کارگردان ایرانی از زندان های ایتالیا سر در آورد

علی شمس نمایشنامه نویس و کارگردان جوان تئاتر ایران درباره جدیدترین فعالیت تئاتری خود در زمینه کارگردانی، گفت: قصد دارم با زندانی های زندان شهر رم در کشور ایتالیا نمایش «آنتیگونه» اثر سوفوکل را در همان زندان اجرا کنیم. زمان اجرای این نمایش در ماه جولای ۲۰۱۸ (خرداد ۹۷) است.

وی درباره تصمیم گیری تولید و اجرای این اثر نمایشی، توضیح داد: جان کارلو کاپوتزی از دوستان من در کشور ایتالیا است که به کارگردان تئاتر زندان در اروپا معروف است و همیشه با زندانی ها آثاری را تولید و اجرا می کند و او به من پیشنهاد داد که چنین تجربه ای را داشته باشم.

شمس ادامه داد: حدود ۳۰ زندانی مرد در این نمایش حضور دارند و همه آنها مجرم و با جرایمی نظیر نژادپرستی و قاچاق هستند.

وی با اشاره به اینکه نمایش «آنتیگونه» ۲ یا سه اجرا در زندان شهر رم خواهد داشت، اظهار کرد: تئاتر زندان در اروپا جا افتاده است و برای من نیز این کار تجربه جالبی است که با ۳۰ مجرم زندانی تئاتر کار کنم.

کارگردان نمایش «دال خوتای نامک» که پیش تر در ایتالیا به صحنه رفته بود درباره دلایل انتخاب نمایشنامه «آنتیگونه» برای اجرا با زندانی های شهر رم، یادآور شد: نکته جالب این است که زندانی ها پیشنهاد اجرای این نمایشنامه را دادند. حتی جالب تر این است که بین «آنتیگونه» اثر سوفوکل و «آنتیگونه» اثر آنوی، زندانی ها اثر سوفوکل را انتخاب کردند.

به گفته وی، کتابخانه زندان شهر رم بیشتر از کتابخانه تئاتر شهر ایران نمایشنامه دارد و زندانی ها اکثر این نمایشنامه ها را مطالعه کرده اند.

شمس درباره نحوه حمایت از تولید و اجرای این اثر نمایشی در ایتالیا، گفت: زندان شهر رم دستمزد ما را پرداخت می کند و عواید فروش نمایش «آنتیگونه» هم به زندانی ها تعلق می گیرد.

وی در پایان عنوان کرد: از اوایل اسفند تمرین های نمایش «آنتیگونه» را با حضور زندانی های زندان رم آغاز خواهیم کرد.