساله ساز شود، کوچک بودن پارکینگ پردیس ملت است. امروز با وجودی که اولین روز جشنواره به حساب می آمد و هنوز آن طور که باید تنور این رویداد گرم نشده بود اما اهالی رسانه با مشکل کمبود جای پارک مواجه بودند چون ظرفیت اندکِ پارکینگ پردیس ملت جوابگوی تعداد ماشین هایی که قرار است در این محل پارک کنند، نیست همچنین نبود ون‌هایی که قرار بود در پارکینگ دوم که در طرف دیگر اتوبان نیایش قرار دارد و در واقع پارکینگ دانشکده پرستاری و داروسازی است، برای انتقال اهالی رسانه به پردیس ملت وجود داشته باشد مشکلاتی را برای خبرنگاران به وجود آورد و آنها مجبور شدند به سختی و با پای پیاده خودشان را به پردیس ملت برسانند. مساله بعدی ترافیک اتوبان آیت الله هاشمی رفسنجانی است که از روز شنبه و در طول هفته احتمالا برای ورود به پردیس ملت مشکلاتی را به وجود می آورد. اینها مسایلی بود که از چند وقت پیش از سوی رسانه ها مطرح شده بود ولی هر بار مسئولان اعلام کردند فکر همه مشکلات را کرده اند.

یکی دیگر از اتفاقات روز اول جشنواره آماده نبودن برخی از کارت های اهالی رسانه بود که تا چندین ساعت مسئولان روابط عمومی مشغول صدور کارت های خبرنگاران بودند و به دلیل همین مساله در روز اول، کمتر برای ورود و خروج به خبرنگان سخت می گرفتند البته کسانی که کارتشان صادر نشده بود با پادرمیانی می توانستند در نشست خبری فیلم ها حضور پیدا کنند.

تعداد کم و نبود امکانات در سرویس های بهداشتی پردیس سینمایی ملت، تهویه نامناسب در سالن های نمایش فیلم، مشکل قطع و وصل شدن صدا در سالن برگزاری نشست فیلم ها، کمبود آسانسور و تعداد اندک ظرفیت آنها از دیگر مواردی است که می توان به آنها اشاره کرد.گفتگوهای مکرر و سوالات تکراری و غیرتخصصی شبکه های اینترنتی تصویری دیگر رمقی برای عوامل فیلم باقی نمی‌گذارد تا با خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب نیز مصاحبه کنند و بعضا باعث کلافه شدنشان نیز می شود

دور بودن فاصله سالن ۳ و ۴ از سالن ۱ و ۲ این امکان را از خبرنگاران برای رسیدن به عوامل فیلم ها و گفتگو با آنها می گیرد چون عوامل فیلم ها معمولا در سالن ۳ به دیدن فیلم شان می نشینند و پس از آن بلافاصله به سمت سالن نشست خبری که نزدیک همین سالن در طبقه منفی ۲ قرار دارد، هدایت می شوند بنابراین خبرنگارانی که در سالن ۱ و ۲ واقع در طبقه مثبت یک به دیدن آن فیلم نشسته اند با وجود مشکلاتی که وجود دارد دیرتر به عوامل فیلم می رسند بنابراین اکثرا ترجیح می دهند در سالن های ۳ یا ۴ که به سالن نشست فیلم ها نزدیک است، فیلم ببینند.

امسال حضور رسانه های تصویری اینترنتی در جشنواره بسیار پررنگ است و از آنجا که عوامل فیلم ها بعد از نشست فیلم شان نمی‌توانند در پردیس ملت حضور داشته باشند و حتی محل پذیرایی از آنها هم متفاوت از اهالی رسانه است، شاهد حضور پرتعداد این رسانه ها در کنار عوامل فیلم ها برای گرفتن مصاحبه های تصویری هستیم که امکان گفتگو برای رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها را محدود می کند. گفتگوهای مکرر و سوالات تکراری و غیرتخصصی این شبکه های اینترنتی دیگر رمقی برای عوامل فیلم باقی نمی گذارد تا با خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب نیز مصاحبه کنند و بعضا باعث کلافه شدنشان نیز می شود.

با این وجود به نکات مثبتی هم در برگزاری اولین روز جشنواره می توان اشاره کرد که از آن جمله تعبیه جایگاهی مناسبی برای عکاسان در انتهای سالن نشست خبری است که در واقع مشکل عکاسان خبری را در نشست ها حل کرده است چون در سال های گذشته عکاسان جایگاه مخصوصی نداشتند و در ابتدای هر نشست رسانه ای جلوی خبرنگاران می ایستادند و مانع دید آنها می شدند اما جایگاهی که امسال برای آنها تعبیه شده هم از ارتفاع مناسبی برخوردار است و کار را برای آنها تسهیل می کند و هم موجب می‌شود که خبرنگاران با خیالی آسوده تر به پوشش نشست خبری بپردازند که البته با این وجود عکاسان از نبود نور کافی برای عکاسی، کمبود هنرمندان حاضر در کاخ جشنواره و نداشتن فرصت عکاسی از آنها گلایه داشتند چون وقتی قرار نیست هنرمندان در کنار رسانه ها به دیدن آثار بنشینند و عوامل فیلم ها هم بعد از پایان نشست خبری، پردیس ملت را ترک می کنند دیگر سوژه ای برای عکاسی عکاسان باقی نمی ماند.

همچنین بزرگ بودن سالن نشست خبری فیلم ها یکی دیگر از نکات مثبت پردیس سینمایی ملت است که نسبت به سالن نشست برج میلاد فضای بازتری دارد و امکان حضور افراد بیشتری را فراهم می آورد.

البته برخی از مواردی که در گزارش ذکر شد ناشی از ناهماهنگی هایی است که در پردیس سینمایی ملت وجود دارد چون این پردیس محلی جدید و کمتر امتحان پس داده برای برگزاری یک جشنواره در حد و اندازه جشنواره ملی فیلم فجر  است پس انتظار می رود در روزهای آتی مشکلاتی نظیر ضعیف بودن اینترنت، مشکل صدای سالن نشست خبری و نظافت سرویس های بهداشتی برطرف شود.

البته در این روز ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره و دیگر مسئولان سازمان سینمایی در پردیس ملت دیده نشدند.