هشداری که «خجالت نکش» به زوج های جوان می دهد

همه دوستداران سینما رضا مقصودی را به عنوان یک نویسنده در ژانر طنز می‌شناسند؛ از «لیلی با من است» کمال تبریزی تا «من سالوادور نیستم» منوچهر هادی همه به قلم این نویسنده با سابقه سینما است. اما این بار مقصودی کارگردانی نوشته‌اش را هم برعهده گرفت. فیلمی که برآمده از ذهن این نویسنده است.

این بار مقصودی به سراغ سوژه‌ای رفت که جامعه درگیر آن است؛ یعنی معضل کم شدن زاد و ولد در کشور. کارگردان اثر به دنبال این بود که بگوید بچه دار نشدن زوج های جوان از بی پولی و مشکلات مالی نشأت نمی‌گیرد؛ بلکه بی‌حوصلگی و گرفتار شدن جامعه به کارهای دنیوی و در حقیقت آزاد ماندن زوج ها دلیل این امر است.

«خجالت نکش» تقابل دو نسل گذشته و امروز است. نسل قبلی که کودک را سرمایه زندگی و جامعه می‌داند و گرمی کانون خانواده را فرزند می‌دانند و نسل فعلی که بی‌توجه به این موضوعات، گذران امور می‌کند.

فیلم رضا مقصودی صاحب فیلمنامه است. در بسیاری از فیلم های طنز این دوران، بی هویتی سناریو به خوبی آشکار است، اما مقصودی به سناریوی کار توجه داشته است. هرچند در برخی سکانس ها همچنان برخی اتفاقات تکراری رخ می داد و یا برخی دیالوگ ها تکراری بود.

در این فیلم نباید از کنار نام احمد مهرانفر گذشت؛ او در قالب کاراکتر قنبر در فیلم مقصودی توانست تسلط خود را بر نقش نشان دهد. شاید در آینده مهرانفر هم در سینمای طنز ایران صاحب سبک شود.